۰ نفر

زن و شوهرهای خوب اینگونه مشکلات زندگی مشترک را مدیریت می کنند

۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۴۷
کد خبر: 677450
زن و شوهرهای خوب اینگونه مشکلات زندگی مشترک را مدیریت می کنند

سختی های زندگی مشترک می‌توانند در زندگی هر زوجینی به صورت منحصر به فرد و متفاوت خود را نشان دهند و امری اجتناب‌ناپذیر هستند.

مهمترین فرق زن و شوهرهای خوب و بد

به گزارش اقتصاد آنلاین، با این حال وظیفه هریک از افراد به عنوان یک همسر این است که بتوانند خود را برای مقابله با دشواری‌های زندگی آماده نگه دارند و انعطاف‌پذیری و مقاومت خود را افزایش دهند که این امر اهمیت مشاوره خانواده را دو چندان می‌کند چرا که شرکت در جلسات مشاوره افراد را برای سازگاری هرچه بیشتر با این سختی‌ها آماده می‌کند. با این حال در ادامه تلاش کرده‌ایم تا در مورد مشکلات زن و شوهر پس از ازدواج توضیحات بیشتری را ارائه دهیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

سختی های زندگی مشترک | مشکلات رایج در بین زوجین

درست است که هر زندگی سختی‌ها و مشکلات مربوط به خود را دارد اما مطالعات و تجربیات در مورد مشکلات زن و شوهر ها نشان می‌دهد که برخی موضوعات برای بیشتر زن و شوهرها به خصوص زوجین جوان چالش درست می‌کند و درنتیجه عمومیت بیشتری دارد. ما در ادامه به 6 مشکل رایج در بین زن و شوهرها اشاره‌ کرده‌ایم که از دید اکثر افراد به عنوان سختی های زندگی مشترک در نظر گرفته می‌شوند. 

1. مدیریت کردن مشکلات مالی از سختی های زندگی مشترک

روابط زن و شوهر

به دلیل شرایط اقتصادی خاص و دشواری که در جامعه ما وجود دارد مسائل مالی در ازدواج به یکی از مقوله‌های بسیار مهم تبدیل شده است. این مسئله، ازدواج بسیاری از جوانان را به تأخیر می‌اندازد و یا حتی باعث هراس آن‌ها از زندگی مشترک می‌شود. این موضوع پس از ازدواج نیز از جمله چالش‌های بسیار مهم برای بسیاری از افراد است. با وجود تمام سختی‌هایی که در زمینه اقتصادی وجود دارد این موضوع را فراموش نکنید که مدیریت اوضاع مالی نوعی مهارت است که هردوی زن و شوهر باید از آن بهره‌مند باشند. 

آشنایی با نیازها و خواسته‌های یکدیگر و داشتن انتظارات معقول از زندگی مشترک همگی به شما کمک می‌کنند تا با وجود تمام مشکلات، بنیاد خانواده خود را محکم نگاه دارید و نگذارید که دشواری‌های مالی برای شما به یک بحران عاطفی و خانوادگی تبدیل شود. اگر در مورد موضوعات مالی با همسر خود دائماً دچار مشکل و تعارض می‌شوید مراجعه به یک زوج درمانگر در افزایش مهارت‌های ارتباطی، افزایش توان سازگاری و بهبود مدیریت مالی می‌تواند کمک بسزایی به شما بکند.

دشواری‌های مرتبط با تربیت فرزندان از سختی های زندگی مشترک

تربیت فرزندان یکی از بزرگ‌ترین رسالت‌های هر پدر و مادری است. مسلما هر فردی دوست دارد برای فرزند خود بهترین باشد. همین مسئله باعث می‌شود که بار سنگینی از وظایف و تعهدات را بر دوش خود احساس کنید و تحت فشار بیشتری در زندگی قرار بگیرید. در این شرایط هماهنگ نبودن با همسر در مورد نکات تربیتی می‌تواند این فشارها را بیشتر کرده و سلامت روان همه اعضای خانواده را به خطر بیاندازد. به همین خاطر لازم است که حتی الامکان قبل از به دنیا آمدن فرزندتان تلاش کنید تا به طور مشترک در مورد تربیت کودک آموزش‌های لازم را دریافت کنید و در مورد مسائل اصلی به تفاهم دست یابید.

البته با این حال با به دنیا آمدن فرزندان و اضافه شدن مسئولیت‌ها همچنان والدین سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند. با این حال همدلی و همراهی زن و مرد با یکدیگر می‌تواند این مسیر دشوار را برای هر دوی زن و شوهر با لذت بیشتری همراه سازد.

اگر شما و همسرتان تعارضات و اختلاف‌نظرهای بسیاری را در این زمینه تجربه می‌کنید کمک گرفتن از یک روانشناس متخصص در حیطه زوج یا خانواده می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید نقطه نظرهای مشترک بیشتری را در یکدیگر بیابید و راحت‌تر به یک مسیر واحد برای تربیت فرزندانتان دسترسی پیدا کنید.

استرس‌های روزمره

هنگامی که شما ازدواج می‌کنید علاوه بر نقش‌ها و مسئولیت‌هایی که سابقاً در زندگی خود داشته‌اید به عنوان یک همسر نیز باید مسئولیت‌ها و تعهدات جدیدی را بپذیرید. همین امر باعث می‌شود که مشغله‌های بیشتری پیدا کنید. بسیاری از زوجین که برای مشاوره مراجعه می‌کنند در حقیقت مشکل خاصی در زندگی آن‌ها وجود ندارد بلکه مشکل اصلی این است که آن‌ها نمی‌توانند خود را با شرایط زندگی جدید و استرس‌های روزمره آن سازگار کنند.

