۰ نفر

رانندگی در برف و باران؛ چند نکته طلایی هنگام رانندگی در روزهای برفی و بارانی

۲۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۰۰
کد خبر: 681957
رانندگی در برف و باران؛ چند نکته طلایی هنگام رانندگی در روزهای برفی و بارانی

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا توصیه‌هایی را برای رانندگی ایمن و کاهش تصادفات در هنگام بارندگی ارائه کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ رانندگی در برف و باران با بررسی آمار تصادفات رانندگی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که وقوع حوادث رانندگی در هنگام بارندگی افزایش پیدا می‌کند، تصادفاتی که گرچه درصد قابل توجهی از آنها از نوع خسارتی است، اما همین تصادفات سبب افزایش حجم ترافیک در معابر نیز می‌شود. کارشناسان حوزه ایمنی و ترافیک کاهش ضریب اصطکاک لاستیک‌ها با زمین  یا همان لغزندگی معابر و نیز همچنین کاهش دید رانندگان در این ایام را جزو مهم‌ترین دلیل تصادفات می‌دانند. در همین راستا سرهنگ سیروس حسن‌زاده، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا توصیه‌ها و راهکارهایی را به شهروندان و به خصوص رانندگان ارائه کرده است.

در خصوص رانندگی در برف و باران؛ حسن زاده با ارائه توصیه‌ها و راهکارهایی را برای کاهش تصادفات رانندگی، اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین نکته‌ها برای رانندگی ایمن در شرایط بارانی کنترل کیفیت لاسیتک‌های عقب خودرو است. اگر لاستیک‌های عقب بدون کیفیت یا فرسوده باشد، حتما باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کرد چرا در حرکت خودرو تداخل ایجاد می‌کنند. استفاده از این لاستیک‌ها موجب می‌شود که قسمت پشت خودرو به سمت راست و چپ منحرف شود.

وی درباره رانندگی در برف و باران و  یکی از مواردی که نشانه عدم ارتباط لاستیک و راه است گفت: زمانی که فرمان شُل‌تر از حالت عادی است یا خودرو هنگام گرفتن ترمز سر می‌خورد، یعنی احتمالا ارتباط خود را با سطح راه از دست داده و خودرو در حالت شناور یا هیدروپلنینگ است. هیدروپلنینگ، در واقع حالتی است که منجر به کاهش قدرت مانور و فرمان‌پذیری خودرو می‌شود. در این شرایط بهترین اقدام کاهش سرعت خودرو است.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا  درخصوص رانندگی در برف و باران گفت : اگر با فشردن و رها کردن پدال گاز کنترل چندانی روی افزایش یا کاهش سرعت اتفاق نیفتاد، احتمالا خودرو در حال لغزش است به همین دلیل باید آهسته‌تر و با سرعت مطمئنه یعنی سرعتی که در آن راننده امکان کنترل وسیله را داشته باشد، رانندگی کرد.

حسن زاده تاکید کرد: برای لغزیدن خودرو نیازی به بارش طولانی نیست. ابتدای بارندگی، آب با گرد و غبار و مواد دیگر مخلوط شده و سطحی لغزنده و اصطلاحا صابونی را ایجاد می‌کند. بر همین اساس از همان زمان اولیه باید نسبت به کاهش سرعت اقدام کرد.

برای رانندگی در برف و باران وی با اشاره به لزوم بررسی دوره‌ای آج لاستیک‌ خودرو نیز گفت: برای بررسی میزان آج لاستیک باید تمام سطح آن‌ را مشاهده کرد. به این منظور باید فرمان را چرخاند تا لبه درونی لاستیک قابل مشاهده شود. در غیر این صورت نواقص تایر از دید پنهان خواهد ماند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا همچنین به رانندگان توصیه کرد که قبل از شروع بارش‌ها حتما سیستم برف‌پاک‌کن و بخاری وسیله‌نقلیه خود را چک کنند و اگر دارای نقص فنی بود نسبت به رفع آن اقدام کنند.

حسن‌زاده همچنین از رانندگان خواست برای  رانندگی در برف و باران که در روزهای بارندگی با دقت بیشتری رانندگی کنند، از سرعت و سبقت غیرمجاز نیز پرهیز کرده و فاصله طولی مناسب را با خودروی مقابل رعایت کنند. در صورت نیاز یا بروز خطر حتما چراغ خطر خودروی خود را روشن کنند و اگر از گردنه‌ها و جاده‌های برفگیر تردد می‌کنند، حتما زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.

وی همچنین به عابران پیاده هم هشدار داد که در هنگام بارندگی و به خصوص در هنگام تاریکی هوا از عبور از عرض معابر در محل‌های غیرمجاز و ایستادن در حاشیه راه‌ها پرهیز کنند، چرا که احتمال دیده نشدن آنان از سوی رانندگان وجود دارد و لغزندگی معابر نیز ممکن است سبب شود که حتی در صورت رویت از سوی راننده نیز امکان توقف وسیله نقلیه ممکن نبوده و خودرو با آنان برخورد کند.