۰ نفر

صفحه کلاچ را بعد از چند کیلومتر رانندگی باید تعویض کرد؟ + نشانه های خرابی دیسک صفحه

۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۰۲
کد خبر: 677153
صفحه کلاچ را بعد از چند کیلومتر رانندگی باید تعویض کرد؟ + نشانه های خرابی دیسک صفحه

کلاچ در سیستم انتقال نیروی خودرو کار وصل و قطع‌کردن نیرو را به عهده می‌گیرد. در واقع، به‌نوعی توان و نیرویی را که موتور تولید می‌کند در کنترلش دارد. با گرفتن کلاچ، نیرو از موتور وارد جعبه‌دنده می‌شود و دنده‌ها راحت تعویض می‌شوند. حرکت ماشین زیر پایتان وابسته به دیسک، صفحه‌کلاچ و چند ابزار دیگر است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سیستم کلاچ خودرو بعد از گذشت ۵۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر نسبت به نوع رانندگی باید تعویض و یا در حد امکان رگلاژ شود. همان‌طور که گفته شد این موضوع بستگی به نوع رانندگی شما دارد به طور مثال، اکثر رانندگان خانم، در ابتدای رانندگی‌شان، اکثر اوقات پای خود را بر روی کلاچ نگه می‌دارند و حتی در سرعت نیز پای خود را آهسته بر روی کلاچ گذاشته تا در مواقع ضرور آن را بفشارند! خب همین موضوع باعث کمی درگیری صفحه کلاچ شده و در طولانی مدت شما را مجبور به تعویض صفحه کلاچ می‌کند یا از سوی دیگر، رانندگانی که در مسیرهای برون شهری فعالیت دارند و ترافیکی پیش روی خود ندارند، ممکن است گاهی تا

۷۰ یا ۸۰ هزار کیلومتر هم نیازی به تعویض صفحه کلاچ پیدا نکنند. اگر با خودروی خود در شهر فعالیت می‌کنید، قطعا این میزان به دلیل ترمز و حرکت زیاد، نصف خواهد شد. حال در اینجا سعی می‌کنیم تا به چند موضوعی که نشان می‌دهد باید دیسک و صفحه تعویض شوند اشاره می‌کنیم:

۱- یکی از نشانه‌های زمان تعویض دیسک و صفحه زمانی است که ما ماشین را در دنده ۱ گذاشته و کلاچ را رها می‌کنیم موتور و اتاق خودرو به لرزه می‌افتد و البته این لرزش کاملا متفاوت است. این یک نشانه واضح و کامل برای تعویض دیسک خودرو است.

۲- وقتی ماشین در حال سکون است دنده را در ۲ قرار داده و کلاچ را رها می‌کنیم اگر خودرو حرکت کرد و خاموش نشد دیسک و صفحه تمام شده است. ولی اگر خودرو سریع خاموش شد، هنوز زمان تعویض صفحه کلاچ فرا نرسیده است؛ به همین سادگی.

۳- در سر بالایی نیمه شدید، اگر نیاز به تعویض دنده به شماره‌های سنگین زیاد مشهود بود، نشانه‌ای برای تعویض صفحه کلاچ است.

۴- شاید برای شما نیز پیش آمده که پشت فرمان متوجه شوید، ماشین زیاد گاز می‌خورد ولی حرکت و شتاب خوبی ندارد!

نشانه دیگر از تعویض دیسک و صفحه کلاچ

۵-  گاهی پیش اومده که دنده های خودرو خصوصا دنده یک و دنده عقب خوب جا نرفته و به سختی این اتفاق می افتد . این مشکل در ترافیک های سنگین به وضوح مشاهده میشود

بسته به نوع رانندگی می‌توان تمامی این ۵ مورد را زود یا دیرتر از حد استاندارد عمر مفید یک خودرو مشاهده کرد، ولی تجربه در خودروهای ایرانی با ترافیک حال حاضر کمتر از ۴۵ هزار کیلومتر نیست. پس با یک رانندگی معقول و کم شتاب می‌توان تا ۷۰ هزار کیلومتر عمر کلاچ خود را افزایش دهیم.

چرا صفحه کلاچ زود خراب می شود؟

شتاب زیاد

برای افزایش طول عمر صفحه کلاچ، یکی از اصلی ترین فعالیت‌هایی که باید در نظر گرفته شود رانندگی ایمن و بدون شتاب است زیرا شتاب زیاد باعث استهلاک صفحه کلاچ می‌شود.

فشار در سر بالایی‌ها

تمام جاده‌های جهان دارای سر بالایی‌ها و سرازیری‌هایی هستند و مهم‌ترین کاری که در این پستی و بلندی‌ها باید انجام شود حرکت با دنده مناسب و فشار نیاوردن بر روی موتور وسیله نقلیه است . با حرکت با دنده مناسب و تعویض با دقت در سر بالایی‌ها و فشار نیاوردن بر روی موتور می‌توانید عمر صفحه کلاچ خود را افزایش دهید.

تعداد سر نشین

هر خودرو توان حمل تعداد مشخصی مسافر و ظرفیت بار معینی دارد که در صورت عدم رعایت آن بر روی تمام قطعات خودرو فشاری مضاعف ایجاد می‌شود و باعث استهلاک بیشتر وسیله نقلیه شده و ممکن است خودرو را زودتر با مشکل مواجه کند و این اتفاق روی صفحه کلاچ نیز تاثیر مخربی دارد و با رعایت استاندارد ظرفیت خودرو، می‌توانید از کاهش طول عمر صفحه کلاچ خود جلوگیری کنید.

قراردادن پا بر روی کلاچ

بعد از تعویض دنده سعی کنید به سرعت پای خود را از روی کلاچ بردارید زیرا در صورت تماس بسیار ناچیز پای شما با کلاچ خودرو صفحه کلاچ وسیله نقلیه شما درگیر می‌شود و باعث کاهش طول عمر آن می‌شود. با برداشتن پای خود از روی کلاچ می‌توانید سبب افزایش طول عمر صفحه کلاچ شوید.