۰ نفر

مهمترین علایم خرابی وایر شمع ماشین / اگر باتری ماشین تان زود خالی می شود بخوانید

۲۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۵۱
کد خبر: 681733
مهمترین علایم خرابی وایر شمع ماشین / اگر باتری ماشین تان زود خالی می شود بخوانید

وایر شمع، از اجزای اصلی شمع خودرو است که وظیفه انتقال ولتاژ از باتری به شمع را برعهده دارد. در واقع، وایر به عنوان یک واسطه و پل ارتباطی برای انتقال جریان برق به شمع محسوب می‌شود. بدین منظور برق را از کئل به شمع منتقل می‌نماید. در نتیجه این انتقال ولتاژ سبب می‌‌شود تا عمل جرقه و فرآیند احتراق سوخت و هوا به درستی صورت پذیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، وجود نقص و خرابی وایر شمع ماشین سبب خواهد شد تا انتقال ولتاژ به درستی انجام نشود. لذا عدم احتراق صحیح و کاهش راندمان موتور و حتی روشن نشدن خودرو نتیجه آن خواهدبود. 

اساساً عوامل مختلفی می‌تواند  و یا آسیب رسانی به وایر شمع شود. ساییدگی و پاره شدن وایر از جمله علل رایج به شمار می‌رود. وایر به دلیل تماس، کشیده و ساییده‌شدن به قطعات مختلف خودرو، ممکن است دچار پارگی و آسیب شود. لرزش و تکان‌های شدید و مکرر خودرو نیز می‌تواند این مورد را تشدید نماید. ماشین ممکن است به دلایل گوناگون فنی دچار ارتعاش و لرزش شود. این امر می‌تواند منجربه ساییدگی، پارگی و آسیب فیزیکی به وایر شود. گرمای بالای موتور یکی دیگر از موارد حائز اهمیت در خرابی وایر شمع است. وایر شمع اغلب از مواد پلاستیکی ساخته شده و گرمای زیاد دشمن آن است! در نتیجه ذوب‌شدگی و سوختگی را می‌توان یکی دیگر از علل خرابی رایج وایر دانست.

چگونه بفهمیم وایر شمع خراب است؟

برای آگاهی از خرابی وایر شمع ماشین، راه‌های مختلفی وجود دارد. بازرسی چشمی ساختمان و اجزای وایر نخستین راهکار است. بدین منظور کابل و بخش‌های مختلف نظیر کلاهک‌ها را از منظر فیزیکی بررسی کنید. وجود بریدگی، علایمی از خوردگی و یا سوختگی این اجزا، به معنای وجود آسیب در وایر شمع است.

یکی دیگر از شیوه های تشخیص خرابی وایر شمع، مشاهده جرقه الکتریکی کوچک در اطراف وایر است. این پدیده نشان می دهد تخلیه جریان الکتریکی خارج از مسیر اصلی جریان انجام می شود. به نوعی می‌توان گفت، انتقال ولتاژ به درستی صورت نمی‌گیرد. بدین منظور یک سیم روکش‌دار را به بدنه خودرو و یک پیچ‌گوشتی متصل نمایید. سپس پیچ‌گوشتی را در اطراف وایر بکشید. در این حالت، در صورت خرابی وایر شمع، می‌توانید جرقه الکتریکی کوچکی را مشاهده کنید.

تست وایر شمع

تست وایر شمع

یکی دیگر از شیوه‌‌ها برای آگاهی از خرابی وایر شمع ماشین آن است که در هنگام روشن بودن خودرو، وایرها را یک به یک از شمع جداکنید. در صورتی که وایری را جداکردید و ماشین به لرزش افتاد یا دور ماشین به شدت کم شد، یعنی وایر سالم است. چراکه با قطع ارتباط، مسیر انتقال ولتاژ دچار مشکل شده است. اما در صورتی که وایر را جداکردید و تغییری در عملکرد موتور مشاهده نمی‌کنید، احتمالاً وایرخراب است.

علاوه بر راه‌های بیان شده، استفاده از تجهیزات و لوازم یدکی نظیر مولتی‌متر و اندازه‌گیری مقاومت، از دیگر شیوه‌هاست. بدین منظور بایستی مقاومت وایر استاندارد که اغلب در دفترچه خودرو ذکر شده است را درنظر گرفت. سپس به کمک تجهیزات و دستگاه‌های مناسب، این مقدار را اندازه‌گیری نمود. 

