۰ نفر

اسرار خانه داری؛ نشانه های فاسد شدن انواع ماهی

۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۳۷
کد خبر: 680975
اسرار خانه داری؛ نشانه های فاسد شدن انواع ماهی

علائم فساد ماهی یخ زده چیست و آیا نشانه های ماهی خراب را می دانید. در این مقاله علائم فساد ماهی یخ زده را بیان خواهیم کرد و در بخش دوم مقاله نشانه های ماهی خراب شرح داده شده است.

علامت اصلی خراب شدن ماهی سالمون

به گزارش اقتصاد آنلاین، فاسد بودن ماهی یخ زده باعث ایجاد مسمومیت در انسان می شود و شما باید علائم فاسد شدن ماهی یخ زده را بدانید تا اگر زمانی خواستید ماهی یخ زده بخرید و یا خواستید از ماهی های داخل فریزر خود استفاده کنید دچار مسمومیت غذایی با ماهی فاسد نشوید. ماهی یکی از غذاهای مقوی برای بدن انسان است و فاسد شدن ماهی یخ زده به خوبی معلوم می شود.

شما نمی توانید همیشه ماهی تازه از بازار تهیه کنید و گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید ماهی یخ زده بخرید. نحوه انجماد ماهی ها بسیار مهم است و پس از مدت زمانی کیفیت ماهی منجمد شده پایین می آید تا به مرحله فاسد شدن برسد.

اگر می خواهید ماهی منجمد خریداری کنید باید یکسری از نکات مهم برای خرید ماهی یخ زده را بدانید که در ادامه این بخش علائم فاسد شدن ماهی یخ زده بیان شده است:

فاسد شدن ماهی

1. ماهی منجمد فاسد پوست بسیار تیره و بوی فاسد شدن می دهد و تغییراتی در رنگ چشمان ماهی به وجود می آید که بسیار حائز اهمیت است.

2. ماهی ها پس از انجماد معمولا مقداری در رنگ پوست و چشمشان تغییراتی ایجاد می شود ولی به آسانی می توانید آنها را تشخیص دهید که آیا سالم هستند یا فاسد شده اند.

3. اگر ماهی بصورت زنده منجمد شود معمولا تغییری در ظاهر آن ایجاد نمی شود مثلا پوست آن همانطور شفاف است . باله های آن باز هستند و چشم های ماهی سفید است .

4. متاسفانه برخی از افراد زمانی که ماهی نزدیک به فساد می شود اقدام به انجماد آنها می کنند . حتما در خرید ماهی منجمد دقت داشته باشید و علائم فاسد شدن ماهی یخ زده را همواره مد نظر داشته باشید .

5. اگر ماهی به دلیل بیماری مرده باشد و سپس منجمد شود دارای دهان باز بوده و رنگ پوست آن به شدت تیره است که این نشان از فاسد شدن ماهی منجمد است.

6. اگر در هنگام یخ زدایی ماهی خونابه از آن خارج شود ممکن است ماهی فاسد شده باشد و گوشت ماهی پس از یخ زدایی باید آبدار باشد. اگر بعد از یخ زدایی گوشت ماهی خشک باشد نشانه فاسد شدن ماهی یخ زده است.

7. اگر ماهی فیله شده منجمد خریداری می کنید توجه داشته باشید که رنگ تمام سطح یکدست باشد و سیاهی در آن وجود نداشته باشد. اگر تغییر رنگی در دور فیله مشاهده کردید این فیله ماهی فاسد و یا مانده است.

8. اگر در هنگام یخ زدایی ماهی منجمد از آبشش هایش خونابه بیرون بریزد نشانه فاسد شدن ماهی یخ زده است.

9. یکی دیگر از علائم فاسد بودن ماهی یخ زده چشم های فرو رفته و رنگ کدر آن است که باید به شدت به آن توجه کنید و از آن استفاده نکنید.

10. در صورتی که ماهی تازه منجمد شده باشد پس از یخ زدایی، گوشت آن باید همچنان سفت باشد و قابلیت ارتجاعی خود را داشته باشد. در غیر اینصورت ماهی منجمد شده فاسد است. یعنی اگر با انگشت آن را فشار دهید احساس می کنید که گوشت ماهی دارد از هم می پاشد که این مهمترین نشانه فاسد شدن ماهی های منجمد است.

11. پوست ماهی یخ زده فاسد به راحتی کنده می شود و باید به این مهم بسیار دقت کنید که ماهی منجمد فاسد شده بعد از یخ زدایی بافت نرم و شل پیدا خواهد کرد.

