۰ نفر

اصول عذرخواهی از همسر + حرف هایی که باید و نباید بزنید

۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۲۳:۵۶
کد خبر: 678146
اصول عذرخواهی از همسر + حرف هایی که باید و نباید بزنید

برای همه زن و شوهرها گاهی پیش می آید که همسرشان را ناخواسته برنجانند یا سوءتفاهمی ایجاد شود که موجب آزردگی خاطر طرف مقابل شود.

راه و چاه عذرخواهی موثر از همسر

به گزارش اقتصاد آنلاین،چرا که همه ما انسان هستیم و گاهی در روابطمان اشتباه می‌کنیم و این امر اجتناب ناپذیر خواهد بود. اما اینکه بلد باشید چطور از همسرتان معذرت‌خواهی کنید و موضوع را از دلش در آورید، مهارتی ضروری در ازدواج و زندگی مشترک است. در این مقاله بیان میکنیم در صورت بروز دعوا یا قهر در رابطه، چطور میتوانید از همسر یا شوهرتان به بهترین نحو معذرت‌خواهی کنید و چند روش برای عذرخواهی عاشقانه از همسر نیز به شما پیشنهاد میکنیم.

عذرخواهی از همسر به چه معناست؟

ما همه انسان‌های ناقصی هستیم و ممکن است در جاهای مختلف اشتباه کنیم. بنابراین اینکه وقتی اشتباهی مرتکب می‌شوید، آن را بپذیرید از اهمیت بسیاری برخوردار است. از اشتباهاتتان درس بگیرید و تلاش کنید به یک شخص بهتر و همسر بهتری تبدیل شوید.

الزاما شما همیشه مقصر نیستید که بخواهید معذرت‌خواهی کنید. گاهی اصلا درست و غلطی وجود ندارد، بلکه مشکل تنها تفاوت نظر و عقیده است. نباید بین شما بخاطر غرور و قدرت دعوا شود. هر یک از شما، به عنوان زن یا شوهر، باید غرور را کنار بگذارید تا بتوانید از خود فارغ و با همسرتان یکی شده و با یکدیگر رشد کنید.اشتباه کردن، قبول اشتباه، احساس خجالت و عذرخواهی بابت آن به این معنی نیست که شما همسرِ ضعیفی هستید. “ضعیف” بودن یک اصطلاح کلیشه‌ای استاندارد بریتانیایی است که برای هوش احساسی به کار می‌رود. عذرخواهی و بیان تاسف به این معنی است که شما آنقدر بزرگ و بالغ شده‌اید که اشتباهاتتان را بپذیرید، از صمیم قلب بابت آنها عذرخواهی کنید و با خود عهد ببندید که دیگر آن اشتباه را تکرار نکنید.بنابراین، اگر تردید دارید که بگویید متاسفم یا نه، پاسخ این است که بله، بگویید.

۸ گام برای معذرت خواهی از همسر

گاهی اوقات، همسرتان آمادگی ندارد که همان موقع شما را ببخشد. صبور باشید. بسته به شدت اشتباه و شرایط موجود، ممکن است همسرتان همچنان ناراحت، عصبانی و ناامید باشد و هنوز به زمان نیاز داشته باشد.

اما اگر باتوجه به شرایط احساس میکنید، زمان مناسب برای آشتی با همسر و عذرخواهی از او فرارسیده است، طبق مراحل زیر عمل کنید:

قبول کنید که اشتباه کردید

این مرحله، مهم‌ترین مرحله است. قبول کنید که مشکلی دارید. تا زمانی که قبول نکنید اشتباه کرده‌اید، معذرت‌خواهی‌تان صادقانه، معنی‌دار و واقعی نخواهد بود زیرا این موارد از حالت‌های چهره و طرز برخوردتان مشخص خواهد شد. بنابراین، یاد بگیرید که اشتباهات خود را قبول کنید. مسئولیت اعمال خود را بپذیرید.

بهترین روش برای عذرخواهی

قبول کنید که به احساس همسرتان صدمه زدید

وقتی شخصی که دوستش داریم اشتباهی مرتکب شود، ما همه احساس می‌کنیم که آسیب دیده‌ایم. بنابراین، همیشه این موضوع را در نظر داشته باشید. به احساسات همسرتان احترام بگذارید. خودتان را جای او قرار دهید. “متاسفم که احساس کردی من به اندازه کافی به کمک به تو و بیرون گذاشتن زباله‌ها اهمیت ندادم. من چنین قصدی نداشتم.”

متواضعانه از همسرتان بخواهید شما را ببخشد

بهترین روش برای معذرت‌خواهی از همسر به صورت شخصی، حضوری و رو در رو است. سعی کنید عذرخواهی را ننویسید یا به شکل پیام یا ایمیل نفرستید، حتی اگر ترجیح می‌دهید یک نامه‌ی عذرخواهی برای همسرتان بفرستید. اگر نمی‌توانید معذرت‌خواهی را به زبان بیاورید، کمی عمیق‌تر به قضیه نگاه کنید و از خود بپرسید چه چیزی مانع بیان این جمله می‌شود؟ آیا دلیلش این است که نمی‌دانید چگونه بدون ایجاد دعوا با همسرتان ارتباط کلامی برقرار کنید؟ اگر دلیلش همین است، پس امروز این کار را یاد بگیرید.

