۰ نفر

هنگام سیل چه کنیم؟

۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۰۳
کد خبر: 656989
هنگام سیل چه کنیم؟

سیلاب و آب‌گرفتگی معابر شهری و روستایی یکی از مهم‌ترین مخاطرات ماه‌های پربارش سال محسوب می‌شود اما با توجه به تشدید فعالیت سامانه بارشی «مونسونی» در برخی از نقاط کشور نیاز است توصیه‌های ایمنی هنگام، قبل و بعد از وقوع سیل توسط مردم جدی گرفته شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، در ایران همه‌ استان‌ها در معرض خطر سیل قرار دارند. البته خطر سیل در نواحی پست و کناره‌ آبگذرها بیشتر است. اقداماتی که برای سیل در نظر گرفته می‌شود باید قبل، هنگام و بعد از وقوع سیل صورت گیرند تا از حجم خرابی‌ها کاسته شود.

اقدامات قبل از وقوع سیل

۱- خودداری از ساخت و ساز در حریم سیل.

۲- ارتفاع محل استقرار آب‌گرمکن‌ها، پانل برق و موتورخانه از سطح زمین در صورت وقوع سیل.

۳- نصب دریچه‌ اطمینان برای جلوگیری از برگشت آب سیل به داخل فاضلاب محل سکونت، در محل زانویی توالت برای ممانعت از ورود سیل به درون خانه و بهتر است اطراف آن دیوارکشی شود.

۴- پوشاندن دیوارهای پایه‌ ساختمان با مصالح مناسب برای ایجاد مانع جهت نفوذ آب.

۵- داشتن کیف امداد و نجان و کمک‌های اولیه در منزل.

۶- در مناطق سیل‌خیز، تامین مالی و جانی در برابر زیان‌‌های احتمالی ضروری است، لذا بهتر است اسناد و مدارک در جعبه‌‌ای مطمئن قرار گیرد.

هنگام سیل چه کنیم؟

اقدامات حین وقوع سیل

۱- گوش دادن به اخبار رادیو و تلوزیون برای کسب اطلاعات در مورد سیل‌.

۲- هر لحظه ممکن است سیل برق‌آسا روی بده، در چنین وضعی باید فوراً به نواحی مرتفع پناه برده و منتظر دستور مسئولین شد.

۳- همواره باید به وضع جویبارها، آبگذرها و دره‌ها توجه شود، زیرا سیل برق‌آسا در این محل‌ها به طور ناگهانی و بدون علائم هشدار قبلی جاری می‌شود.

۴- قبل از ترک خانه، از امنیت آن باید مطمئن شد. درصورت امکان، وسایل موجود در حیاط خانه را باید به درون خانه برد. بهتر است اسباب و اثاثیه مهم به طبقه بالای خانه منتقل شوند.

 ۵- دریچه اصلی آب و ورودی گاز بسته شوند. وسایل برقی از جریان برق کشیده شوند. در صورت خیس بودن یا در آب قرار گرفتن باید به پریزهای برق دست نزنید.

۶- در آبی که جریان دارد نباید حرکت کرد. ۱۵ سانتی‌متر آب در حال حرکت می‌تواند تعادل انسان را بر هم زند. درصورت اجبار به حرکت در آب، باید از جایی حرکت کرد که آب ساکن است. برای اطمینان از حرکت در آب و پی بردن به استحکام مسیر بهتر است از چوب دستی استفاده شود.

۷- حدود ۱۵ سانتی‌متر آب، با کف اغلب خودروهای سواری تماس پیدا کرده و ممکن است موجب از دست رفتن کنترل و واژگون‌شدن آن‌ها شود.

۸- حدود ۳۰ سانتی‌متر آب موجب شناورشدن اغلب خودروها خواهد شد.

۹- حدود ۶۰ سانتی‌متر آب می‌تواند انواع خودروها را با خود ببرد.

۱۰- برای زمان وقوع سیل، درظرف یا منبعی مطمئن آب سالم ذخیره کنید.

