۰ نفر

اجاره خودرو در داخل و خارج از کشور چه شرایطی دارد؟

۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۴۶
کد خبر: 677734
اجاره خودرو در داخل و خارج از کشور چه شرایطی دارد؟

یکی از روشهای پرطرفدار برای عبور مرور در شهر غیر محل سکونت یا کشورهای خارجی استفاده از خودرو کرایه ای است، اجاره خودرو در داخل و خارج از کشور در اغلب شهر های بزرگ به راحتی امکان پذیر است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، اجاره خودرو یا رنت خودرو به صورت ساعتی یا چند روزه ، همراه با راننده یا بدون راننده در تمام دنیا متداول است. اجاره خودرو در ایران ، ابتدا در شهرهای مرزی و مناطق آزاد از جمله کیش و قشم شروع شد ولی کم کم ارائه این خدمات به تمام شهرهای ایران گسترش پیدا کرد. 

اهداف مردم برای کرایه ماشین متفاوت است ، مهم ترین اهداف کرایه ماشین عبارتند از : پولدارتر نشان دادن خود در مجالس ، داشتن ماشین عروس لوکس ، مسافرت ، تشریفات و غیره. 

اغلب اتباع خارجی هنگام سفر به ایران به محض ورود به فرودگاه تمایل به استفاده از خودروهای اجاره ای دارند.

اجاره خودرو در خارج از کشور

اجاره خودرو برای اولین بار از آمریکا شروع شد و شخصی شروع به اجاره ماشین های خود به توریست ها و تجار کرد و بر اساس کارکرد کیلومتر از آن ها هزینه می گرفت و به مرور اجاره خودرو در همه آمریکا رواج پیدا کرد و مورد استقبال قرار گرفت. 

بعد از مدتی کشورهای اروپایی هم از همین روش برای اجاره خودرو استفاده کردند. 

در حال حاضر اغلب مسافران خارجی میتوانند در فرودگاه اتومبیل مورد نظرشان را اجاره کنند و شرکت های بزرگ و معروف کرایه ماشین در اغلب کشورها شعبه دارند. 

با اجاره خودرو میتونید با خیال آسوده هر جا که هستید یک خوردو به صورت چند روز متوالی در اختیار داشته باشید. 

استفاده از تاکسی برای مسیر های هر از گاهی مناسب تر است اجاره ماشین است ولی زمانی که قرار باشد چند روز ماشین در اختیارتان باشد با توجه به هزینه بنزین اجاره اتومبیل هزینه کمتری از تاکسی برایتان دارد. 

در خارج از ایران هم به دلیل هزینه بالای سوخت ، استفاده از تاکسی برای توریست ها برای چند روز اصلا به صرفه نیست به خصوص اگر همراه با خانواده سفر کرده باشید. 

کرایه خودرو در خارج از ایران مانند داخل ایران به صورت حضوری و غیر حضوری امکان پذیر است. شما میتوانید قبل از سفر به یک کشور دیگر خودرو مورد نظر خود را به صورت آنلاین رزرو نمایید و به محض رسیدن به مقصد از فرودگاه ، اتومبیل را تحویل بگیرید. 

در اغلب فرودگاه های خارج از کشور ، شرکت های بزرگ کرایه اتومبیل ، نمایندگی دارند و به محض ورود به هر کشوری در فرودگاه میتوانید از خدمات آنها استفاده کنید. به علاوه در مجاورت اماکن توریستی هم معمولا میتوانید نمایندگی کرایه خودرو را مشاهده نمایید. 

در سفر به اروپا بهترین روش حمل و نقل ، استفاده از  ماشین کرایه ای است. شما میتوانید با کرایه ماشین بین کشورهای متعدد اروپایی تردد داشته باشید.

شرایط گرفتن گواهینامه بین المللی 

 

برای گرفتن گواهینامه بین المللی نیازی به آزمون مجدد ندارید و با ارائه گواهینامه ایران و پرداخت هزینه های مربوطزه ، بعد از 7 روز کاری مجوز بین المللی برای شما صادر می شود. 

برای گرفتن گواهینامه بین الملی حتما باید پاسپورت یا گذرنامه داشته باشید. 

برای کرایه خودرو در سایر کشورها باید به مراکز کانون های جهانگردی و اتوموبیل رانی ایران مراجعه نمایید و گواهینامه بین المللی بگیرید. توجه داشته باشید که در صورت انقضای تاریخ گواهینامه بین المللی امکان تمدید آن در خارج از کشور وجود ندارد. 

برای گرفتن گواهینامه بین المللی یک ساله ، گواهینامه ایرانی شما باید حداقل ۳۱ روز اعتبار داشته باشد و برای دریافت گواهینامه بین المللی ۳ ساله ، گواهینامه ایرانی شما باید ۳ سال اعتبار داشته باشد.

این مدرک به ۷ زبان زنده دنیا ترجمه می شود و در ۱۹۶ کشور عضو سازمان جهانی اتومبیلرانی معتبر است. 

شرایط اجاره خودرو در خارج از کشور

- سن بالای ۲۲ سال

- داشتن گواهینامه بین 

- همراه داشتن اصل ویزا و پاسپورت 

- آشنایی به زبان انگلیسی برای پر کردن فرم های مربوطه

- پرداخت وجه نقد برای ضمانت که بعد از برگرداندن خودرو ، به شما پس داده می شود. در خارج از کشور نمیتونید چک یا سند برای ضمانت استفاده کنید .

- پرداخت نیمی از هزینه اجاره اتومبیل

شرایط اجاره خودرو در داخل کشور

اجاره خودرو داخل کشور معمولا برا ی تورهای زیارتی ، گشت های شهری ، سفر کاری ، سفر بین شهری ، رفتن به جلسات کاری ، ترانسفر فرودگاهی ، ماشین عروس و سرویس ایاب ذهاب استفاده می شود. 

شما میتوانید خودرو را به همراه راننده یا بدون راننده کرایه کنید ، البته برای اجاره خودرو با راننده نیاز به هیچ گونه مدرکی برای اجاره ماشین نیست و تمام مسئولیت ها بر عهده راننده خواهد بود. 

مدارک مورد نیاز برای اجاره خودرو در داخل کشور عبارتند از :  

- ارائه اصل کارت ملی و شناسنامه

- داشتن گواهینامه 

- ارائه چک ضمانت یا ارائه سند بابت ضمانت

البته در برخی از شرکتهای کرایه خودرو ممکن است شرایط بر اساس توافق طرفین قابل تغییر باشد. 

نکات لازم برای کرایه خودرو خارج از کشور

برای کاهش هزینه اجاره بهتر است اتومبیل های دنده ای را کرایه کنید.

استفاده از اتومبیل های معمولی نسبت به اتومبیل های لوکس علاوه بر این که شرایط کرایه راحت تری دارند، هزینه کمتری برایتان در برداشته و در صورت خسارت ، مبلغ کمتری متضرر می شوید. 

اتومبیلی اجاره کنید که مجهز به GPS باشد. 

کرایه اتومبیلهای کوچکتر برای سفر داخل شهر و پیدا کردن جای پارک مناسب ترند.