۰ نفر

مدل‌های متنوع خودرو در راه بازار

۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۶:۳۲
کد خبر: 140040
مدل‌های متنوع خودرو در راه بازار

دوشنبه هفته گذشته که نمایشگاه بین‌المللی خودرو در مشهد کار خود را آغاز کرد انواع خودروهای جدید پژو به نمایش گذاشته شده بود؛خودروهایی که قرار است در سایت مشترک ایران خودرو و پژو تولید شود.

خیلی از بازدیدکنندگان قیمت این خودروها و زمان عرضه آنها را پرس و جو می‌کردند و کسانی هم که مسئول غرفه‌ها بودند حدود قیمت‌ها را می‌گفتند اما در حاشیه این نمایشگاه معاون فروش ایران‌خودرو قیمت قطعی برخی از خودروها را اعلام کرد.پس از این اعلام برخی‌ها پرسیدند آیا قیمت‌های ارائه شده منطقی است؟ گروهی هم نسبت به قیمت‌های اعلامی معترض شدند و اظهار داشتند قیمت این خودروها بالا است و نمی‌تواند فضای رقابتی ایجاد کند. کارشناسان معتقدند که بازار نیاز به خودروهای جدید دارد اما وقتی قیمت این خودروها بالا باشد نمی‌تواند نیاز مشتریان را پاسخ دهد.برای آنکه بازار از حالت فعلی و رکود خارج شود نیاز به تولید خودروهای متنوع با قیمت کمتر از 50 میلیون تومان داریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، در این باره مصطفی خان‌کرمی معاون فروش و بازاریابی گروه صنعتی ایران خودرو گفت: خودروهای انتخاب شده برای تولید مشترک با پژو به گونه‌ای انتخاب شدند که به تولید ملی صدمه وارد نکند.اگر خودروها کمتر از 60 میلیون تومان تولید می‌شد به طور قطع تولید خودروهای داخلی با چالش جدی مواجه می‌شد. لذا برای آنکه ما خودروساز باقی بمانیم باید در انتخاب خودروها به گونه‌ای حرکت می‌کردیم که ضمن داشتن خودروهای داخلی به تولیدات مشترک هم برسیم.وی ادامه داد: طبق برنامه جامعی که ایران خودرو تدوین کرده است خودروهایی که اکنون تولید می‌شوند تا پایان سال‌جاری ارتقا خواهند یافت.به عنوان مثال خودروی دنا مجهز به توربوشارژ و سانروف خواهد شد و قیمت آن از 42 میلیون تومان به 48 میلیون تومان می‌رسد. سوزوکی نیز با نصب آپشن‌های بیشتر حدود دو میلیون تومان افزایش خواهد یافت. فیس لیفت تندر 90 هم جایگزین تندر 90 اتومات می‌شود. این تغییرات نشان می‌دهد که ایران خودرو می‌خواهد همگام با سلیقه و خواسته مشتریان کار و فعالیت کند. وی اظهار داشت: برای آنکه بتوانیم خودروی جدیدی را با قیمت کمتر از 60 میلیون تومان عرضه کنیم 301 انتخاب شد.این خودرو به روز است و می‌تواند رقیب محصولات داخلی باشد.

محمدرضا معتمد مدیرعامل شرکت ایران خودرو-پژو(ایکاپ) نیز گفت: قیمت‌هایی که اکنون برای خودروها پیش‌بینی شده قطعی نیست و زمان عرضه به بازار مشخص خواهد شد. اما تمام سعی ما این است که قیمت‌ها منطقی و رقابتی باشد به نحوی که بتواند نظر مشتریان را جلب کند. وی گفت: ما نمی‌خواهیم از تولید مشترک با پژو تنها به فکر سودآوری باشیم.در حقیقت ما به دنبال تقویت صنعت خودرو، رشد قطعه سازان و داخلی‌سازی محصولات هستیم. وقتی به این اهداف برسیم قطعاً قیمت نهایی خودروها به لحاظ استفاده از توان داخلی کاهش خواهد داشت.ابراهیم رزاقی کارشناس اقتصادی، توضیحات ایران خودرو را قبول ندارد و می‌گوید: مردم به دنبال خودروهای جدید در بازار هستند و نمی‌خواهند با تغییر چراغ عقب و جلو ماشین یا اضافه کردن آپشن‌ها شاهد خودرو جدید باشند.اگر خودروی جدید وارد بازار شود رکود حاکم بر این بخش از بین می‌رود.

گفته این کارشناس اقتصادی در شرایطی است که دو ماه پیش یکی از خودروسازان پیش فروش یک خودروی جدید را آغاز کرد و در مدت یک روز توانست 22 هزار خودرو به فروش برساند لذا این عدد نشان می‌دهد که علت اصلی رکود بازار که برخی‌ها آن را به نداشتن بودجه کافی مردم گره می‌زنند بیشتر مربوط به عدم تنوع در بازار خودرو است. رزاقی یادآور شده است: تا چه زمانی مردم باید خریدار خودروهایی باشند که در سایر کشورها کنار گذاشته شده است. این امر ضمن اینکه منجر به رشد آلاینده‌ها شده چهره شهر‌ها را نیز تحت تأثیر قرارداده است. وی ادامه داده است که قیمت خودروهای جدید بسیار بالا است و این امر به نفع بازار خودرو نیست. بدین جهت توصیه می‌کنم خودروسازان داخلی با تعطیلی برخی از خطوط تولید خودروهای قدیمی و کاهش قیمت برخی از خودروهایی که قرار است در قالب تولید مشترک با پژو تولید شود شرایط بهتری را در صنعت خودرو فراهم کنند.از سال گذشته قرار بود یکسری از خودروهای داخلی از خط تولید خارج و خودروهای جدید جایگزین شوند اما با گذشت یکسال و 5 ماه از آن زمان، هنوز خودروسازان با هیچ خودرویی خداحافظی نکرده اند و همچنان روند تولید حفظ شده است.

این در حالی است که مردم می‌گویند خودروسازان نمی‌خواهند با سرمایه‌گذاری به خودروهای جدید دست پیدا کنند.البته هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در این باره گفته بود که خودروسازان به لحاظ مالی شرایطی ندارند که بخواهند سرمایه گذاری‌های سنگین در صنعت خودرو کنند لذا شرایط فعلی هم آن چیزی نیست که آنان دنبال کنند. ولی تمام گفته‌ها و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که سال آینده شرایط بازار خودرو بهتر خواهد شد و تنوع خودرو به شکلی خواهد شد که مردم حداقل انتظارات‌شان برآورده شود. رضا احمدی فعال بازار خودرو نگاه دیگری به شرایط صنعت خودرو دارد و می‌گوید: مردم تا حدود زیادی اعتماد خود را نسبت به فعالیت خودروسازان از دست داده اند.حتی زمانی که قرارداد با شرکت پژو امضا شد همه بر این باور بودند که خودروهای عنوان شده در قرارداد قدیمی است و مجدداً خودروهایی تولید خواهد شد که کشورهای اروپایی می‌خواهند برای حذف آن در بازار خود اقدام کنند ولی گذشت زمان نشان داد که خودروهای جدید  حتی بتازگی وارد بازار اروپا شده است. وی در گفته‌های خود این گونه توصیه کرد که خودروسازان به جای تغییر خودروهای جدید به فکر ورود محصولات جدید در بازار باشند؛ خودروهایی که با قیمت مناسب بتواند عرضه شود.

 

قیمت خودرو پژو