۰ نفر

اثرات جهانی شدن بر صادرات غیرنفتی ایران

۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ۴:۵۱
کد خبر: 55759

در مقاله حاضر سعی شده، تاثیر جهانی شدن در کنار عوامل قیمتی و غیرقیمتی بر صادرات غیرنفتی ایران با استفاده از شبکه عصبی GMDH به عنوان ابزاری با قابلیت بالا در مسیریابی و تشخیص روندهای غیرخطی پیچیده، بخصوص با تعداد مشاهدات محدود، مورد بررسی واقع شود.

در مقاله حاضر سعی شده، تاثیر جهانی شدن در کنار عوامل قیمتی و غیرقیمتی بر صادرات غیرنفتی ایران با استفاده از شبکه عصبی GMDH به عنوان ابزاری با قابلیت بالا در مسیریابی و تشخیص روندهای غیرخطی پیچیده، بخصوص با تعداد مشاهدات محدود، مورد بررسی واقع شود. همچنین از معیار ادغام تجارت بین الملل (ITI) و شاخص باز بودن تجاری OPENOX به عنوان شاخص جهانی شدن استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان می دهد که شاخص های جهانی شدن، رشد درآمد جهانی و رشد واردات کالاهای سرمایه ای به عنوان متغیرهای برون سیستمی، تاثیر به مراتب بیشتری بر رشد صادرات غیرنفتی نسبت به سایر متغیرها - به خصوص متغیرهای درون سیستمی - دارند. ضمن اینکه رشد تولید حقیقی به عنوان مهمترین عامل درون سیستمی، نقش تعیین کننده ای در رشد صادرات غیرنفتی ایفا می کند.

*این مقاله به قلم دکتر حمید ابریشمی و ابراهیم گرجی بندپی به همراه سایر همکارانشان در تابستان 1388 در مجله پژوهشنامه بازرگانی به چاپ رسیده است. برای دسترسی به متن کامل مقاله به این لینک مراجعه کنید.