۰ نفر

چراغ ABS خودرو چرا روشن می شود؟ / ۶ راه برای رفع روشن شدن چراغ ABS

۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۰۵
کد خبر: 676972
چراغ ABS خودرو چرا روشن می شود؟ / ۶ راه برای رفع روشن شدن چراغ ABS

سیستم ABS یا سیستم ضد بلوکه ترمز، یکی از اساسی ترین امکانات ایمنی خودروهاست و وظیفه آن حفظ تماس لاستیک با جاده در هنگام ترمز است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ترمزهای ABS برای اینکه بتوانند در هر لحظه عملکرد دقیق چرخ‌ها را بسنجند و مانع قفل‌شدن چرخ‌ها شوند، از چند سنسور استفاده می‌کنند. این سنسورها با توجه به نوع خودرو ممکن است روی هر چرخ یا در دیفرانسیل خودرو نصب شده‌ باشند. درصورتی‌که سیستم ترمز وسیله نقلیه با مشکل مواجه شود، این سنسورها پیامی را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کنند و کامپیوتر نیز این اخطار را به‌صورت روشن‌شدن چراغ ای بی اس به ‌راننده نشان می‌دهد.

نقص در سیستم ترمز ضدقفل می‌تواند هنگام ترمزگیری، باعث کاهش تسلط راننده روی خودرو شود و حتی در سرعت‌های بالا خسارات غیرقابل‌جبرانی را برای خودرو یا سرنشینان آن به‌همراه داشته باشد. در ادامه به چند دلیل روشن شدن چراغ abs خواهیم پرداخت.

  • رله آن خراب شده باشد.
  • سوکت‌های متصل به سنسورها جابه‌جا شده‌ باشند.
  • فیوز آن سوخته باشد.
  • پمپ آن به‌درستی کار نکند.
  • سطح روغن ترمز کاهش یافته باشد.
  • سنسورهای چرخ به‌درستی کار نکنند.

خطرات رانندگی با چراغ ABS روشن

چراغ abs روشن شده حال باید چه کرد؟ گاهی ممکن است پس از روشن‌کردن خودرو، چراغ ABS روشن و پس از چند ثانیه خاموش شود. روشن و خاموش‌شدن لحظه‌ای چراغ آن نشان‌دهنده عملکرد صحیح این سیستم است و به‌هیچ‌وجه نگران‌کننده نخواهد بود؛ اما درصورتی‌که چراغ اخطار روشن بماند، نشان‌دهنده وجود اشکال در سیستم ترمز آن است.

پس از روشن‌شدن چراغ اخطار ای بی اس، هم‌چنان قابلیت استفاده از ترمزهای معمولی خود را دارید و مشکلی در عملکرد آن وجود ندارد؛ اما باید بدانید که از این لحظه به بعد، سیستم ترمز ضدقفل خودرو به‌درستی کار نمی‌کند و اگر نیاز به سیستم ای بی اس پیدا کنید، ممکن است این سیستم فعال نباشد.

در این شرایط، توصیه می‌شود که به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مجاز مراجعه و در جهت رفع مشکل پیش‌آمده اقدام کنید؛ زیرا سیستم ترمز ضدقفل در حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن نقشی اساسی ایفا می‌کند.

زمانی مشکل خرابی ترمز ABS به اوج خود می‌رسد که هم‌زمان دو چراغ آن و چراغ سیستم ترمز به نشانه هشدار روشن شوند و روشن بمانند. در چنین مواقعی، باید به‌سرعت توقف کرده و با امداد خودرو تماس بگیرید؛ زیرا این مشکل بیانگر این موضوع است که سیستم ترمز ضدقفل دچار ایرادات اساسی شده و وظایف خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد. مطمئنا نادیده‌گرفتن چنین اخطار مهمی می‌تواند منجر به بروز فاجعه شود.

راه حل های رفع مشکل روشن شدن چراغ ABS

در این بخش تعدادی از راه حل هایی که می تواند در هنگام روشن شدن چراغ ABS به ما کمک کند آورده شده است اما در نظر داشته باشید که این راهکارها صرفا یک روش موقت بوده و اگر دوباره این چراغ هشدار نمایش داده شد، بهتر است که خودرو را به دست یک متخصص بسپارید تا مشکل آن را ریشه یابی کرده و تعمیرات لازم را انجام دهد.

۱. اگر تاکنون خودروی شما مشکل روشن شدن چراغ ABS را نداشته است، پس از این که متوجه روشن شدن آن شدید، بهتر است خودرو را متوقف کرده و سپس آن را خاموش کنید. پس از چند ثانیه دوباره خودرو را روشن نمایید تا سیستم ECU دوباره تمام سنسورها را چک و بررسی نماید.

۲. فیوز مربوط به سیستم ABS خودرو را از محل خود درآورده و مطمئن شوید که دچار سوختگی و آسیب دیدگی نشده است. اگر فیوز سیستم ABS سوخته است، قبل از تعویض آن و استفاده مجدد از خودرو، مطمئن شوید که دلیل خاصی باعث سوختن آن نشده است و مشکل را ریشه یابی کنید.

۳. سطح روغن ترمز را چک کنید. برای این منظور درب محفظه موتور را باز کرده و مخزن روغن ترمز خودرو را چک نمایید و اگر سطح روغن ترمز از میزان استاندارد پایین تر است، کمبود آن را با ریختن دوباره روغن ترمز جبران نمایید.

۴. در اسرع وقت به یک تعمیرگاه مراجعه کرده و خودروی خود را دیاگ بزنید. با این کار می توانید سنسور چرخی که اعلام هشدار نموده است را بیابید.

۵. در صورتی که دسترسی به دیاگ ندارید، چرخ ها را باز کرده و یکی یکی محل اتصالات سنسورها و خود سنسورها را چک نمایید. اگر سنسورها کثیف شده اند با دقت و به آرامی آن ها را تمیز نمایید.

۶. اگر سایز چرخ های خودرو را به تازگی تغییر داده اید، بهتر است از طریق اتصال ODB، سایز جدید چرخ ها را به کامپیوتر و سیستم ABS تعریف کنید.