۰ نفر

نوسازی ناوگان فرسوده رسما کلید خورد

۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۵۴
کد خبر: 139562
نوسازی ناوگان فرسوده رسما کلید خورد

پس از چند ماه گمانه‌زنی درباره چگونگی آغاز طرح نوسازی ناوگان فرسوده عمومی کشور سرانجام با هماهنگی‌های صورت گرفته میان سازمان راهداری و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت نخستین گام در این رابطه در قالب برنامه شش ماهه اجرایی خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، هرچند به دلیل نرسیدن برخی منابع مالی چندی قبل اعلام شده بود در سال جاری نمی‌توان انتظار داشت در حوزه نوسازی ناوگان عمومی کشور اتفاق جدیدی بیفتد، اما با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد این اقدام در ماه‌های باقی‌مانده از سال ۱۳۹۵ اجرایی خواهد شد.

در گام نخست از ناوگان اتوبوسی درون و برون‌شهری استان‌های تهران و البرز حدود ۲۰۰۰ اتوبوس در صف نوسازی قرار گرفته و با تسهیلات ارائه شده قابلیت تبدیل شدن به اتوبوس یا مینی‌بوس‌های نوساز داخلی را خواهند داشت.

علی‌اکبر عبدالمحمدی – رییس شرکت مجری این طرح – در نشست خبری با اصحاب رسانه در این باره، اظهار کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته به منظور نوسازی خودروهای فرسوده و حرکت به سمت کاهش آلودگی هوا در قالب طرحی شش ماهه بناست حدود ۲۰۰۰ اتوبوس فرسوده که در سرویس‌های شرکت‌های داخلی حمل‌ونقل فعالیت می‌کنند در دو استان تهران و البرز نوسازی شود.

به گفته وی، در قالب این طرح صاحبان خودروهای عمومی فرسوده می‌توانند با ثبت اطلاعات رسمی خود نسبت به استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده در قالب اجرای این طرح برنامه‌ریزی کنند.

رییس شرکت مجری این طرح با بیان این‌که در این راستا دو وام ۱۰۰ میلیونی و ۸۰ میلیونی به متقاضیان تخصیص داده خواهد شد، تصریح کرد: این تسهیلات نرخ ۱۸ درصدی خواهند داشت و مدت بازپرداخت آنها نیز ۶۰ ماهه در نظر گرفته شده است.

عبدالمحمدی با اشاره به فاصله بسیار زیاد ایجاد شده بین قیمت اتوبوس‌های نو و خودروهایی که در حال حاضر در قالب ناوگان فرسوده کشور فعالیت می‌کنند، توضیح داد: در چنین شرایطی اگر صاحب خودرو بخواهد اتوبوسی جدید را وارد ناوگان کند حداقل باید مبلغی نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان آورده مالی داشته باشد که این موضوع با توجه به وضعیت بسیاری از صاحبان این خودروها اجرایی نیست.

وی ادامه داد: در این راستا تاکید ابتدایی ما بر جایگزین کردن اتوبوس‌های قدیمی با مینی‌بوس‌های جدید است. این خودروها که تولید داخل خواهند بود به راحتی و در قالب مذاکراتی کوتاه به متقاضی تحویل داده می‌شود و دیگر نیازی به آورده سنگین مالی وجود نخواهد داشت.

به گفته رییس شرکت مجری این طرح مبلغ خریداری اتوبوس‌های فرسوده رقمی بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان خواهد بود و در صورتی که متقاضیان از تسهیلات ۸۰ میلیون تومان استفاده کنند رقم آورده آنها به حدود ۲۰ میلیون تومان خواهد رسید. البته در اینجا هیچ شرطی وجود ندارد و در صورتی که صاحبان خودروها بتوانند آورده مالی لازم برای خرید اتوبوس را فراهم کنند، قطعا این شانس را خواهند داشت.

عبدالمحمدی در پاسخ به این سوال با توجه به این‌که ورود برخی شرکت‌ها به این حوزه و کلاهبرداری از متقاضیان چه سیاستی برای جلوگیری از عدم اعتماد طراحی شده نیز، گفت: با توجه به مذاکرات انجام گرفته با بانک‌های عامل حساب باز شده از سوی متقاضیان تنها امکان واریز شدن به حساب خودروسازان را خواهند داشت و از این‌رو امکان بالارفتن اعتماد بین طرفین وجود دارد.

وی درباره‌ی برنامه‌ریزی‌ها برای آینده طرح نوسازی ناوگان عمومی نیز، تاکید کرد: این موضوع در حال حاضر در نقطه آغاز خود قرار دارد و ۲۰۰۰ خودرو در طول شش ماه نوسازی خواهند شد، پس از آن و با انجام پیگیری‌های لازم امکان آن وجود خواهد داشت که این طرح به خودروهای جدید و به سراسر استان‌های کشور گسترش پیدا کند.