 رانندگی در شرایط سیل

هنگام سیل چه کنیم؟

۱- در بیشتر خودروها ارتفاع پانزده سانتیمتر آب می‌تواند به کف خودرو برسد و کنترل آن را مختل کند یا حتی باعث توقف حرکت آن شود.

۲- خودرو و وسیله نقلیه، محل امنی در مقابل سیل نیست، اگر وسیله نقلیه شما (به علت فرو رفتن در آب یا گل) از حرکت ایستاد، فوراً آن را ترک کرده و به جای مرتفع بروید.

۳- ارتفاع آب در حد سی سانتیمتر، بیشتر خودروها را شناور می‌کند.

۴- شصت سانتیمتر آب در حال حرکت، می‌تواند هر خودرویی را شناور کند.

۵- در صورت بالا آمدن سطح آب، از توقف در منطقه آب‌گرفته به هر دلیل بپرهیزید.

۶- از عبور دادن حیوانات اهلی از عرض رودخانه‌ها و سواحل آن‌ها در زمان بارش شدید باران و وقوع سیل بپرهیزید.

۷- هنگام رانندگی مراقب شیب‌ها و پیچ‌های جاده باشید؛ با دنده سنگین حرکت کنید، چون در این مواقع، ترمزها در آب به‌خوبی کار نمی‌کنند.

نحوه نجات جان خود در داخل خودرویی که گرفتار سیل شده است

اگر هنگام وقوع سیل و بارش‌های شدید در خیابان و داخل خودرو هستید، باید در مکانی ایمن متوقف شوید.

نکته مهم در خصوص منطقه ایمن این است که در بالادست این مکان، دره، رودخانه، چشمه یا منطقه‌ای که درگذشته ردی از عبور آب و جریان‌های سریع آبی بوده است، وجود نداشته باشد، زیرا توقف در این مکان‌ها بسیار خطرناک است.

باید درجایی متوقف شوید که به‌طور کامل مسطح باشد تا خطر سقوط سنگ در آن وجود نداشته باشد. همچنین باید در مناطقی به‌دور از کانون‌های خطر، تیرهای برق فشارقوی و از همه مهم‌تر به‌دور از سازه‌هایی که ایمن نیستند مانند ساختمان‌های نیمه‌کاره داربست‌دار باشید.

اقدامات پس از وقوع سیل

هنگام سیل چه کنیم؟

۱- می‌توان از طریق رادیو و سایر رسانه‌های جمعی، اطلاعاتی راجع به مکان‌های دسترسی به آب سالم و بهداشتی به دست آورد.

۲- از نوشیدن آب سیل خودداری شود. آب شرب ممکن است با نفت، گازوییل و فاضلاب آمیخته و آلوده شود. علاوه بر این، آب ممکن است به جریان برق اتصال پیدا کرده و خطرساز شود؛ بنابراین نباید با آن تماس پیدا کرد.

۳- از آب‌های در حال حرکت باید دوری شود.

۴- باید مراقب مناطقی بود که آب سیل در آنجا جمع شده است، زیرا احتمال دارد که جاده، به علت وزن حتی یک خودرو دچار نشست شود.

۵- نباید سیم‌های سقوط کرده برق را لمس نمود. موضوع باید فوراً به اداره برق اطلاع داده شود.

۶- فقط زمانی باید به خانه برگشت که مقامات مسئول اعلام بی‌خطری کرده باشند.

۷- اگر ساختمانی در محاصره سیلاب قرار گرفته باشد، نباید به آنجا برگشت.

۸- هنگام برگشت به داخل خانه، احتیاط کامل رعایت شود. ممکن است در هر جایی از ساختمان (مخصوصاً فونداسیون آن) خللی ایجاد شده باشد.

۹- در اولین فرصت، باید امکانات آسیب‌دیده ساختمان تعمیر شوند. سیستم آسیب‌دیده فاضلاب برای سلامتی بسیار خطرناک است.

۱۰- هر چیزی که با آب تماس پیدا کرده است را باید تمیز کرده و ضدعفونی نمود. گل و لای ناشی از سیلاب می‌تواند حاوی فاضلاب و مواد شیمیایی خطرناک باشد.