۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

در اولین جلسه دادگاه عامل تیراندازی متروی نیویورک چه گذشت؟

۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۲۶
کد خبر: 628470
در اولین جلسه دادگاه عامل تیراندازی متروی نیویورک چه گذشت؟

با گذشت سی ساعت از حمله مسلحانه به مترو در نیویورک، دادستان ناحیه شرق نیویورک در بیانیه‌ای گفت که فرانک جیمز به اتهام حملات تروریستی و سایر حملات خشونت‌آمیز علیه سیستم ‌حمل و نقل عمومی دستگیر شد. این درحالی است که وکیل جیمز فرانک به دنبال اثبات اختلالات روانی او در دادگاه است.

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛ به گزارش گاردین، سه شنبه هفته گذشته، 23 فروردین ماه بود که یک مهاجم که ماسک ضد گاز بر چهره داشت در یکی از واگن‌های متروی شهری نیویورک یک بمب دودزا را منفجر و به سوی مسافران تیراندازی کرد. بر اساس گزارش‌ها در این تیراندازی ده نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.

بلافاصله بعد از این حمله مسلحانه، جستجو برای یافتن فرد مهاجم آغاز شد و سرانجام پلیس نیویورک به طور رسمی اعلام کرد که عامل حمله و تیراندازی در متروی نیویورک را که فردی ۶۲ ساله به نام فرانک جیمز بوده را پس از سی ساعت جستجو و با کمک اطلاعات ساکنان منطقه دستگیر کرده‌ است.

پلیس نیویورک ساعتی پس از تیراندازی و در حالی که فرد مهاجم فرار کرده بود، کلید یک ون اجاره‌ای را در کنار اسلحه نیمه اتوماتیک فرد مهاجم و نارنجک‌های دودزای منفجر شده و منفجر نشده در واگن مترو پیدا کرده‌ بود و از طریق این کلید به اطلاعات فرانک جیمز ۶۲ ساله‌ دست یافت.

در همین حال دادستان ناحیه شرق نیویورک در بیانیه‌ای گفت که فرانک جیمز به اتهام حملات تروریستی و سایر حملات خشونت‌آمیز علیه سیستم ‌حمل و نقل عمومی دستگیر شده و در صورت اثبات اتهاماتش در دادگاه ممکن است به حبس ابد محکوم شود.

روز پنجشنبه اولین جلسه دادگاه فرانک جیمز که پیش‌تر در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی مملو از ناسزاگویی منتشر کرده و در آنها با انتقاد از آنچه جنایت علیه سیاهپوستان خوانده، انتقاد کرده بود برگزار شد. جیمز همچنین در ویدیویی برنامه شهردار و فرماندار نیویورک را برای بهبود ایمنی در مترو محکوم به شکست دانسته بود و در ویدیویی دیگر به طرح شهردار نیویورک برای پایان دادن به خشونت با سلاح، اعتراض کرده بود.

جیمز یک روز پیش از این حمله مسلحانه نیز درباره نژادپرستی، رفتار جامعه با سیاه‌ پوستان، بی خانمانی و خشونت در شبکه‌های اجتماعی صحبت کرده بود.

در نخستین جلسه دادگاه جیمز، سارا کی وینیک، وکیل دادگستری گفت: "متهم به طرز وحشتناکی به روی مسافران یکی از شلوغ‌ترین واگن‌های مترو نیویورک اسلحه کشید." این وکیل دادگستری همچنین ای حمله را از پیش طراحی شده و برنامه ریزی شده خواند که سبب ایجاد رعب و وحشت در میان قربانیان و کل شهر نیویورک شده است.

جیمز که در صورت محکومیت و صدور رای نهایی دادگاه به حبس ابد محکوم میشود، با یونیفورم زندان و ماسک آبی رنگ در دادگاه حاضر شد و بدون اینکه دفاعی از خود کند تنها اذعان کرد که شکایت طرح شده علیه خودش را دیده است. وکیل مدافع او نیز با بازداشت جیمز موافقت کرد اما پس از اتمام جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران گفت که در مراحل بعدی برای گذاشتن وثیقه و آزادی موقت جیمز تلاش خواهد کرد.

وکیل مدافع جیمز همچنین در تلاش است که با توجه به قرص‌هایی که او در گذشته مصرف کرده و پرونده روانپزشکی وی بر جنون او در زمان این حمله مسلحانه تاکید کند.

فرانک جیمز در شهر نیویورک متولد شد و در نوجوانی به میلواکی نقل مکان کرد. اگرچه او مدت کوتاهی در فیلادلفیا زندگی کرده است اما سابقه جنایی او شامل 9 دستگیری بین سال‌های 1992 و 1998 به دلایلی مانند جنایات، بی‌نظمی و تجاوز است.