۰ نفر

اسرار زندگی مشترک؛ اگر شوهر ولخرج دارید، بخوانید

۲۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۱۱
کد خبر: 681988
اسرار زندگی مشترک؛ اگر شوهر ولخرج دارید، بخوانید

یکی از گله‌ها و شکایت‌های زنان نسبت به برخی از مردان، ولخرج بودن آنها است و میگویند شوهرشان به فکر آینده نیست.

راه حل زنانی که همسرشان اهل پس انداز در زندگی نیست

به گزارش اقتصاد آنلاین، سوال اینجا است که چرا این دسته از مردان ولخرج هستند و چرا به فکر پس انداز کردن و اقتصادی بودن نیستند؟ چه کار باید کرد که مرد متوجه شود که باید به اندازه خرج کند تا در آینده خودش یا همسرش دچار مشکل و سختی از لحاظ مالی نشوند؟ به همه این سوالات در این مقاله پاسخ می‌دهیم؟

واقعا به چیزی که تهیه می‌کند نیاز دارد

برخی از افراد که چیزهای گران می‌خرند، گاهی واقعا به آن نیاز دارند و تصمیم می‌گیرند تهیه کنند. به عنوان مثال مردی را تصور کنید که موبایلش خراب شود است و تصمیم می‌گیرد آن را بخرد چون واقعا نیاز دارد. این خرید به خاطر ولخرج بودن، نیست و چیز الکی و به درد نخوری نیست، بلکه فرد واقعا به آن نیاز دارد و باید بخرد.

ولخرج

برای راحت زندگی کردن حاضر هستند پول زیادی خرج کنند

برخی از افراد برای راحت زندگی کردن، حاضر هستند پول زیادی خرج کنند. ماشین خوب می‌خرند، ویلا و مکانی برای تفریح کردن تهیه می‌کنند، دوست دارند مسافرت بروند و استراحت کنند و کارهای دیگری انجام می‌دهند که لذت زندگی را ببرند و راحت زندگی کنند. این افراد معتقد هستند که «دنیا دو روزه» و باید در لحظه حال زندگی کرد. البته این نوع طرز فکر تا حدودی خوب است چون باعث می‌شود افراد کمتر دچار افسردگی یا اضطراب آینده بشوند اما در کل شاید گاهی آنها را با سختی‌های مالی مواجه کند.

عادات خانوادگی

برخی از افراد ولخرج بودن را از خانواده‌شان یاد می‌گیرند. اگر پدر یا مادر یا اعضای دیگر خانواده‌شان هم این عادت رفتاری را داشته باشند و این را در خانواده خود رواج داده باشند، باعث می‌شود افراد هم به این گونه تربیت شوند.

اعتیاد به خرید کردن

اعتیاد به خرید کردن فقط در زنان نیست، بلکه در مردان هم می‌تواند باشد. در مردان ممکن است اعتیاد به خرید ماشین و یا لوازم مردانه باشد و در زنان می‌تواند اعتیاد به خرید پوشاک و وسایل زنانه باشد. به هر حال این مشکل باعث می‌شود که افراد ساعت‌ها وقت‌شان را با خرید کردن بگذرانند و مدام چیزهای مختلف بخرند و پول زیادی خرج کنند. بنابراین اعتیاد به خرید کردن هم یکی از دلایل ولخرج بودن افراد است.

عدم داشتن مدیریت مالی

برخی از افراد ذهن مدیریت مالی ندارند یا در رفتار نمی‌توانند این سیاست‌ها را اجرا کنند. خرج‌های زیادی می‌کنند و حساب و کتاب پول‌شان در دست‌شان نیست. عدم داشتن مدیریت مالی باعث می‌شود افراد در زمان و شرایط نامناسب و اشتباه، پول زیادی خرج کنند و در سختی بیفتند، اما همچنان این روال را ادامه می‌دهند.

فریب تخفیفات را می‌خورند

برخی از افراد در حین خرید کردن که می‌بینند یک وسیله‌ای حراج است و تخفیف خورده است، از آن چندین عدد برمی‌دارند اما در آخر، یک رقم بالا به دست می‌آید و پول زیادی را خرج می‌کنند.