مهمترین علایم خرابی وایر شمع ماشین

رفع برق دزدی وایر شمع

برق دزدی به حالتی گفته می‌شود که باتری خودرو در هنگام خاموش بودن ماشین، مصرف و تخلیه می‌شود. در واقع در تعریفی ساده، یک یا چند قسمت از خودرو بدون توجیه منطقی در حال مصرف باتری هستند.به چنین حالتی که برق خودرو به هدر می‌رود، برق دزدی می‌گویند. نتیجه این امر، تخلیه باتری و بروز مشکل در استارت زدن و در مرحله بعد روشن نشدن خودرو است. در همین راستا، خرابی وایر شمع ماشین، از جمله عواملی است که می‌تواند سبب بروز برق دزدی گردد. جالب است بدانید، کلیه خودروها بسته به مدل‌ و ساختار، مقداری تخلیه باتری دارند. اما نقص و ایراد در بخش‌های مختلف خودرو از جمله وایر به عنوان یکی از شایع‌ترین دلایل برق دزدی، می‌تواند سبب تخلیه و کاهش ییش از حد برق و در نتیجه نقص در عملکرد خودرو شود.

برق دزدی وایر شمع

برق دزدی عوامل مختلفی دارد که یکی از شایع‌ترین آن‌ها، خرابی وایر شمع ماشین است. ریپ‌زدن ماشین، کاهش قدرت و کارایی موتور و بروز آسیب، از نتایج برق دزدی وایر شمع و نادیده‌گرفتن آن است. در این صورت، در اغلب موارد، الکترود منفی شمع دچار ذوب می‌شود و به دنبال آن، چینی سرشمع آسیب می‌بیند. برای رفع برق دزدی وایر شمع، جایگزینی وایرهای آسیب دیده و استفاده از وایرهای مناسب و سالم بهترین راهکار به‌شمار می‌رود.

شمع خراب چه نشانه های دارد؟

شمع خراب به دلیل تأثیر عوامل مختلف، دارای نشانه‌های متفاوتی است. وجود رسوبات، ترک خوردگی و همچنین تغییر ساختمان یا رنگ غیرمتعارف شمع، از علائم مهم و برجسته است. علاوه بر فیزیک و ظاهر شمع، بدکار کردن موتور ماشین و همچنین مصرف نامتعارف سوخت از دیگر نشانه‌هاست. روشن شدن چراغ چک نیز از جمله مواردی است که می‌تواند خبر از وجود آسیب در شمع داشته باشد. البته در این حالت، روشن شدن چراغ چک به تنهایی کافی نیست. معمولاً در صورت بروز خرابی شمع علائم دیگری نیز همراه آن قابل رؤیت است. 

علایم خرابی وایر شمع

همان‌گونه که اشاره شد، وظیفه اصلی وایر شمع، انتقال ولتاژ و اجرای صحیح عمل جرقه و احتراق سوخت و هواست. در همین راستا از کارافتادگی موتور و کاهش قدرت و راندمان موتور، از اصلی‌ترین و برجسته‌ترین علائم خرابی وایر شمع ماشین است. اگر موتور به‌طور ناگهانی از کار می‌ایستد. یا اصطلاحاً جان کافی برای کارکردن ندارد، این احتمال می‌رود که وایر شمع آسیب دیده‌باشد. وجود نقص و ایراد در وایر لزوماً منجربه خاموش شدن موتور نمی‌شود! پس اگر خودروی شما سخت استارت می‌خورد و یا دور موتور دچار اختلال شده‌است، می‌تواند نشانه‌ای از خرابی وایر باشد. برق‌دار بودن بدنه یا قطعات فلزی خودرو، بدکارکردن موتور در حالت درجا و یا با صدای بالا در چنین وضعیتی و همچنین کم و زیاد شدن دور موتور از دیگر علایم خرابی وایر شمع به‌شمار می‌رود.

نکات ایمنی برای بررسی وایر خودرو:

همواره به هنگام چک و بررسی سیستم برق خودرو، پیشرانه را خاموش و سوئیچ را بسته نگه دارید.

درصورت نیاز به روشن بودن پیشرانه و بررسی برق خودرو از دستکش ضخیم استفاده کنید.

با دست مرطوب به وایر‌ها و بخش‌های مختلف سیستم برق خودرو دست نزنید.

از سلامت فیزیکی بدنه، دو سر وایرها، اتصال کامل به شمع‌ها و لاستیک‌های محافظ آن اطمینان حاصل کنید.