۰ نفر

تنبیه نبود؛ شکنجه بود

۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۹:۰۸
کد خبر: 581220
تنبیه نبود؛ شکنجه بود

روز های گذشته فیلمی از وضعیت دردناک یک کودک منتشر شده که زمان و مکان آن مشخص نبود و تنها ذکر شده بود که این وضعیت کودک ناشی از تنبیه بدنی سخت از سوی معلمش بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اعتماد، شهریار خسروآبادی، این معلم 38 ساله که ساکن همان منطقه است اظهار کرد: « من دانش‌آموز را تنبیه نکردم. خسروآبادی تنبیه دانش‌آموز کلاس اولی را تکذیب کرد و در ادامه اظهار کرد من در پالایشگاه کار می‌کردم و حدود یکی، دو سالی است که به دلیل علاقه به شغل معلمی وارد این حرفه شدم. دو ماهی است که به صورت رسمی در آموزش و پرورش استخدام شدم. یکی از دانش‌آموزانم با من وارد کلاس می‌شود و با من از کلاس خارج می‌شود، چون خودم رفت و آمد او را به عهده گرفته‌ام. اگر از زبان من می‌خواهید بشنوید من این کار را انجام ندادم، اما برایم پرونده درست کردند.» در ادامه پیگیری‌های «اعتماد»، حامد رجبی‌زاده، مدیر آموزش و پرورش استان ایلام درباره تنبیه دانش‌آموز از سوی معلم به «اعتماد» در خصوص تایید این خبر می‌گوید.

دلجویی از خانواده ابوالفضل

رجبی‌زاده روز تنبیه را شرح می‌دهد: «11 آبان ماه بود که با شکایت اولیای ابوالفضل غلامحسینی به مدیریت آموزش و پرورش، معلم را برای شکایتی که این خانواده تنظیم کرده بودند، احضار کردند. معلم کلاس ابوالفضل اظهار کرد که این کار را نکرده است. آموزش و پرورش استان نیز برای اطلاعات بیشتر کارشناس و مسوول ارزیابی را به مدرسه و این روستا اعزام کردند و اما کارشناسانی که برای تحقیقات میدانی فرستادیم، اطلاع دادند بر اساس بررسی‌هایی که انجام داده‌اند، تنبیه صورت گرفته است و موضوع را تایید کردند. خانواده ابوالفضل نیز ادعا کردند 500 هزار تومان برای درمان جراحات وارده از سوی معلم به فرزندشان خرج کرده‌اند. آموزش و پرورش قبول کرد که خرج را به عهده بگیرد و مقداری لوازم‌التحریر نیز برای دلجویی به این خانواده داد. اما دو، سه روز بعد هنگامی که این مشکل میان اولیا و معلم تا حدی حل شده بود، خبر رسانه‌ای می‌شود. من خودم با معلم صحبت کردم. شهریار خسروآبادی نام دارد. او نیز در پاسخ به سوال‌های من ادعا کرد این کار را انجام نداده است. در صورتی که کارشناسان و مسوول ارزیابی در رسیدگی به شکایات استان تنبیه را تایید کرده بودند.»

با پرسیدن چهار سوال از حامد رجبی‌زاده، مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان ایلام گفت‌وگو خاتمه پیدا می‌کند.

 

 اسم این مدرسه چه بوده و در کل چند دانش‌آموز داشته است؟

پاقلعه اسم این مدرسه است که در روستای چوار در منطقه بولی واقع شده و در کل 5 دانش‌آموز دارد. اتفاقا خواهر این دانش‌آموز در همان کلاس حضور داشته است.

آیا خواهر ابوالفضل تنبیه او را تایید کرده است؟

بله، اتفاقا هم خواهر ابوالفضل این موضوع را تایید کرده و هم شاگردان دیگری که در کلاس بودند این موضوع را تایید کردند.

 حدود یک هفته پیش؛ مبنی بر اینکه به ایرنا اعلام کرده بودید؛ 3 نفر گفتند که معلم، ابوالفضل را تنبیه نکرده است و در مصاحبه با «اعتماد» اعلام کردید که همه دانش‌آموزان کلاس گفتند؛ ابوالفضل توسط معلم تنبیه شده؛ علت این تناقض در صحبت‌های‌تان چیست؟

وقتی با ایرنا صحبت کردم هنوز خبر موثقی اعلام نشده بود و گزارش به صورت منطقه‌ای اعلام شده بود، اما حالا گزارشات به صورت استانی تایید کرده‌اند که تنبیه صورت گرفته.

پرونده این معلم در چه وضعیتی است و آیا شما فیلم تنبیه دانش‌آموز را دیده‌اید؟

فعلا معلق است و از تدریس منع شده. بله، والا بیشتر شبیه به شکنجه بوده تا تنبیه. غلامحسینی پدر ابوالفضل پس از تنبیه فرزندش در مصاحبه با خبرگزاری‌ها گفته بود: «چوپان هستم. صبح زود گله را به صحرا می‌برم و عصر برمی‌گردم. هفته گذشته وقتی به خانه آمدم همسرم را در حال گریه کردن دیدم وقتی موضوع را جویا شدم گفت که امروز معلم ابوالفضل او را کتک زده و تمام بدنش کبود شده و نمی‌تواند چیزی بخورد. دخترم کلاس پنجم است و به همراه پسرم در یک مدرسه درس می‌خواند.

