۰ نفر

با این ۵ روش خلافی خودرو را به آسانی استعلام و پرداخت کنید / چگونه با شماره پلاک جریمه را استعلام کنیم؟

۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۲۸
کد خبر: 676909
با این ۵ روش خلافی خودرو را به آسانی استعلام و پرداخت کنید / چگونه با شماره پلاک جریمه را استعلام کنیم؟

مدتی است که جرایم رانندگی به صورت پیامک برای رانندگان ارسال می شود اما چگونه می توانیم از مجموع خلافی های خودرو آگاه شویم؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، یکی از مشکلات اصلی رانندگان به ویژه در زمان خرید و فروش خودرو پرداخت خلافی است، در این مطلب روش های استعلام خلافی خودرو و نحوه پرداخت آن به صورت حضوری و غیر حضوری توضیح داده شده است.

۱.دریافت خلافی خودرو از طریق سایت پلیس راهور

سایت پلیس راهور۱۲۰ به آدرس www.rahvar۱۲۰.ir معتبرترین روش برای پرداخت جریمه و خلافی خودرو است. پس از ورود به این سایت در منوی موجود در سمت راست روی گزینه «خدمات» کلیک کنید تا به این ترتیب انتخاب کنید که دقیقا چه کاری می خواهید انجام دهید؛ پرداخت الکترونیکی جرائم، استعلام میزان تخلفات رانندگی، استعلام نمره منفی و استعلام تصادفات رانندگی در بخش خدمات گنجانده شده اند. در صورتی که شناسه پرداخت و شناسه قبض جریمه خود را دارید، مستقیما روی گزینه پرداخت الکترونیکی جرائم، کلیک کنید.

در صفحه جدیدی که نمایش داده می شود، شناسه قبض و شناسه پرداخت قبض جریمه را وارد کنید و پس از از وارد کردن تصویر امنیتی روی گزینه «ثبت قبض» کلیک کنید تا به مرحله بعدی وارد شوید.

در صورتی که شناسه قبض و شناسه پرداخت جریمه خود را ندارید، در زیر منوی «خدمات» روی گزینه استعلام میزان تخلفات رانندگی کلیک کنید. در این قسمت با استفاده از شماره مندرج روی کارت ماشین ابتدا میزان خلافی خودرو خود را استعلام کنید و بعد از اینکه لیست خلافی خودرو خود را مشاهده کردید، هر کدام یا همه جریمه ها را انتخاب و برای پرداخت روی لوگوی بانک ملی که در پایین صفحه سمت راست درج شده است، کلیک می کنید و پرداخت را انجام می دهید.

۱.دریافت خلافی خودرو از طریق سایت پلیس راهور

۲. دریافت خلافی خودرو به صورت پیامکی

برای دریافت میزان خلافی خودرو به صورت پیامکی کافیست که کد ۱۷ رقمی VIN روی سند و یا کارت ماشین را به یکی از شماره های زیر پیامک کنید:

شماره اول : ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰

شماره دوم : ۱۱۰۰۰۵۱۵۱

شماره سوم : ۳۰۰۰۵۱۵۱

سپس میزان خلافی شما به همراه شناسه قبض و شناسه پرداخت برای شما ارسال خواهد شد که با استفاده از آن می توانید قبض جریمه را پرداخت کنید.

می توانید با ارسال شماره گواهینامه خود به همین شماره پیامک، از میزان نمره منفی خود نیز مطلع شوید.

۲. دریافت خلافی خودرو به صورت پیامکی

۳. استعلام خلافی از طریق تماس

پلیس راهور امکان استعلام خلافی خودرو با استفاده از تلفن گویا را نیز مهیا کرده است؛ بدین منظور افراد می‌توانند در ۳خصوص استعلام تخلفات رانندگی خود از طریق شماره تلفن ثابت ۸۸۲۸۸۸۸۸ اقدام به استعلام خلافی خودرو خود کنند.