بحران میانسالی

یکی از دلایلی که مردان ولخرجی می‌کنند، بحران میانسالی است. افرادی که در سن ۳۵ تا ۵۵ سال هستند، ممکن است دچار این بحران شوند. در این دوران، افراد برای دریافت احساس ارزشمندی و قدرت، ممکن است پول زیادی را خرج کنند و وسایل گران‌قیمت و شیک بخرند. در این دوران افراد دچار احساس پوچی و بی‌ارزشی می‌شوند چون ممکن است بازنشسته شوند و یا احساس می‌کنند سن‌شان بالا می‌رود، و رفتارهایی انجام می‌دهند که این احساس پوچی و بی‌ارزشی از بین برود. در این دوران، خیانت نیز دیده می‌شود چون باعث می‌شود افراد احساس کنند که هنوز هم جذاب و خاص هستند.

زمانی خرید کنید که تحت فشار روحی و روانی نیستید

وقتی خوشحال، ناراحت یا عصبانی باشیم، بیشتر احتمال دارد که خریدهای زیاد انجام دهیم و ولخرجی کنیم چون این احساسات و هیجانات باعث می‌شود ما وسوسه شویم و قدرت تصمیم‌گیری‌مان پایین‌تر بیاید، بنابراین انتخاب‌ها و رفتارهای عاقلانه‌ای انجام نمی‌دهیم. بنابراین به زمانی که به خرید می‌روید دقت کنید. چه زمان‌هایی بیشتر ولخرجی می‌کنید؟ از این به بعد زمان‌هایی خرید کنید که دچار فشار روانی یا شادی و خوشحالی زیاد نیستید. این کار باعث می‌شود دچار وسوسه نشوید و بتوانید انتخاب‌های درست‌تری را انجام دهید.

به جاهایی که وسوسه می‌شوید بیشتر خرید کنید نروید

آیا جاهای خاصی وجود دارد که شما را وسوسه می‌کند بیشتر خرج کنید؟ اگر فروشگاه‌های خاص یا نمایشگاه‌هایی هستند که به آنجا می‌روید و دیگر نمی‌توانید خودتان را کنترل کنید، رفتن‌تان را به آنجا محدود کنید. حتی از گشتن در سایت‌های فروشگاهی هم خودداری کنید. اگر خریدی می‌خواهید انجام دهید، به مغازه‌های کوچک بروید که انتخاب‌تان محدود باشد.

با روش‌های دیگری خلق و خویتان را بهبود ببخشید

اگر با خرید کردن و ولخرجی کردن حال‌تان خوب می‌شود، این روال را تغییر دهید و از روش‌های دیگر و بهتری استفاده کنید. به عنوان مثال وقتی حال‌تان خوب نیست به پیاده‌روی بروید، مدیتیشن و ذهن آگاهی را تمرین کنید، موسیقی گوش دهید، با دوستان یا خانواده‌تان وقت بگذرانید و کارهای دیگری انجام دهید که به پول مربوط نباشد. با تکرار این روند، این سبک زندگی درست در شما نهادینه خواهد شد و دیگر در هنگامی که حال‌تان خوب نیست به سمت ولخرجی کردن نخواهید رفت.

با دوستان ولخرج معاشرت نکنید

اگر دوستانی دارید که ولخرج هستند و شما را به برنامه‌های تفریحی‌شان دعوت می‌کنند که می‌دانید باید آنجا پول زیادی خرج کنید، می‌توانید دعوت‌شان را رد کنید. سعی کنید دوستانی را در کنار خود داشته باشید که ذهنیت اقتصادی درباره پول و مسائل مالی داشته باشند، یعنی نه خیلی خسیس باشند که شما مجبور شوید هر بار به جای آنها خرج کنید و نه خیلی ولخرج باشند که شما هم مجبور شوید پا به پای آنها خرج کنید. دوستانی را انتخاب کنید که شرایط مالی‌شان نزدیک به شما باشد. اگر بسیار پولدار باشند، شاید شما مجبور شوید در رقابت با آنها بسیار زیاد پول خرج کنید و این به زندگی مشترک و زندگی خودتان آسیب می‌زند. پس در انتخاب دوستان‌تان دقت کنید.

خرج و مخارج روزانه‌تان را بنویسید

هر چیزی که می‌خرید را با قیمت آن یادداشت کنید و هر روز مرور کنید که در آن روز چقدر خرج کرده‌اید. با این کار کم کم یاد می‌گیرید برای اینکه حساب بانکی‌تان به مرز خالی شدن نزدیک نشود، خریدهای روزانه‌تان را کمتر کنید.

گاهی بدون کارت بانکی‌تان بیرون بروید

اگر کارت بانکی‌تان همیشه همراه شما باشد، می‌توانید در حد چند میلیون خرج کنید، اما اگر کارت بانکی‌تان را در خانه جا بگذارید و فقط کمی پول نقد به همراه داشته باشید، مسلما خرج‌هایتان نیز کمتر و محدودتر خواهند شد. پس این هم یک روش خوب برای ترک عادت ولخرجی است که از پول نقد به جای کارت بانکی استفاده کنید.

