۰ نفر

لاستیک مناسب برای هر فصل چیست؟

۱۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۳۶
کد خبر: 678265
 لاستیک مناسب برای هر فصل چیست؟

خرید لاستیک مناسب آسان نیست. مهمترین نکته این است که حداقل درک اولیه‌ای از نیازهای رانندگی خود داشته باشید و مزایا و معایب انواع لاستیک‌ها را بدانید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، به هزار و یک دلیل لاستیک یا همان تایر یکی از مهم‌ترین موضوعات در صنعت خودرو و صدالبته رانندگی است. از اینکه کدام لاستیک ها بهترند تا اینکه کدام لاستیک به کدام ماشین می‌خورد و کدام لاستیک برای کدام فصل و کدام مسیر مناسب‌تر است. این‌ها موضوعاتی است که از شروع صنعت خودروسازی تا همین امروز مطرح بوده است.

نکته طلایی اما اینجاست که لزوما لاستیک خوب یا بد وجود ندارد. مهم این است که کدام لاستیک برای شما مناسب‌تر است. شرایط آب و هوایی محل زندگی‌تان، نوع تجربه رانندگی خود و قیمت لاستیک هر کدام از دلایلی هستند که در این زمینه تعیین‌کننده‌اند.

تایر چهار فصل

ایده پشت این مفهوم، ارائه یک راه حل برای رفع دشواری دو بار تعویض لاستیک در سال برای فصول زمستان و تابستان بود. لاستیک‌های چهار فصل از آج ترکیبی با جنس لاستیک ساخته شده‌اند و در هر شرایط آب و هوایی انعطاف خود را حفظ می‌کنند. آج روی این تایرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا در جاده‌های برفی و یا عبور از آب، کشش و فرمانپذیری خودرو را در شرایط ثابت نگاه دارند تا خودرو دچار انحراف نشود.

لاستیک مناسب چهار فصل

ممکن است متوجه شده باشید که بسیاری از مدل‌های تایرهای چهار فصل با مارک M + S در بازار موجود هستند. این نماد مخفف Snow (برف) و Mud (گل و لای) است که بر اساس آزمایش‌های صنایع تایر ارائه شده است. در ابتدا، این نماد به معنای تفاوت میان تایرهای دارای سیم‌­های مورب با آج برجسته از تایرهای دارای آج معمولی بود که بیشتر در کامیون‌های سبک و تایرهای رادیال (شعاعی) اتومبیل استفاده می‌شد. با گذشت زمان این علامت برای لاستیک‌های چهار فصل به کار رفته شد.

از اسم «چهار فصل» پیداست که می‌توانید در همه فصل‌ها از این لاستیک استفاده کنید. تا حدود زیادی هم درست است. البته دما باید بالاتر از ۴۵ درجه فارنهایت (۷ درجه سانتیگراد) باشد چون در این دما بهترین کارآیی را دارند.

مزایای لاستیک چهار فصل:

عمر بیشتر آج: تایرهای چهار فصل طوری طراحی شده‌­اند که دوام بیشتری نسبت به تایرهای تخصصی‌تر داشته باشند. اگر از رانندگان بپرسید به شما خواهند گفت که عمر تایرهای چهار فصل دو تا سه برابر بیشتر از تایرهای تابستانی است.

هزینه پایین: تایرهای تخصصی از فناوری پیشرفته‌تری بهره می‌برند و در نتیجه گران‌ترند. در حالی که تایرهای چهار فصل قطعا ویژگی‌های نوآورانه مشابهی دارند، اما پایه طراحی آنها به سمت کاربری‌های معمولی بوده است و به طور معمول قیمت‌های پایین تری دارند.

گارانتی طولانی‌تر: تایرهای چهار فصل  به منظور مقاومت استثنایی خود در مقابل سایش، آج دارند. به همین دلیل، بسیاری از مدل‌های تایرهای چهار فصل با ضمانت‌های طولانی‌تر از تایرهای تخصصی به بازار عرضه می­‌شوند.

سواری نرم و بی صدا: اغلب مدل‌های تخصصی تایر برای کشش در شرایط سخت، مسیرهای خاص و یا کاربری‌های خاص ساخته می‌شوند اما در مقابل آسودگی به هنگام رانندگی در جاده‌های متوسط معیار اصلی برای طراحی تایرهای چهار فصل است.