نکته مهم و جالب توجه در این شیوه از استعلام خلافی، امکان گرفتن خلافی خودرو با پلاک ماشین است که با سایر راه های استعلام خلافی میسر نیست.

برای استعلام خلافی خودرو ابتدا با شماره ۸۸۲۸۸۸۸۸ از تلفن های ثابت تهران یا ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ از تلفن همراه یا شهرستان های خارج از استان تهران تماس می گیریم.

پس از وصل شدن تلفن گویا با شماره گیری ۱ که برای استعلام تخلفات رانندگی، استعلام صدور گواهینامه و استعلام صدور کارت ماشین است به بخش بعدی وصل می شویم.

در مرحله بعد برای استعلام تخلفات رانندگی عدد ۱، برای استعلام صدور گواهینامه عدد ۲ و برای استعلام صدور کارت ماشین عدد ۳ را شماره گیری می کنیم.

پس از شماره گیری به اپراطور وصل می شویم و با دادن شماره پلاک به اپراطور میزان خلافی خودرو به شما داده خواهد شد.

این سامانه گویا همچنین نشانی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات در شهر تهران، نشانی مراکز تعویض پلاک، لیست آموزشگاه‌های دریافت گواهینامه موتورسیکلت و همچنین مدارک احراز سکونت به منظور دریافت کارت خودرو به شهروندان اطلاعات کافی را ارائه می دهد.

۴. استعلام خلافی از طریق کد دستوری

اگر شخصی دسترسی به تلفن همراه هوشمند و اینترنت نداشته باشد، می‌تواند روش استعلام خلافی خودرو با پیامک را تجربه کند. در حقیقت، او می‌تواند بدون مراجعه حضوری جرایم خودروی خود را استعلام بگیرد. در این روش، فرد می‌بایست با مراجعه به شماره‌گیر تلفن همراه، کد *#۱۱۰* را وارد نماید. سپس، او خلافی خودروی خود را استعلام کند. که به شرح زیر است:

بلافاصله پس از شماره‌گیری این کد، می‌بایست خدمات قابل ارائه را انتخاب کنید.

در گام بعدی، استعلام خلافی خودرو را انتخاب کنید.

در این مرحله از شما کد ۱۷ رقمی VIN خواسته می‌شود. با مراجعه به کارت خودروی خود، می‌توانید این کد را درج کنید. پیشنهاد می‌شود برای از دست ندادن وقت، قبل از شماره‌گیری و دریافت پیامک، کد کارت خودروی خود را آماده کنید. اگر زمان زیادی را برای وارد کردن کد بگذارید، ممکن است مجبور باشید دوباره کد را شماره‌گیری کنید.

  می‌توانید انتخاب کنید که تنها مبلغ خلافی را مشاهده کرده یا شناسه قبض یا پرداخت را هم دریافت کنید.

برای مشاهده و پرداخت نیاز است تا ۳۵۰ تومان بپردازید (این مبلغ از حساب شارژ شما کسر خواهد شد). برای تایید نیاز است تا عدد ۱ را ارسال کنید. با در دست داشتن شناسه قبض و شناسه پرداخت، امکان پرداخت جریمه خودروی خود را از طریق دستگاه ATM خواهید داشت.

نتیجه برای شما پیامک خواهد شد.

۵. دریافت خلافی خودرو از طریق دفاتر پلیس +۱۰

برای دریافت برگه خلافی به این روش می بایست که دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید و با پرداخت مبلغ ۲۷ هزار تومان به همراه تعرفه رسیدگی غیر حضوری  اجرائیات به مبلغ ده هزار و پانصد تومان خلافی خودرو را استعلام کنید و در صورتی که خلافی شما بیش از ۳ برگ باشد می بایست که برای هر برگ مبلغ دویست تومان پرداخت کنید.

توجه داشته باشید که تنها رانندگانی می توانند از این روش استفاده نمایند که مجموع خلافی خودروی آنها کمتر از یک میلیون تومان باشد و رانندگانی که جرایم رانندگی آنها بیش از این مقدار است باید به راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند.