۰ نفر

استفاده از وسایل گرمایشی باعث افزایش حوادث مربوط به گاز شده است؛

از نشت گاز تا انفجار

۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۱۰
کد خبر: 578067
از نشت گاز تا انفجار

همزمان با سردشدن هوا و استفاده از وسایل گرمایشی، حوادث مربوط به گاز نیز افزایش پیدا کرده است. در ۲حادثه در کرج و یاسوج ۲انفجار مهیب باعث مصدومیت دست‌کم ۱۳نفر شد و خسارت زیادی برجا گذاشت. برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی چه باید کرد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، نخستین حادثه شامگاه پنجشنبه در ساختمانی مسکونی واقع در خیابان فرهنگ مهرشهر کرج اتفاق افتاد. انفجار آنچنان مهیب بود که صدای آن از دور به گوش رسید و نه‌تنها ساکنان محله، بلکه ساکنان مناطق مجاور را با کنجکاوی به محل حادثه کشاند. شواهد نشان می‌داد که به‌دلیل انفجار گاز در یکی از واحدهای این ساختمان افراد زیادی مصدوم شده‌اند و به ساختمان آسیب‌های جدی وارد شده است.
دقایقی از حادثه می‌گذشت که گروه‌هایی از آتش‌نشانی و هلال‌احمر خود را به محل حادثه رساندند. مهدی سمیعی، سخنگوی آتش‌نشانی کرج در این‌باره گفت: برای امدادرسانی به این حادثه ۲۱نیروی آتش‌نشان همراه 5دستگاه خودروی امدادی از 4ایستگاه آتش‌نشانی در کمتر از 4دقیقه در صحنه حاضر شدند. همچنین ۲تیم امدادی هلال‌احمر استان البرز نیز برای امدادرسانی در محل حاضر شدند.
او در ادامه گفت: این حادثه در ساختمانی سه‌طبقه اتفاق افتاد که طبقه دوم کانون انفجار بود. در این حادثه ۱۰واحد مسکونی و تعدادی خودرو نیز آسیب دیدند که مصدومان حادثه برای درمان توسط امدادگران اورژانس البرز به مراکز درمانی کرج انتقال یافتند و علت دقیق حادثه و میزان خسارت وارده توسط کارشناسان در دست بررسی است.

سوختگی خواننده در یاسوج
یک روز پس از حادثه انفجار در مهرشهر کرج، انفجاری در یاسوج اتفاق افتاد که قربانی آن یک خواننده محلی بود. با وجود اینکه این حادثه موجب مصدومیت تنها یک نفر شد اما این خواننده دچار سوختگی 80درصدی شد و در وضعیت وخیمی به سر می‌برد. اما این حادثه چگونه رخ داد؟ 
ساعت11:12 ظهر جمعه به آتش‌نشانی یاسوج خبر رسید که انفجار شدیدی در خانه‌ای اتفاق افتاده است. بلافاصله پس از این تماس، آتش‌نشانان راهی محل حادثه شدند. شکستگی در و پنجره‌ها نشان می‌داد دلیل وقوع انفجار گاز است. در همین حال معلوم شد هنگام وقوع حادثه صاحبخانه که یکی از خوانندگان محلی است در آنجا حضور داشته و به‌شدت مصدوم شده است. در این شرایط این خواننده که دچار سوختگی شدیدی شده بود، به مرکز درمانی منتقل شد.
هاشمی یوسفی، رئیس سازمان آتش‌نشانی یاسوج در این‌باره گفت: این خواننده 40ساله که دچار سوختگی 80درصدی شده بود توسط پرسنل اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان شهیدبهشتی یاسوج منتقل شد و تلاش‌ها برای مداوای او ادامه دارد. براساس اعلام منابع بیمارستانی شرایط این خواننده مطلوب نیست و حنجره او نیز دچار سوختگی شده است.

هشدارهای حیاتی
این 2حادثه در شرایطی اتفاق افتاد که در روزهای اخیر شاهد حوادث مختلفی درخصوص گازگرفتگی و انفجار گاز بودیم. در همین رابطه سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران می‌گوید: در صورتی که معلوم شد گاز در ساختمان پخش شده است باید فورا این اقدامات را انجام داد:
محوطه آلوده به گاز از ساکنان تخلیه شود.
درها و پنجره‌ها باز و هوای آنجا تهویه شود.
از هرگونه امکاناتی برای از بین بردن منابع تولید احتراق باید استفاده کرد.
از کشیدن سیگار، روشن‌کردن کبریت، قطع و وصل کلیدها و وسایل برقی جلوگیری شود.
در صورت امکان جریان اصلی برق از محل دورتری قطع شود تا کلیدهای خودکار برق نیز در محوطه خطرناک نتوانند عمل کنند.
در مواقع اضطراری باید در صورت لزوم از چراغ قوه دستی استفاده و جریان اصلی گاز به محوطه مربوطه قطع شود.