۰ نفر

چگونه یک خرید امن آنلاین داشته باشیم؟

۳۰ مهر ۱۴۰۰، ۲۲:۲۴
کد خبر: 573941
چگونه یک خرید امن آنلاین داشته باشیم؟

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا درباره چگونگی انجام خرید‌های امن آنلاین، توضیحاتی داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، سرهنگ علی محمد رجبی رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان این که مراحل خرید اینترنتی می‌تواند توسط مجرمان سایبری مورد سواستفاده قرار بگیرد، اظهار کرد: خرید‌های آنلاین از جمله موضوعاتی است که امروزه بیش از پیش مورد توجه کاربران قرار گرفته و در این میان مجرمان سایبری در سدد سواستفاده از این نوع خرید‌ها هستند.

وی با بیان اینکه دانستن نکات و توصیه‌های کاربردی برای داشتن یک خرید اینترنتی ایمن بسیار ضروری است، گفت: قبل از خرید از فروشگاه اینترنتی، اعتبار آن فروشگاه را از طریق سایت نماد اعتماد الکترونیکی بررسی کنید.

سرهنگ رجبی تصریح کرد: ترجیحا برای خرید‌های اینترنتی از یک کارت بانکی با موجودی محدود استفاده کنید تا در صورت سرقت اطلاعات کارت، امکان برداشت مبالغ هنگفت از حساب شما وجود نداشته باشد.

وی افزود: در هنگام ثبت اطلاعات کارت بانکی حتما به آدرس درگاه پرداخت دقت کنید تا در دام صفحات جعلی و فیشینگ قرار نگیرید.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه در هنگام عضویت و استفاده از سایت‌های فروشگاه‌ها از رمز‌های عبور قوی استفاده کنید، بیان کرد: مجرمان سایبری با ایجاد صفحات جعلی و انجام تبلیغات فریبنده در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های واسط با روش‌های مختلف از قبیل هدایت کاربر به صفحات درگاه جعلی بانک و سرقت اطلاعات بانکی، دریافت وجه و عدم ارسال کالا و یا ارسال کالای معیوب و نظایر آن اقدام به کلاه‌برداری از شهروندان می‌کنند.

وی افزود: قانونمند کردن، ساماندهی، احراز هویت و تائید صلاحیت از مهم‌ترین مزایای نماد اعتماد الکترونیک است و وب‌سایت‌های دارای ای‌نماد متعهد هستند که رضایت کاربر را در تمام مراحل خرید اینترنتی جلب کرده و به‌درستی به وظایف خود عمل کنند.

سرهنگ رجبی ادامه داد: برخی از فروشگاه‌های غیرمجاز ممکن است اقدام به جعل نماد اعتماد الکترونیک کنند، که کاربران می‌توانند با کلیک کردن بر روی تصویر لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی، صفحه مجوز مربوطه را مشاهده کنند.

وی افزود: کاربران به این نکته نیز توجه داشته باشند که صفحه‌ای که مجوز دارد حتماً باید با آدرس enamad.ir آغاز شده باشد و آدرس اینترنتی (URL) سایت فروشگاه با آدرسی که در این صفحه معرفی می‌شود، باید یکسان باشد.