روز حادثه طبق معمول هر روز دخترم ساعت 12 و 30 دقیقه ظهر به خانه آمده بود، اما پسرم دو ساعت بعد به خانه برگشته بود.  ابوالفضل وقتی به خانه آمده بود به مادرش گفته بود گرمم است. ناهار نخورد و فقط گریه می‌کرد، تا در نهایت ماجرای کتک خوردنش توسط معلمش را برای همسرم بازگو کرد. عصر که به خانه برگشتم با دیدن دست‌های کبود و متورم پسرم آرزو کردم که بمیرم. تحمل آزار هیچ کودکی را ندارم. تصمیم گرفتم روز بعد با مراجعه به پاسگاه از معلم فرزندم شکایت کنم که این کار را هم کردم.

سپس به آموزش و پرورش شهرستان چوار رفتم و آنجا هم علیه او طرح شکایت را تنظیم کردم. معلم آب روی دست فرزندم ریخته بود و با چوب او را زده بود. به رییس آموزش و پرورش هم گفتم؛ معلم حق تنبیه دارد اما شکنجه نه. دیدن بدن کبود و متورم پسرم برایم شکنجه است. حالا ابوالفضل شب‌ها وحشت دارد و از خواب می‌پرد. بدنش درد می‌کند و با التماس به من می‌گوید؛ دیگر من را به مدرسه نفرست. از مدرسه وحشت دارد. معلمش ابوالفضل را تهدید کرده بود که اگر به پدر و مادرت چیزی بگویی باز هم کتکت می‌زنم.»

خاله ابوالفضل نیز یک هفته پیش در گزارشی از رکنا گفته بود: «دو سال قبل بود که خانواده ابوالفضل برای کار دامداری به روستای ریزوند کوچ کرده بودند و ابوالفضل به همراه خواهرش به مدرسه روستای ریزوند می‌رفتند. ابوالفضل کلاس اول و خواهرش کلاس پنجم بود.از اول سال تا حالا بارها پیش آمده بود که معلم ابوالفضل او را کتک زده بود اما آثار آن بر جای نمانده بود. تا اینکه روز حادثه 9 آبان خواهر ابوالفضل می‌خواست با او به خانه برگردد، اما معلم گفته بود که می‌خواهد با ابوالفضل بیشتر درس کار کند.  به خاطر همین خواهر ابوالفضل تنها به خانه آمده بود و بعد از ساعتی که پدر و مادر ابوالفضل نگران او شدند، دنبال او رفتند و دیده بودند که او تنبیه بدنی شدید شده است.

ابوالفضل در ابتدا حرفی نمی‌زد و انگار شوکه شده بود. پدر و مادرش با معلم تماس گرفته بودند تا از او بپرسند ماجرا از چه قرار است اما او جواب تلفن را نداده بود. بعد از گذشت چند ساعت بالاخره ابوالفضل گفت که معلم او را کتک زده است. او می‌گفت که معلم او را به درخت بسته و او را کتک زده است. چشم‌ها و گوش‌های او را فشار داده بود. آثار کبودی روی پاها و شکم او هم مشخص است. بعد در همان حال مداد را در دهان ابوالفضل گذاشته و گفته بود باید مشق بنویسی.» 

رجبی‌زاده، مسوول روابط عمومی آموزش و پرورش استان ایلام نیز اعلام کرده بود: «بلافاصله بعد از وقوع این حادثه کارشناسان برای رسیدگی به شهرستان چوار رفتند و عصر پنجشنبه گزارش خود را تکمیل کردند.این مدرسه 5 دانش‌آموز دارد که 2 نفر از این دانش‌آموزان همین خواهر و برادر هستند و 3 دانش‌آموز دیگر هم در مدرسه هست. ابوالفضل و خواهرش اظهار کرده بودند که معلم تنبیه بدنی انجام داده اما 3 دانش‌آموز دیگر می‌گفتند که معلم این کار را نکرده است. سپس اداره ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش استان از معلم دعوت کرد و در خصوص این حادثه از معلم توضیح خواست اما وی اظهار می‌کند که به هیچ‌وجه هیچ تنبیه بدنی انجام نداده و حتی دستش هم به کودک برخورد نکرده است.

به همین دلیل اداره ارزیابی عملکرد هنوز به جمع‌بندی نرسیده و بررسی‌ها برای اینکه مشخص شود حقیقت ماجرا چیست ادامه دارد.بنابراین قطعا نمی‌توان اظهارنظر کرد که مسبب این حادثه معلم است یا نه.»

در پی انتشار خبر تنبیه دانش‌آموز کلاس اول توسط معلم مدرسه‌اش در یکی از روستاهای شهرستان چوار که منجر به کبودی و تورم بدن این دانش‌آموز شده، خسروی‌زاد، دادستان ایلام ضمن تایید آثار کبودی روی بدن این دانش‌آموز در پاسخ به این پیگیری گفت: «تحقیقات و رسیدگی قضایی بر اساس روال قانونی انجام شده و بدون اغماض با مسبب این رفتار غیرقانونی برخورد جدی انجام می‌گیرد و اجازه نخواهیم داد حق این دانش‌آموز پایمال شود.»

دادستان مرکز استان ایلام همچنین به استناد آیین‌نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان گفت: «طفل و نوجوانی که با توجه به ماده (۳) قانون در معرض بزه‌دیدگی یا ورود آسیب به سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، اخلاقی، امنیت یا وضعیت آموزشی او قرار گرفته است مورد حمایت قانون است.» خسروی‌زاد گفت: «به اداره کل بهزیستی استان با قید فوریت دستور داده شد به خانه پدری این دانش‌آموز مراجعه و ضمن بررسی وضعیت جسمی، روحی و روانی او، گزارشی از آخرین شرایط دانش‌آموز را به دادستانی استان و رییس دادگاه چوار تقدیم کنند.»