۰ نفر

کلاهبرداری در پوشش فروشنده اینستاگرامی

۱۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۳۹
کد خبر: 550802
کلاهبرداری در پوشش فروشنده اینستاگرامی

دو تبهکار که با فریب طعمه‌های خود در اینستاگرام دست به کلاهبرداری زده بودند، دستگیر شدند و پرونده‌شان در اختیار مراجع قضائی قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، در اولین پرونده، کلاهبردار اینستاگرامی با ترفند فروش لوازم خانگی طعمه‌های خود را اغفال می‌کرد. یکی از شهروندان زنجانی با در دست داشتن شکوائیه قضائی به پلیس فتا مراجعه کرد و توضیح داد اخیرا برای خرید لوازم خانگی به یک صفحه‌ اینستاگرامی مراجعه کرده، اما پس از انتخاب کالای مد‌نظر و پرداخت مبلغی بابت بیعانه، فروشنده از ارسال کالا خودداری کرده و پاسخ‌گوی تماس‌های وی نیست.

با اقدامات فنی پلیس، متهم شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی دستگیر و به پلیس فتا انتقال داده شد. متهم در تحقیقات انجام‌شده ضمن اقرار به جرم خود، انگیره خود از این عمل را مشکلات مالی عنوان کرد و برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.

سرهنگ محمدعلی آدینه‌لو، رییس پلیس فتای استان زنجان، با بیان اینکه برخی سودجویان از طریق آگهی‌های جعلی در فضای مجازی و جلب اعتماد از قربانیان اقدام به کلاهبرداری می‌کنند، به کاربران توصیه کرد: قبل از هرگونه خرید، از صحت و سقم آگهی و کالای ارائه‌شده اطمینان حاصل کرده و مبلغ کالای خریداری‌شده را در محل بپردازند.

او تأکید کرد: شهروندان در خریدهای اینترنتی فریب ظاهر زیبا و پر‌رنگ‌و‌لعاب صفحات اینستاگرامی را نخورند و برای پیشگیری از خرید کالای معیوب، تقلبی و کلاهبرداری‌های احتمالی، خریدهای خود را فقط از وب‌سایت رسمی تولیدکنندگان یا نمایندگی‌های فروش انجام دهند.

در پرونده دیگر، فردی که با درج آگهی فروش میز و کمد چوبی در شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کرد، بازداشت شد. در‌پی شکایت زنی جوان که فریب آگهی فروش میز و کمد چوبی با تخفیف 50‌درصدی را خورده و از او کلاهبرداری شده بود، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتای استان فارس قرار گرفت. شاکی توضیح داد: در یکی از صفحات اینستاگرامی با یک آگهی تحت عنوان فروش میز و کمد چوبی برخورد کردم و ضمن برقراری تماس با فرد تبلیغ‌کننده، مجرم مبلغ 30 میلیون ریال وجه به‌عنوان پیش‌پرداخت از من درخواست کرد و پس از دریافت وجه دیگر جوابگوی پیام‌ها و تماس‌های تلفنی من نیست.

با توجه به حساسیت پرونده، تحقیقات آغاز و با اقدامات فنی صورت‌گرفته، مشخص شد متهم با ایجاد صفحات مختلف با همین موضوع در شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کند. با اقدامات پلیسی متهم مورد شناسایی قرار گرفت و در هماهنگی با دستگاه قضائی دستگیر شد.

در بررسی‌های بیشتر مشخص شد متهم با همین شگرد 400 میلیون ریال از 9 نفر دیگر نیز کلاهبرداری کرده است. متهم در اظهارات خود هدف از این کار را کسب درآمد اعلام کرد و گفت برخی از شهروندان به‌ واسطه قیمت پایین و به‌ دلیل طمع و از روی اعتماد نابجا، اقدام به واریز وجه به‌عنوان پیش‌پرداخت می‌کنند. سرهنگ حشمت سلیمانی، رییس پلیس فتای استان فارس، در این رابطه خاطرنشان کرد: کاربران هرگز فریب این‌گونه آگهی‌ها را نخورند و خریدهای اینترنتی خود را از سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی یا همان ای‌نماد انجام دهند.