۰ نفر

زمین لرزه شدید مشهد را لرزاند

۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۰۵
کد خبر: 561780
زمین لرزه شدید مشهد را لرزاند

زلزله ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر حوالی قوچان را لرزاند که این زلزله در خراسان شمالی نیز احساس شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، زلزله‌ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر ساعت ۸ و ۳۲ دقیقه حوالی قوچان را لرزاند. این زلزله در عمق ۶ کیلومتری زمین رخ داد. مشهد و بجنورد نزدیک ترین مراکز استان به این حادثه بودند که زلزله را حس کردند.

آسیب زلزله به ۴۲ روستای خراسان رضوی

۱۴:۲۱

مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی گفت: زمین لرزه صبح امروز در برخی شهرستان‌های خراسان رضوی باعث آسیب دیدن ۴۲ روستا در استان شده است.

محسن نجات ظهر دوشنبه در رابطه با زلزله ۵.۲ ریشتری در خراسان رضوی به خبرنگاران گفت: زمین لرزه صبح امروز در برخی شهرستان‌های خراسان رضوی باعث آسیب دیدن ۴۲ روستا در استان شده است.

وی با بیان این‌که بیشتر خسارت‌ها مربوط به شکست دیوارها گزارش شده است، ادامه داد: از دقایق ابتدایی وقوع زلزله، ۱۰ تیم ویژه هلال احمر به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند که در حال رصد و پایش این مناطق هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با تأکید بر این‌که زمین لرزه امروز تاکنون خسارت جانی نداشته است، افزود: تیم‌های عملیاتی شرکت برق، گاز و آبفا در بازدیدهای جداگانه اعلام کردند که زیرساخت‌ها مشکلی پیدا نکرده است.

۲۱ پس لرزه پس از زمین لرزه اصلی در قوچان ثبت شده است

۱۳:۲۷

علیرضا مهراب رییس مرکز لرزه نگاری قوچان گفت: پس از وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری صبح دوشنبه در این شهرستان ۲۱ پس لرزه ثبت شده است و شدت بزرگترین پس لرزه ۳.۵ و ۳.۱ و با عمق ۶ تا ۱۰ کیلومتر بوده است.

وی با اشاره به اظهار نظر غیر کارشناسانه برخی از چهره های مشهور محلی در فضای مجازی مبنی بر عادی انگاری شرایط  پس از وقوع زلزله، تصریح کرد: در خصوص وقوع زمین لرزه های شدیدتر نمی‌توان به قطعیت نظر داد اما آنچه در حال حاضر اهمیت دارد آمادگی مردم طی ۲۴ ساعت آینده است تا کمتر دچار مشکل شویم.

ثبت چهارمین زلزله امروز قوچان

۱۳:۰۵

بنا بر گزارش سازمان لرزه‌نگاری کشور زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر ساعت ۱۱:۰۷ امروز برای چهارمین بار قوچان را لرزاند. این زمین‌لرزه در ۲۹ کیلومتری قوچان، ۳۸ کیلومتری چاپشلو و ۴۰ کیلومتری چکنه رخ داده است.

گفتنی است از صبح امروز در شهرستان قوچان چهار زلزله‌ ۵.۲، ۲.۸، ۳.۵ و ۳.۲ ثبت شده است.

پیش از این نیز امین رضا مرآتی، رییس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان قوچان، با بیان اینکه هیچ گونه خسارتی به زیرساخت‌ها وارد نشده، گفته بود تنها خسارتی که تا این لحظه گزارش شده خسارتی اندک به برخی خانه‌های روستایی با بافت قدیمی بوده است.

"کشف رود" گسل مسبب زلزله امروز قوچان

۱۱:۵۳

رییس مرکز زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، منطقه قوچان تا مشهد را منطقه مهم از لحاظ لرزه خیزی دانست و گفت: در این منطقه گسل مهم و فعال "کشف رود" وجود دارد که احتمالا شاخه‌های این گسل مسبب زلزله امروز قوچان بوده است.

علی بیت اللهی با بیان اینکه احتمال وقوع پسلرزه بزرگ بالا نیست، گفت: ولی گسل مسبب زلزله امروز، یک گسل بسیار فعال و کاری است که توان ایجاد زلزله‌های بزرگتر را دارد، از این رو باید از منطقه قوچان تا مشهد، مورد توجه قرار گیرد و توصیه می‌شود در زمینه ارتقای کیفیت ساخت و ساز توجه لازم صورت گیرد.

3

وی افزود: این ناحیه از کشور از نظر لرزه‌خیزی بسیار مهم است؛ چرا که امتداد گسل‌هایی است که تا مجاورت کلانشهر مشهد گسترده و شهرهای پر جمعیتی در این منطقه ایجاد شده است.

یک نفر بر اثر زلزله در قوچان مصدوم شد

۱۱:۱۴

رییس جمعیت هلال احمر قوچان گفت: یک نفر بر اثر زلزله مصدوم شده که پس از انتقال به بیمارستان، تحت درمان قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: تاکنون خسارت جدی بر اثر زلزله صبح امروز در قوچان گزارش نشده است.

وی ادامه داد: تا این لحظه تنها یک نفر بر اثر این زلزله مصدوم شده که پس از انتقال به بیمارستان، تحت درمان قرار گرفته است.

رییس هلال احمر قوچان اضافه کرد: خسارت‌های گزارش شده تاکنون تنها مربوط به خانه‌های قدیمی بوده است.