12. اگر ماهی را یخ زدایی کردید و می خواهید آن را سرخ کنید توجه کنید که ماهی نباید شکل و قوام خود را از دست بدهد که در غیر اینصورت ماهی یخ زده فاسد شده است.

13.شما می توانید پس از خرید ماهی منجمد شده یک قسمت از آن را با آب گرم بشویید و سپس بو بکشید. اگر بوی زننده و تند داشته باشد ماهی فاسد است و نباید مصرف شود.

14. آخرین آزمایش برای تشخیص فاسد شدن ماهی یخ زده این است که یک چاقو را با حرارت داغ کنید و سپس وارد گوشت ماهی یخ زده کنید و این کار را چند بار در قسمت های مختلف تکرار نمایید. در صورتی که چاقو بوی گند و زهم بگیرد ماهی یخ زده تان خراب شده است و نباید مصرف شود.

نکات مهم قبل از خرید ماهی یخ زده

اگر ماهی تازه خریداری کرده اید و می خواهید آنها را در فریزر قرار دهید بهتر است که حتما آنها را تکه تکه کنید و جداگانه فریز نمایید تا زمان مصرف بتوانید آسان تر آنها را یخ زدایی کنید.

هیچگاه در فریزر بسته های ماهی را روی هم قرار ندهید، زیرا این کار سبب می شود که هوای سرد نتواند از میان بسته ها عبور کند و گوشت ماهی به طور کامل یخ نمی زند.

در زمان خرید ماهی منجمد حتما به نام شرکت ، تاریخ تولید و انقضاء آن توجه کنید و سعی کنید که از برندهای معتبر ماهی را خریداری کنید.

نشانه های ماهی خراب

در بخش اول این مقاله مهمترین علائم فاسد شدن ماهی یخ زده را برایتان بیان کردیم و در این قسمت از نشانه های ماهی خراب را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1. اولین گام جهت شناسایی ماهی تازه از ماهی خراب، بوی آن ماهی است. همیشه در خاطر داشته باشید که ماهی تازه هرگز بوی بد و تند نمی دهد، ماهی تازه بو ندارد و یا بوی خیلی کمی دارد که اصلا هم تند نیست اما ماهی خراب به شدت بوی تند و بدی دارد. هنگامی که ماهی می میرد ، این آنزیم ها به با باکتری ها کمک می کنند تا به دیواره معده ی ماهی نفوذ کنند. این باعث می شود که گوشت ماهی شروع به فاسد شدن بکند . در نتیجه ، بوی بد ماهی در اثر ماندن به علت وجود آمونیاک است. هر چه ماهی بیشتر بماند و از تازه بودن ماهی بگذرد ، میزان آمونیاک منتقل شده از خون ماهی به گوشت ماهی بیشتر شده و در نتیجه گوشت ماهی ،بوی بد و تند آمونیاک را به خود می گیرد . چنانچه هنگام خرید ماهی ، بود بد و تندی داشت نشان می دهد که ماهی خراب شده و فاسد است و یا بخاطر شرایط نامناسب فریز شدن فاسد شده است .

2. چشم های ماهی خراب به خوبی مشخص است. زیرا چشم ماهی تازه باید روشن، شفاف و براق است و اگر ماهی بماند پس از مدتی چشمش مات شده و رنگ آن خاکستری رنگ می شود و دیگر ماهی قابل استفاده نیست و خراب شده است.

3. پوست ماهی یکی از مهمترین قسمت هایی است که خراب بودن ماهی تازه و یخ زده را نشان می دهد و بدن ماهی سالم باید براق باشد. پوست ماهی تازه روشن است و در مقابل آفتاب از خود نور منعکس می کند اما ماهی خراب پوست کدر دارد و بی رنگ و شل است.

4. ماهی تازه گوشت سفت دارد و اگر انگشت تان را روی ماهی خراب فشار دهید جای آن روی بدن ماهی می ماند و بیرون نمی آید. گوشت ماهی خراب از استخوان جدا می شود و دم شل دارد. همچنین فلس های ماهی خراب به راحتی از آن جدا می شوند.

5. یکی دیگر از نشانه های تشخیص ماهی تازه از خراب، آبشش ماهی است. هنگام خرید، آبشش های ماهی را  باز کنید؛ داخل آبشش ماهی تازه باید رنگ قرمز خونی باشد و آبشش ماهی خراب رنگ پریده و روشن است. همچنین مهم است بدانید که باله ماهی به راحتی از آن کنده نشود و مقاوم در برابر کشیده شدن باشد.

علائم فاسد شدن ماهی یخ زده را در این بخش برایتان توضیح دادیم و نشانه های ماهی خراب از سالم به راحتی مشخص است و با کمی دقت می توانید ماهی سالم از خراب را تشخیص دهید.