اهداف مالی کوتاه‌مدت تعیین کنید

برای خودتان اهداف مالی کوتاه‌مدت تعیین کنید. به عنوان مثال با خودتان عهد ببندید یا بنویسید که تا آخر این هفته باید مقدار مشخصی که خودتان تعیین می‌کنید، پول در حساب بانکی‌تان باشد. این عهدها باعث می‌شود بیشتر از آن خرج نکنید. اگر موفق شدید این کار را انجام دهید، به خودتان پاداش بدهید. به عنوان مثال آن روز یک خوراکی و یا وسیله با هزینه مناسب برای خودتان تهیه کنید تا ضمیر ناخودآگاه‌تان از تلاش‌های خود لذت ببرد و انگیزه بگیرد که ادامه بدهد.

از روانشناس کمک بگیرید

گاهی ترک کردن یک عادت که جزء سبک زندگی‌مان شده است، آنقدر سخت است که نمی‌توانیم بر این عادت بد غلبه کنیم و شاید نیاز به کمک تخصصی و حرفه‌ای داشته باشیم. اگر نیاز بود، می‌توانید در این خصوص از مشاوران همیار عشق کمک بگیرید.

با عشق و احترام با همسرتان صحبت کنید

اگر او را متهم کنید یا بد رفتار کنید، باعث می‌شود او از این به بعد درباره خرج و مخارجش به شما دروغ بگوید. پس طعنه زدن، سرزنش کردن و یا بی‌احترامی کردن به شوهرتان به او کمک نمی‌کند که این عادت بد را کنار بگذارد، بلکه او را به سمت دروغگویی، پنهان‌کاری و یا لجبازی سوق می‌دهد. پس بهتر است با عشق و احترام صحبت کنید و به او بگویید که اگر می‌گویید باید اقتصادی‌تر خرج کند و توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد، به خاطر خساست نیست، بلکه به خاطر آینده خودتان و بچه‌هایتان است و همین طور اگر بتواند پس‌انداز داشته باشد، برای دوران بعد از بازنشستگی‌اش نیز پول کافی خواهد داشت و آن زمان بهتر و راحت‌تر می‌تواند زندگی کند.

بودجه تعیین کنید

برای هر چیزی با هم بودجه تعیین کنید. به عنوان مثال در طول ماه برای خرد و خوراک باید ۲ میلیون خرج کنید، برای خرید لباس باید ۵۰۰ هزار خرج کنید و در سایر زمینه‌ها هم بودجه تعیین کنید و آنها را بنویسید. خودتان نیز به این برنامه‌ریزی پایبند باشید تا شوهرتان نیز مثل شما پایبند باشد.

اهداف واقع‌بینانه کوتاه‌مدت و بلندمدت تعیین کنید

تعیین کنید که در دو هفته یا یک ماه آینده، چقدر پول باید در حساب‌تان باشد؟ در یک سال آینده چطور؟ و سعی کنید به کمک یکدیگر، به این اهداف مالی برسید. این اهداف به شما کمک می‌کنند که حساب شده‌تر خرج کنید.

از زوج درمانگر کمک بگیرید

اگر با این راهکارها و برنامه‌ریزی‌های مالی با همسرتان به نتیجه نرسیدید، می‌توانید با زوج درمانگران همیار عشق مشورت کنید تا این مشکل بررسی شود و راهکارهایی برای رفع آن به شما ارائه بدهند.

سخن پایانی

ولخرج بودن نیز مثل خسیس بودن مشکل‌ساز است و می‌تواند علاوه بر ایجاد کردن بحث‌ها و مشکلات زناشویی، افراد را دچار سختی و مشکلات مالی کند. ولخرج بودن به نداشتن برنامه‌ریزی، سبک زندگی، وسوسه‌های ذهنی و تربیت خانوادگی و محیط و اطرافیان فرد مربوط می‌شود. اگر شوهرتان نیز این ویژگی رفتاری را دارد، با او صحبت کنید و برای آینده مالی‌تان برنامه‌ریزی کنید، اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت تعیین کنید و خرج و مخارج ماهانه‌تان را بنویسید که کنترل خرج‌های ماهانه از دست‌تان خارج نشود. یکی از راهکارهای موثر هم این است که به جای استفاده از کارت بانکی، پول نقد به همراه داشته باشید و فقط در آن حد در طول روز خرج کنید.