احتمال وقوع زلزله قوی‌تر تا یک هفته آتی

۱۱:۱۲

فرماندار شهرستان قوچان در شورای هماهنگی مدیریت بحران این شهرستان گفت: تا کنون خسارت مالی و جانی از زلزله قوچان گزارش نشده است.

امین رضا مرآتی صبح امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان قوچان که پس از وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری این شهرستان برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به سابقه وقوع زلزله در منطقه امکان وقوع زلزله‌ای قوی‌تر تا یک هفته آتی محتمل است.

فرماندار شهرستان قوچان افزود: به همین دلیل تمام اعضای شورای مدیریت بحران تا یک هفته به صورت آماده‌باش هستند و تمام مرخصی‌ها لغو می‌شود.

 شبکه‌های آب و برق مناطق زلزله زده خراسان پایدار است

۱۱:۰۰

مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو، وضعیت شبکه‌های آب و برق در استان خراسان رضوی را پایدار اعلام کرد و گفت: تیم‌های عملیاتی وزارت نیرو از لحظه وقوع حادثه در مناطق زلزله‌زده استان خراسان رضوی، در حالت آماده‌باش هستند.

«میثم جعفرزاده» با اشاره به زلزله ۵.۲ ریشتری ساعت ۰۸:۳۲ امروز دوشنبه ۲۲ شهریور در قوچان و چاپشلو در استان خراسان رضوی افزود: طبق گزارش دریافتی از استان خراسان رضوی، شبکه فشار قوی و متوسط برق و همچنین شبکه آب این مناطق کاملا پایدار بوده و به شبکه‌های آب و برق خسارتی وارد نشده است.

آماده‌باش اورژانس مشهد در پی زمین لرزه  صبح امروز

۱۰:۲۷

 مدیر روابط عمومی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در پی زلزله اخیر در مشهد تاکنون هیچ تماس یا موردی در خصوص مصدومیت مردم با اورژانس نشده، اما نیروها در حالت آماده‌باش هستند. 

محمد علیشاهی اظهار کرد: در پی زلزله اخیر در مشهد تاکنون هیچ تماس یا موردی در خصوص مصدومیت مردم با اورژانس نشده است.

قوچان ۲ بار دیگر لرزید

۹:۵۸

متعاقب وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری صبح دوشنبه در شهرستان قوچان، پس لرزه ای در ساعت هشت و ۵۶ دقیقه با بزرگی ۲.۸ ریشتر در عمق هفت کیلومتری زمین و پس لرزه دیگری نیز در ساعت ۹ و ۸ دقیقه با شدت ۳.۵ ریشتر در عمق ۶ کیلومتری زمین در این ناحیه رخ داد.

زمین لرزه های مزبور در ۳۰ کیلومتری قوچان، ۳۵ کیلومتری چاپشلو و ۴۲ کیلومتری چکنه در استان خراسان رضوی رخ داده است.

وارد شدن خسارات جزئی به خانه‌های قدیمی و روستایی قوچان

۹:۴۸

فرماندار قوچان گفت: تاکنون خسارت جدی گزارش نشده و تنها در بافت قدیمی روستاها خسارات جزئی وارد شده است.

امین‌رضا مرأتی با بیان این‌که زلزله صبح امروز قوچان شدت نسبتأ بالایی داشت، اظهار کرد: این زلزله باعث هراس مردم در شهرستان شد.

وی ادامه داد: ستاد مدیریت بحران قوچان تشکیل جلسه داده و ارزیابی‌ها در حال انجام است.

فرماندار قوچان اضافه کرد: تاکنون خرابی جدی گزارش نشده است و طبق گفته دهیاران روستاها، تنها خانه‌های قدیمی دچار خسارات جزئی شده و دیوارهایشان ترک خورده است.

اعزام ۱۰ تیم ارزیاب به مناطق زلزله‌زده خراسان رضوی

۰۹:۴۰

سخنگوی هلال احمر خراسان رضوی با بیان اینکه زلزله ۵.۲ ریشتری که به مرکزیت حوالی قوچان و عمق ۶ کیلومتری در ساعت ۸:۳۲ دقیقه صبح امروز دوشنبه رخ داد، گفت: در طی این زلزله، بلافاصله وضعیت زرد امدادی و آماده باش در هلال احمر اعلام شد و درحال حاضر پنج تیم ارزیاب در قوچان و پنج تیم دیگر در درگز به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند تا خسارت‌ها و تلفات احتمالی را برآورد کنند.

مجتبی محمودی اظهار کرد: زلزله ۵.۲ ریشتری که به مرکزیت حوالی قوچان و عمق ۶ کیلومتری در ساعت ۸:۳۲ دقیقه صبح امروز دوشنبه رخ داد.

وی افزود: در طی این زلزله، بلافاصله وضعیت زرد امدادی و آماده باش در هلال احمر اعلام شد.

اعزام چهار تیم ارزیاب اورژانس به محل وقوع زلزله در قوچان

۰۹:۳۴

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از اعزام چهار تیم ارزیاب به محل وقوع زمین لرزه ۵.٢ حوالی قوچان در خراسان رضوی خبر داد.

مجتبی خالدی  در این باره اظهار کرد: زمین لرزه ای با قدرت ۵.٢ ریشتر در خراسان رضوی حوالی قوچان اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: چهار تیم ارزیاب اورژانس به محل اعزام شدند و در حال بررسی موضوع هستند. تا این لحظه گزارشی از تعداد تلفات و مصدومان نداریم.