اجازه دهید همسرتان بداند چقدر متاسف هستید   

عذرخواهی باید کاملا صادقانه و صمیمانه باشد، نه اینکه فقط برای راضی کردن همسرتان چیزی را به زبان آورید. علاوه بر این، علت عذرخواهی را مشخص کنید. سعی کنید این عذرخواهی را با موارد دیگر همراه نکنید. هر بار بر یک موضوع تمرکز کرده و یک بار عذرخواهی کنید.گذشته از این، در هنگام معذردت‌خواهی، از جملاتی که با “من” شروع می‌شوند، استفاده کنید. مثلا، به جای این که بگویید متاسفم، بگویید من بابت … متاسفم. انتخاب لغت مناسب، مهم است.یک معذرت‌خواهی صمیمانه به ایجاد یا عدم ایجاد اعتماد مجدد کمک می‌کند، مهارت شما در برقراری ارتباط را بیشتر کرده، و صمیمیت موجود در ازدواج را افزایش می‌دهد.

جملات پیشنهادی مناسب برای معذرت خواهی از همسر:دو الگوی زیر را برای شروع مکالمه استفاده کنید.

الگوی ۱:

بخاطر (کاری که انجام داده‌اید را بیان کنید) و احساسی که در تو ایجاد کرد، متاسفم. من اشتباه کردم (بگویید برای بهبود شرایط چه کار خواهید کرد).

الگوی ۲:

بخاطر (کاری که انجام داده‌اید را بیان کنید) متاسفم و مسئولیت همه چیز را به عهده می‌گیرم. دفعه بعد، (بگویید برای بهبود شرایط چه کار خواهید کرد).

خودتان را ببخشید

گاهی اوقات، پس از تشخیص شدت درد و رنجی که در فرد مورد علاقه‌تان ایجاد کردید، بخشیدن خودتان کار سختی است. همان‌طور که باید همسرتان را ببخشید، باید برای خودتان نیز احساس دلسوزی کنید. بخشیدن خودتان، احساس اطمینان و دلگرمی بیشتری به شما می‌دهد و بنابراین می‌توانید تلاش کنید تا همسر بهتری شوید.

 مشکل را ریشه یابی کنید

وقتی به همسرتان می‌گویید که بابت چیزی متاسفید، گفتن این جمله تمام مشکلات را حل نمی‌کند. این جمله فقط بدان معنی است که می‌دانید چیزی نادرست است. و باید در ادامه بگویید که تلاش می‌کنید دفعه بعد بهتر عمل کنید. ممکن است همان اشتباه را دوباره تکرار کنید اما از خود بپرسید:

چرا دارم به خودم و همسرم آسیب می‌رسانم؟

چرا نمی‌توانم انجام این اشتباه را متوقف سازم؟

همسرم چگونه می‌تواند برای عدم تکرار این مشکل به من کمک کند؟

آیا به کمک یک فرد دیگر، مثلا درمان‌گر یا مشاور نیاز دارم؟

پرسیدن چنین سوالاتی از خودتان، کمک می‌کند همسر بهتری شده و اشتباهات یکسان را تکرار نکنید. همچنین خواهید توانست برای پیشرفتتان کمک‌های لازم را دریافت کنید.

یک برنامه عملی ایجاد کنید

به همسرتان نشان دهید که قصد دارید برای جلوگیری از تکرار این اشتباه، چه کارهایی انجام دهید. لیستی از کارها و چیزهایی که برای جلوگیری از تکرار مجدد این اشتباه انجام خواهید داد، تهیه کنید.

اگر فکر می کنید این کار به شما کمک می‌کند، لیستی از کارهایی که می‌توانستید انجام دهید را بنویسید. در مورد عدم پرداخت صورتحساب، یک راه حل عالی این است که روی تقویم یا تلفنتان یک یادآور نصب کنید.حالت ایده‌آل این است که با کمک همسرتان، یک برنامه عملی تهیه کنید. اگر به تنهایی این برنامه را تهیه می‌کنید، از همسرتان بخواهید داده یا بازخوردی ارائه دهد.با پرسیدن نظر همسرتان، او متوجه تلاش شما برای بهتر شدن خواهد شد. این نشان می‌دهد که شما به نظر او احترام می‌گذارید.

برنامه‌ی عملی خود را اجرا کنید

تاثیر عمل بیشتر از حرف است. بنابریان، به جای حرف زدن، عمل کنید. خود را متعهد کنید که یک اشتباه یا مشکل را تکرار نکنید. تمرین کنید. تلاش کنید تا اشتباهاتتان را جبران کنید. رفتار خود را تغییر دهید. با تبدیل شدن به یک انسان بهتر، همسرتان نیز متوجه پیشرفت شما خواهد شد. این کار احساس تردید و ترس از تکرار مجدد یک اشتباه را از بین می‌برد.به عبارت دیگر، عمل کردن به برنامه‌ی عملی تهیه شده یکی از راه‌های برقراری ارتباط مجدد با همسر پس از بحث یا دعوا است.