معایب لاستیک چهار فصل:

برای زمستان سخت مناسب نیستند: نترسید! در هوای نسبتا سرد توام با برف، باران یا یخ، تایرهای چهار فصل، فرمانپذیری مناسبی را ارائه می دهند. اما اگر قرار است در برف و یخ سنگین برانید، توصیه اکید می شود که لاستیک‌های مخصوص برف را خریداری کنید.

برای تابستان داغ هم مناسب نیستند: اگر شما در آب و هوای  بسیار گرم زندگی می کنید، تایرهای چهار فصل تنها سطح متوسطی از کشش را فراهم می‌کنند. آج و ترکیبات تشکیل دهنده آنها نرمی و انعطاف پذیری تایرهای تابستانی را برای فرمانپذیری عالی در روزهای گرم و بارانی  ندارند.

نتیجه : به سادگی می‌بینید که نقاط قوت تایرهای چهار فصل در شرایط خاص تبدیل به نقاط ضعف می‌شود. آنها ساخته‌ شده‌اند تا  همه کاره باشند اما قرار نیست در شرایط خاص یا تخصصی هم کاربرد داشته باشند. پس اگر در شرایط آب‌وهوایی شدید زندگی‌ می‌کنید لاستیک چهارفصل گزینه مناسبی نیست اما برای بقیه جاها گزینه مناسبی است.

در نتیجه، اشکالات تایرهای چهار فصل به مکان و مسیری که در آن رانندگی می‌­کنید بستگی دارد. اگر محل کار و زندگی شما در شرایط آب و هوایی شدید است لاستیک‌های چهارفصل ممکن است مناسب‌ترین انتخاب نباشند.

تایر برفی – زمستانی

لاستیک مناسب فصل زمستان

تایرهای برفی – زمستانی همانطور که از نامش نیز مشخص است به طور خاص برای مواجهه با شرایط آب و هوایی سرد و همراه با برف‌های سنگین و جاده‌ای یخ زده طراحی شده‌اند. این تایرها را می توان از طریق آج لاستیکی انعطاف پذیر که در دماهای پایین‌تر همچنان منعطف باقی می‌مانند، شناخت. این امر باعث می‌شود که در جاده‌های لغزنده چسبندگی بهتر شود. طراحی عمیق آج و الگوهای منحصر به فرد آن در تایرهای زمستانی به پرتاب برف و آب از بین آج‌ها برای کشش بهتر کمک می‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی تایرهای برفی – زمستانی لبه‌های درگیر شونده تایر است که برای کشش بیشتر بر روی جاده‌های یخی به کار می‌­رود. بهتر است برای اینکه از لاستیک‌های برفی – زمستانی بهترین نتیجه را بگیریم، آنها را تنها در مناطقی استفاده کنیم که درجه حرارت به طور منظم به زیر نقطه انجماد می‌رود.

مزایای لاستیک برفی و زمستانی:

بهبود چسبندگی: هنگامی که شما باید در برف و یا یخ سنگین رانندگی کنید هدف اصلی تایرها ایجاد چسبندگی بهتر است و این همان کاری است که تایرهای زمستانی انجام می‌­دهند. این تایرها دارای لاستیک نرم و آج عمیق هستند که بهترین کشش ممکن را ایجاد می­‌کنند. بعضی از مدل‌ها از میخ‌هایی برروی آج برای کنترل بیشتر در شرایط آب و هوایی بسیار شدید استفاده کرده‌­اند.

ترمز بهتر: در جاده‌های نرم و صاف زمستانی، ترمز همه چیز است. بر خلاف تایرهای تمام فصل که می‌تواند به آسانی قفل شود و بر روی سطوح لغزنده لیز بخورد، آج تایرهای برفی / زمستانی در برف و یخ فرو می‌­رود تا اطمینان حاصل شود که در صورت نیاز می‌توانید به سرعت متوقف شوید.

معایب لاستیک برفی و زمستانی:

تایرهای زمستانی میخ­دار به جاده‌ها آسیب می‌زند و هدایت ضعیف‌تری به دنبال دارد: تایرهای برفی/ زمستانی با توجه به طراحی خاصشان نسبت به همتایان تمام فصل خود فرمان­پذیری ضعیف‌تری در جاده های خشک و نیمه زمستانی ارائه می‌دهند.

شکننده هستند: به دلیل اینکه تایرهای برفی / زمستانی با لاستیک نرم‌تری نسبت به لاستیک‌های معمولی ساخته شده‌اند سریعتر به سایش تمایل دارند. با این حال رانندگان می­‌توانند برای رانندگی با تایرهای برفی در شرایطی که برای آن ساخته نشده‌اند سریعا آج و چسبندگی تایر را از بین ببرند.