۰ نفر

دلایل اصلی روشن شدن چراغ باتری ماشین

۶ آذر ۱۴۰۱، ۹:۲۹
کد خبر: 684104
دلایل اصلی روشن شدن چراغ باتری ماشین

اگر چراغ هشدار دهنده باتری (به شکل نماد باتری) در پشت آمپر در هنگام رانندگی روشن شود، بدان معنی است که سیستم شارژ باتری کار نمی‌کند، اما ممکن است مشکل در چیزی غیر از باتری باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، روشن شدن چراغ باتری ماشین می شود یعنی اتفاقاتی رخ داده است که همگی مربوط به باتری خودرو است. روشن شدن این چراغ به این معناست که در سیتم برق یا باتری خودرو مشکلاتی ایجاد شده است.

خودروها دارای یک باتری ۱۲ ولت قابل شارژ هستند که عامل مهمی برای ادامه فعالیت پیشرانه هستند.

به دلیل وابستگی زیاد پیشرانه خودرو به باتری، هنگامی که چراغ چک باتری روشن می‌شود به هیچ وجه نباید به آن بی‌توجهی کرد. شاید دقت کرده باشید که با وجود روشن شدن چراغ باتری، خودرو همچنان کار می‌کند. این امر به این دلیل است که خودرو شما می‌تواند از تمامی انرژی ذخیره شده در باتری استفاده کند پس در نتیجه خودرو شما تا لحظه آخر کار خواهد کرد.

اما اگر باتری شما دارای مشکل شارژ باشد پس از اتمام تمامی ظرفیت باتری، باتری کاملا تخلیه شده و در آن زمان است که دیگر خودرو شما کار نخواهد کرد و حتی استارت هم نخواهد خورد.

بهتر است قبل از بروز این حادثه و مرگ کامل باتری، اقدام به تعمیر یا تعویض آن کنیم.

۱. رسوب گرفتن و یا شل شدن بست های باتری

یکی از دلایل روشن شدن چراغ باتری ماشین بست های سرباتری است. بارها شده است که وقتی سر باتری ها و بست های سرباتری را چک کرده ایم متوجه این قضیه شده ایم که رسوبی روی سطح فلزی آن تشکیل شده است. این رسوب که نارسانا نیز است باعث تداخل در شار جریان در مسیر جریان می شود. همین امر باعث ایراد در برق خودرو و متعاقب آن باعث روشن شدن چراغ باتری می شود. همچنین ممکن است شل بودن سر باتری ها نیز همین مشکل را ایجاد کند. پس با یک چک کردن ساده این قسمت و خراشیدن رسوب و تمیز کردن بست و یا سفت کردن آن،  می توان مشکل را حل کرد.

۲. قطع شدن بست سیم دینام به باتری

وظیفه اصلی دینام این است که پس از روشن شدن خودرو، انرژی مکانیکی را تبدیل به انرژی الکتریکی کرده و باتری را شارژ نماید . چنانچه در مسیر این انتقال انرژی الکتریکی به باتری اختلالی ایجاد شود ، چراغ باتری روشن شده و باید ایراد توسط برقکار یا مکانیک رفع شود.

۳. اشکال در تسمه دینام و خود دینام

شل شدن تسمه دینام و یا پارگی آن نیز باعث اختلال در برق رسانی دینام به باتری و متعاقب آن اختلال در سیستم برق خودرو می شود. این اتفاق نیز باعث روشن شدن چراغ باتری ماشین می شود. وجود اشکال فنی در دینام نیز می تواند همین گونه در سیستم برق رسانی اختلال ایجاد کرده و موجب روشن شدن چراغ پشت آمپر شود.

۴. تمام شدن عمر باتری

با خراب شدن باتری نیز چراغ باتری صفحه کنسول می تواند راهنمای شما باشد تا از این اتفاق آگاه شوید. در اکثر باتری های اتمی روی خود باتری یک نشانگر وجود دارد که با چک کردن آن می توانید از تمام شدن عمر باتری خود مطلع شوید. همچنین می توانید با مراجعه به مراکز برق خودرو و اتصال سیستم برق خودرو به دستگاه های تست باتری از سلامت آن مطلع شوید.