 راهکارهای تکمیلی برای معذرت‌خواهی عاشقانه از همسر

برای پایان دادن به ناراحتی و رنجش همسر به کمک یک عذرخواهی عاشقانه، علاوه بر هفت مرحله‌ی ذکر شده، از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید.

او را در آغوش بگیرید

پس از اینکه خالصانه احساس تاسف کردید، همسرتان را در آغوش بگیرید. گرفتن دست‌ها و تماس جسمی به برقراری مجدد ارتباط بین شما کمک می‌کند. مراقب احساسِ همسرتان باشید. اگر نمی‌خواهند آنها را لمس کنید، به آنها فضای کافی داده و به آنها احترام بگذارید. آنها را وادار به انجام کاری نکنید.

با یک هدیه او را غافگیر کنید

برای همسرتان گُل مورد علاقه‌اش را خریده یا یک هدیه‌ی عاشقانه‌ی جذاب به او تقدیم کنید. فراموش نکنید که یک نوشته‌ی صمیمانه شامل “متاسفم” را نیز به آن اضافه کنید. اگر زبانِ بیان عشقِ در همسرتان هدیه دادن باشد، این کار مفید خواهد بود. همچنین می‌توانید غذای مورد علاقه‌اش را بپزید و با این کار، هنگام صرف غذا او را شگفت‌زده کنید.

در انجام مسئولیت ها به او کمک کنید

در انجام کارهای روزمره، همچون شستن ظرف‌ها در هنگام تماشای برنامه مورد علاقه‌تان، به همسرتان کمک کنید. حتی بهتر است برخی از کارهای روزمره که وظیفه همسرتان است را نیز انجام دهید. اگر زبانِ بیانِ عشق در همسرتان، انجام کاری باشد، این روش به شما کمک خواهد کرد.

اشتباهاتی که نباید هنگام عذرخواهی از همسر انجام دهید

از لغت “اما” استفاده نکنید

به عنوان مثال، نگویید بخاطر انجام X متاسفم اما واقعا تقصیر من نبود. استفاده از چنین عباراتی، مسئولیت آنچه انجام شده را از دوش شما برمی‌دارد.

عذر و بهانه نیاورید

تلاش زیاد برای آوردن دلایل اشتباه برای آنچه انجام دادید. دیگران، الکل، مکان، اشیاء، زمان، و موارد دیگر را مقصر ندانید. شما یک فرد بالغ و یکی از طرفین این ازدواج هستید. مسئولیت آنچه انجام داده، یا انجام نداده‌اید را بر عهده بگیرید.

احساس همسرتان را نادیده نگیرید

فقط نگویید بخاطر حرفی که زدم متاسفم. متاسفم یک کلمه‌ی جادویی نیست که پس از گفته شدن بتواند آسیب وارده شده را برطرف کند. صادق بوده و مطمئن باشید عملکرد شما در آینده می‌تواند چیزی که گفته‌اید را جبران کند. هرگز احساسات همسرتان را نادیده نگیرید. درست است که ما هریک باید مسئولیت احساس خود را بر عهده بگیریم، اما تمام احساس‌ها وقتی منتقل می‌شوند، سزاوار احترام هستند.

در ازای معذرت‌خواهی، چیزی درخواست نکنید

معذرت‌خواهی به معنای قبول کاری است که انجام داده یا انجام نداده‌اید و در نهایت تاثیر منفی روی همسرتان گذاشته‌ است. مهم‌تر این که، زمان معذرت‌خواهی، زمان مناسبی برای درخواست چیزی کنید، که آن نیز خود نوعی مهارت خاص نیاز دارد، نیست.

در یک کلام

عذرخواهی از همسر به این معنا نیست که شما شریک عاطفی ضعیفی هستید یا اینکه الزاما خطاکارید. بلکه به این معناست که برای رابطه تان ارزش قائلید، فروتن هستید و برای بهتر شدن رابطه(لینک به مقاله بهبود رابطه) تلاش میکنید. بهترین روش عذرخواهی این است که خالصانه معذرت بخواهید و سپس اشتباهتان را جبران کنید یا برای حل مشکل پیش آمده اقدام نمایید.

برای معذرت خواهی از همسر اقرار کنید که اشتباهاتی انجام داده اید و احساسات همسرتان را جریحه دار کرده اید. فروتنانه از همسرتان بخواهید شما را ببخشد و اجازه دهیداو بداند شما پشیمان هستید. خودتان هم خودتان را ببخشید. در محله بعد مشکل را ریشه یابی کنید و برای حل مشکل و جبران اشتباهات برنامه ریزی نمایید.برای معذرت خواهی عاشقانه از همسر، میتوانید او را در آغوش بگیرید و ببوسید یا با یک هدیه او را غافگیر کنید و  در انجام مسئولیت ها به او کمک کنید.هنگام عذرخواهی از همسر از کلمه “اما” استفاده نکنید و بهانه نیاورید. آزردگی همسرتان را نادیده نگیرید و در برابر پیش قدم شدن برای عذرخواهی، چیزی از او طلب نکنید.