همین مسئله باعث می‌شود که در طول روز خلق پایین‌تری را تجربه کنند، تحریک‌پذیرتر باشند و در مقابل یکدیگر شکیبایی کمتری را نشان دهند. به همین خاطر آشنایی با مهارت کنترل استرس یکی از مهم‌ترین مسائلی است که زن و شوهر پیش از ازدواج باید آن را تمرین کنند و در جهت ارتقای آن بکوشند.

این مهارت به شما کمک می کند تا بتوانید ظرفیت روانی خود را بالا ببرید و در برابر اضطراب‌های مختلف زندگی آرامش بیشتری از خود نشان دهید. مراجعه به مشاور و روانشناس، مطالعه کتاب‌های خودیاری و شرکت در کارگاه‌های آموزشی از جمله روش‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید برای پرورش این مهارت در خود گام بردارید.

داشتن برنامه‌های شلوغ از سختی های زندگی مشترک

بسیاری از زن و شوهرها برنامه زندگی بسیار شلوغ و دشواری را در طول هفته دارند. به خصوص زمانی که زن نیز شاغل است و همزمان باید به کارهای خانه و فرزندان نیز رسیدگی کند، سختی‌های زندگی دو چندان می‌شود. اگر زن و مرد بتوانند نگاه جدید و سالمی به زندگی مشترک داشته باشند و وظایف را به طور عادلانه در میان خود تقسیم کنند بسیاری از این سختی‌ها به سادگی مرتفع می‌شوند. همچنین برخورداری از مهارت حل مسئله و برنامه ریزی کافی در زندگی به شما کمک می‌کند تا بتوانید نظم بیشتری به زندگی روزمره خود ببخشید و کمتر تحت تأثیر حجم زیاد کارها قرار بگیرید.

سازگاری با عادت‌های بد یکدیگر

یکی از سختی‌ها و دشواری‌های جدی در زندگی زن و شوهرها این است که بتوانند خصوصیات مثبت و منفی همدیگر را در کنار هم ببینند و خود را با تمامی آن‌ها سازگار کنند. این امر برای افرادی که انعطاف‌پذیری روانی پایینی دارند اغلب دشوار است و همین امر باعث می‌شود که دائماً تلاش کنند دیگری را تغییر دهند. این تلاش نافرجام معمولاً به هردوی زوجین آسیب می‌رساند و آن‌ها را در یک فرایند بی‌نتیجه درگیر می‌سازد. درست است که هریک از شما باید در طول زندگی مشترک در جهت رشد و تغییر مثبت خود حرکت کنید اما در عین حال باید تلاش کنید تا یکدیگر را همان گونه که هستید بپذیرید و توانایی سازگاری خود را تغییر دهید.

نحوه کنار آمدن با سختی های زندگی مشترک

با همه مسائلی که گفته شد این سؤال پیش می‌آید که چگونه می‌توان این سختی‌ها را پشت سر گذاشت و زندگی مشترک بادوامی را تجربه کرد؟ در جواب این سؤال پیش از هر چیز باید به اهمیت مشاوره پیش از ازدواج اشاره کرد. در حقیقت شما باید بتوانید سنگ بنای اولیه زندگی مشترک خود را به گونه‌ای قرار دهید که در ادامه احتمال بروز سختی‌ها و مشکلات کمتر باشد. از همین رو دوران آشنایی بسیار اهمیت دارد و در این مسیر مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند نقش بسیار پررنگی را ایفا کند.

شرکت در این جلسات مشاوره به شما کمک می کند تا در مورد صفات شخصیتی پایدار یکدیگر اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و مهارت‌های زندگی خود و همسرتان را بیشتر محک بزنید. این عوامل به شما کمک می‌کند تا بتوانید پیش‌بینی کنید در آینده بیشتر با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید و چقدر توان سازگاری با آن‌ها را دارید.

فراموش نکنید که تلاش برای شناخت یکدیگر و ارتقای مهارت‌های فردی و ارتباطی با ازدواج خاتمه نمی‌یابد و برای داشتن یک خانواده سالم لازم است که شما همواره در جهت ارتقا و رشد خود تلاش کنید.

سؤالات متداول

- چرا سال اول زندگی سخت و پر تنش است؟

از دید روانشناسان دو سال اول زندگی نقش مهم و تعیین کننده‌ای در پایداری روابط زوجین دارد. اگر شما و همسرتان بتوانید در این دو سال به سازگاری بالایی با یکدیگر دست یابید به احتمال زیاد در آینده نیز موفق‌تر خواهید بود. دلیل این امر این است که افراد بدون تجربه‌ای از زندگی مشترک با تصورات متفاوتی از ازدواج زیر یک سقف قرار می‌گیرند.

جدا شدن از محیط خانه، افزایش مسئولیت‌ها و تعهدات به یکدیگر، وجود استرس‌ها  و تنش‌های مرتبط با زندگی زناشویی همه و همه در سال اول به زن و شوهر فشار می‌آورند و باعث می‌شوند که آن‌ها بیش از هر زمان دیگری در زندگی خود تنش را تجربه کنند. با این حال ظرفیت روانی بالا، انعطاف‌پذیری بیشتر و برخورداری از مهارت‌های ارتباطی کافی به افراد کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانند سال‌های اولیه را پشت سر بگذارند و به آرامش نسبی و پایدار در زندگی خود دست یابند.