۰ نفر

جویندگان کار در دام شیادان حرفه‌ای

۲۴ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۵۴
کد خبر: 562446
جویندگان کار در دام شیادان حرفه‌ای

وعده استخدام یکی از شگردهایی است که کلاهبرداران حرفه‌ای با استفاده از آن طعمه‌های خود را فریب می‌دهند و از آنان اخاذی می‌کنند. مردی که با این شگرد مشخصات دختران را به‌ دست می‌آورد و سپس در نقش خواستگار از سوژه‌هایش اخاذی می‌کرد، به دست پلیس فتا به دام افتاد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، درپی شکایت تعدادی از شهروندان زنجانی مبنی‌بر تهدید و اخاذی ازطریق انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی، موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

شاکیان در اظهارات خود بیان کردند به‌تازگی در یکی از شبکه‌های اجتماعی با شخصی به هویت نامعلوم که خود را خواستگار معرفی می‌کرد، آشنا شده و با اعتماد بیجا، غافل از نیات شوم این مجرم، اطلاعات و تصاویر شخصی خودشان را برای او ارسال کرده‌اند.

با اقدامات فنی و شیوه و شگردهای خاص پلیسی، متهم در استان زنجان شناسایی شد و با هماهنگی مقام قضائی‌ در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر و به پلیس فتا انتقال داده شد.

متهم در بازجویی‌های اولیه منکر جرمش شد؛ ولی پس از روبه‌روشدن با مستندات، ضمن اعتراف به جرم خود، اظهار کرد با درج آگهی جعلی کار منزل در سایت دیوار و شیپور، شماره تماس قربانیان را استخراج می‌کرد و ازطریق شبکه اجتماعی تلگرام و واتساپ به بهانه خواستگاری از دختران اعتماد آنها را جلب می‌کرد. سپس با دریافت تصاویر خصوصی و تهدید به انتشار این تصاویر، از طعمه‌هایش اخاذی می‌کرد. سرهنگ محمدعلی آدینه‌لو، رییس پلیس فتای استان زنجان، با بیان اینکه کاربران در صورت مواجهه با چنین تبلیغاتی قبل از هرگونه اقدامی از آدرس و مجوز شرکت استخدام‌کننده اطمینان حاصل کنند، گفت: فضای مجازی محل مناسبی برای ارسال تصاویر و اطلاعات خصوصی به افراد ناشناس نیست و امکان سوء‌استفاده افراد فرصت‌طلب از این اطلاعات وجود دارد.

در پرونده‌ای دیگر فردی به پلیس فتای استان خوزستان مراجعه کرد و مدعی شد شخصی ناشناس در یکی از شبکه‌های اجتماعی با تبلیغ استخدامی در زمینه‌‎های مختلف شغلی از او برای عقد قرارداد کاری مبلغی را به‌علاوه تصاویر و همه مدارک شناسایی دریافت و بعد از آن علاوه‌بر عدم پاسخ‌گویی درباره استخدام او را با استفاده از مدارکی که در اختیار گرفته بود، تهدید کرد.

پس از ثبت اظهارات شاکی، پرونده ابتدایی تشکیل شد و رسیدگی به این موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس قرار گرفت. با آغاز بررسی‌های فنی شیوه فعالیت مجرمانه متهم مشخص شد و سپس هویت او مورد شناسایی قرار گرفت و درنهایت محل فعالیت متهم کشف شد.

این مجرم سایبری با دیدن مستندات استخراج‌شده به جرمش اعتراف کرد و پرونده پس از انجام سایر اقدامات تکمیلی به دادسرا ارسال شد.

در پرونده‌ای دیگر که چندی قبل مورد رسیدگی قرار گرفت، تعدادی از شهروندان کرمانی با مراجعه به پلیس فتا اعلام کردند با آگهی تبلیغاتی مبنی‌بر کار در کشورهای همسایه با حقوق عالی و مکفی مواجه شدند و از این طریق مورد کلاهبرداری و سوء‌استفاده مالی قرار گرفتند. یکی از مال‌باختگان توضیح داد: پس از دیدن آگهی با متهم تماس گرفتم و او از طریق شبکه‌های اجتماعی تعدادی شغل با حقوق‌های بالا به من معرفی کرد و مدعی شد کارمزد کاریابی را در کشور مقصد دریافت خواهد کرد. من و سایر افردی که این متهم فریب داده بود، به کشور مقصد سفر کردیم. در آنجا شخصی ما را به زیر‌زمین یک منزل مسکونی برد و با زور و تهدید به قتل تمام اموال و دارایی‌های ما را گرفت و ما را در آن کشور رها کرد. در نهایت بعد از چند روز سردرگمی از طریق سفارت ایران در آن کشور به ایران بازگردانده شدیم.

مأموران پلیس بعد از بررسی اظهارات مال‌باختگان توانستند متهم اصلی این پرونده را شناسایی و دستگیر کنند. باز هم در پرونده‌ای با موضوع مشابه مردی 28‌ساله که با ایجاد گروه‌های واتساپی و وعده استخدام در کلینیک مشاوره، از دختران جوان قصد اخاذی داشت، به دام افتاد.

دختری جوان به پلیس فتای استان فارس مراجعه کرد و در شکایتی گفت: در شبکه اجتماعی واتساپ با فردی آشنا شدم و او پس از مدتی با وعده‌های مختلف از قبیل استخدام در کلینیک مشاوره با حقوق بالا اعتمادم را جلب کرد و عکس‌های خصوصی من را گرفت. حالا او قصد اخاذی دارد.

با توجه به اظهارات شاکی و بررسی‌هاى لازم مشخص شد متهم با ورود به شبکه‌های اجتماعی و سوءاستفاده از احساسات دختران جوان، ضمن معرفی‌کردن خود به‌عنوان دکتر و به بهانه استخدام، اقدام به دریافت اطلاعات شخصی آنان کرده است.

با بررسی‌های فنی و تخصصی کارشناسان پلیس فتا، متهم مورد شناسایی قرار گرفت و با هماهنگی مقام قضائی دستگیر شد.

با بررسی‌های تکمیلی و ادله‌های دیجیتالی مشخص شد متهم به همین شگرد اقدام به اخذ تصاویر خصوصی 10 دختر جوان، با نیت اخاذی کرده است. پرونده این فرد در نهایت به مرجع قضائی ارجاع داده شد.