۰ نفر

نحوه ترمز گرفتن در هوای بارانی / چگونه ماشین را در جاده لغزنده کنترل کنیم؟ + عکس

۲۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۰۰
کد خبر: 681990
نحوه ترمز گرفتن در هوای بارانی / چگونه ماشین را در جاده لغزنده کنترل کنیم؟ + عکس

وقتی باران می بارد مخصوصا اگر باران اول هم باشد رانندگی و کنترل ماشین بسیار متفاوت خواهد بود . مهارت ها و نکات بسیار مهم و ریزی وجود دارد که به جلوگیری از اتفاقات و خطرات به هنگام رانندگی در هوای بارانی کمک می کند، که یکی از این موارد نحوه ترمز گرفتن در هوای بارانی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، با بارش باران جاده ها خیس و لغزنده و رانندگی در این شرایط کمی سخت و پیچیده تر از روزهای معمولی می شود.یکی از نکات اصلی رانندگی در این شرایط نحوه ترمز گرفتن در هوای بارانی است. 

 اگر حین رانندگی خودروی شما روی جاده سر خورد، به هیچ عنوان نهراسید بلکه به آرامی پای خود را از پدال گاز بردارید و خودرو را به سمتی که در حال سر خوردن هست هدایت کنید. از تصمیمات عجولانه مثل کوبیدن روی پدال ترمز یا دور زدن ناگهانی خودداری کنید.

نحوه ترمز گرفتن در هوای بارانی برداشتن پا از پدال گاز

نحوه ترمز گرفتن در هوای بارانی بسیار مهم است و اگر اصول را رعایت کنید می توانید از بروز حادثه جلوگیری کنید. اگر هنگام بارش باران مجبور به گرفتن ترمز شدیدی شدید، چندبار به طور پیاپی پا را روی ترمز فشار دهید. با این کار از لیزخوردن ماشین جلوگیری خواهید کرد. البته رانندگان ماشین هایی که به ترمز ABS مجهزند، خیالشان از این بابت راحت‌تر است زیرا این ترمزها برای لیز نخوردن در چنین شرایطی طراحی شده اند.

ترمز پیاپی برای جلوگیری از سر خوردن خودرو

اما اگر خودروی شما به سیستم های ABS و EBD مجهز نیست، با سرعت مطمئنه حرکت کنید تا مجبور نباشید برای توقف کامل ماشین‌تان ترمز ناگهانی بزنید ترمز با شدت و آنی در جاده‌ای خیس و لغزنده، به شدت شمارا به لیز خوردن و انحراف از مسیر نزدیک خواهد کرد. 

نحوه ترمز گرفتن در هوای بارانی زمانی که خودرو سر خورد باید چگونه باشد تا خودرو را متوقف کنیم؟ بهترین کار این است که اعتماد به نفس داشته و به خود مسلط باشیم. از ترمز کردن بپرهیزید زیرا ضربه زدن به ترمز روی سطح لغزنده چرخ ها را قفل می کند و باعث لغزش و سر خوردن بیشتر می شود. باید در جهتی حرکت کنید که قسمت عقب خودرو سر می خورد( فرمان را به همان طرف بچرخانید) و هر زمان خودرو به حالت مستقیم درآمد در جهت دلخواه خود حرکت کنید. خیلی آهسته روی ترمز فشار دهید تا از سرعت خودرو کاسته شود یا آرام روی گاز فشار دهید تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد.
سرعت مطمئنه در هوای بارانی

فقط ترمز گرفتن در این شرایط اهمیت ندارند بلکه پدال گاز نیز از مواردی است که برای حرکت امن خودرو مهم است. در شرایط سخت و بارانی از برداشتن پای خود از روی گاز به طور ناگهانی خودداری کنید و پدال گاز را به طور متعادل نگه دارید تا از سر خوردن خودرو در این وضعیت جلوگیری کنید. هنگامی که خودرو "بکسوات" کرد از گاز دادن های بی مورد و چرخاندن سریع چرخ ها خودداری کنید. زیرا این عمل علاوه بر این که نتیجه مثبتی ندارد، خودرو را نیز عمیق تر و کامل تر در گل و لای فرو می برد.

اگر به نحوه ترمز گرفتن در هوای بارانی آگاه باشید می توانید از حوادث جلوگیری کنید اما به یاد داشته باشید در زمان بارش باران، قدرت ترمز گیری خودرو به شدت کاهش می یابد، بنابراین در رعایت فاصله طولی با خودروهای جلویی دقتی دوچندان صرف نمایید، همچنین همیشه فرض کنید خودرویی که در کنار شما در حال حرکت است، دارای راننده ای کاملا مبتدی است که ممکن است هر لحظه برای شما نیز خطر ایجاد کند، پس از سبقت های پر ریسک و.... خودداری کنید.
فاصله این در هوای بارانی