۰ نفر

پلیس هشدار داد؛

مراقب کلاهبرداری پیامکی با سو استفاده از پیام رسان های نام آشنا باشید

۲۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۱۱
کد خبر: 681956
مراقب کلاهبرداری پیامکی با سو استفاده از پیام رسان های نام آشنا باشید

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای فراجا نسبت به کلاهبرداری از شهروندان با ارسال پیامک‌هایی جعلی تحت عنوان سازمان‌ها، مراکز و برخی پیام‌رسان‌های نام آشنا هشدار داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا؛ سرهنگ علی‌محمد رجبی با بیان اینکه سودجویان و مجرمان سایبری از هر فرصتی برای کلاهبرداری یا سوءاستفاده از اطلاعات کاربران اقدام می‌کنند، گفت: اخیر در مواردی مشاهده شده که افراد سودجو با ارسال پیامک‌های جعلی تحت عنوان سازمان‌ها، مراکز و پیام‌رسان‌های نام آشنا به تلفن همراه کاربران لینکی را برای آنان ارسال کرده و از آنان می‌خواهند که وارد لینک شده یا اطلاعاتی را برای آنان ارسال کنند، اقدامی که می‌تواند منجر به آلوده شدن تلفن همراه کاربران به بدافزار یا ایجاد دسترسی غیرمجاز به برخی از حساب‌های کاربری آنان شود.

 در خصوص این نوع کلاهبرداری وی با تاکید بر اینکه هیچ سازمانی از کاربران نمی‌خواهد که برنامه‌ای را از مرجعی غیر از سایت رسمی خود دریافت و نصب کنند، گفت: از این رو به شهروندان به خصوص سالمندان و کودکان هشدار می‌دهیم که نسبت به ارسال لینک‌ها، برنامه‌ها و پیام‌های مختلف مبنی بر گرفتن هرگونه اطلاعات هوشیار باشند، از وارد شدن به لینک‌های ناشناس پرهیز کرده و اطلاعات درخواست شده مانند کد تایید، کدملی و ... در چنین پیام‌هایی را برای فرستنده ارسال نکنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای فراجا اضافه کرد: حتی گاهی ممکن است افراد سودجو پیام‌های خود را در پوشش سازمان‌ها، مراکز و حتی پیام‌رسان‌های نام آشنا یا قانونی مثل قوه قضائیه، سهام عدالت و ... ارسال کنند که به این موارد نیز نباید توجهی کرد.

رجبی با اشاره به ارسال پیامک به برخی از شهروندان در پوشش پیام‌رسان بله و ... نیز گفت: شهروندان توجه داشته باشند که بانک ملی ایران و پیام رسان بله و همچنین دیگر پیام‌رسان‌ها تحت هیچ شرایطی درخواست کد ورود یا دانلود برنامه‌ای را از آنان نخواهند کرد.

وی برای پیشگیری از کلاهبرداری؛ از کاربران فضای مجازی خواست که برای نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز خود بر روی تلفن همراه حتما به نرم افزارهای خدماتی معتبر مراجعه کنند و از دانلود و نصب این نرم‌افزارها از طریق لینک‌هایی که ممکن است در پیام برایشان ارسال شود، پرهیز کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای فراجا همچنین به شهروندان توصیه کرد که هنگام ورود به سایت‌های مربوط به سازمان‌ها، بانک‌ها، مراکز و ... حتما توجه داشته باشند که وارد سایت اصلی شده و با ترفند سایت‌هایی با آدرس مشابه سایت اصلی، در دام فیشینگ و کلاهبرداران سایبری نیفتند.