۰ نفر

جست و جو برای یافتن کوهنورد گمشده در دماوند

۱۳ مرداد ۱۴۰۰، ۶:۱۲
کد خبر: 550710
جست و جو برای یافتن کوهنورد گمشده در دماوند

سرنوشت کوهنورد 68 ساله‌ای که حدود 20 روز قبل در مسیر صعود به قله دماوند ناپدید شده همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، محمد جعفری عضو فدراسیون کوهنوردی که صبح روز 24 تیر سال‌جاری به قصد صعود به قله دماوند راهی این منطقه شده بود پس از چند ساعت در منطقه یخچال‌های این قله گرفتار شد و مسیرش را گم کرد. برادر وی گفت: محمد 50 سال کوهنورد حرفه‌ای بود و سال‌ها این مسیر را کوهنوردی کرده بود.

او در ساعت 13 و 30 دقیقه همان روز با فدراسیون کوهنوردی تماس گرفته و درخواست کمک کرده است. هرچند تلاش‌ها برای پیدا کردن این کوهنورد از سوی هلا‌احمر به نتیجه نرسید اما هلال احمر بعد از 5 روز اقدام به گرفتن عکس‌های هوایی با بالگرد کرده که باز هم نتیجه‌ای حاصل نشده و حالا هم پس از حدود سه هفته کماکان از سرنوشت این کوهنورد خبری در دست نیست. وی در ادامه گفت: ما از فدراسیون کوهنوردی، سازمان هلال‌احمر و امداد و نجات سپاه درخواست کمک کردیم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

محمد خادم الشیخ مربی امداد و نجات کوهستان هلال احمر  به تشریح جزئیات این خبر پرداخت و عنوان کرد: زمانی که این کوهنورد در تماس با ما درخواست کمک کرد خودم شیفت بودم و با او صحبت کردم. در ابتدا از او پرسیدم که در کدام محدوده هستی که نمی‌دانست بعد خواستم مسیری را که طی کرده تشریح کند که بازهم خیلی دقیق نتوانست آن را تشریح کند و معلوم بود که مسیر مشخصی را طی نکرده به هرحال با زحمت بسیار به من گفت که در منطقه یخچال‌های قله دماوند گیر افتاده و ما همان موقع دو تیم از هلال احمر مازندران را به منطقه اعزام کردیم.

وی در ادامه افزود: به سبب وضعیت بد آب و هوایی امکان پرواز بالگرد وجود نداشت و تیم‌های امدادی ما هم با ماشین به سمت منطقه پایین قله حرکت کردند و پس از آن هم 10 ساعتی کوهنوردی نیاز بود تا به منطقه یخچال‌ها برسند، با این حال تیم‌های ما خودشان را به آن منطقه رساندند اما کوهنورد مفقود شده را پیدا نکردند. پس از آنکه هوا بهتر شد تیم‌های ما تلاش کردند با بالگرد عکس‌های هوایی از منطقه بگیرند و بتوانیم زودتر به کوهنورد مفقود شده برسیم اما بازهم عملیات موفقیت‌آمیز نبود.

خادم الشیخ در توضیح بیشتر افزود: متأسفانه برخی کوهنوردان به نکات مهم این رشته توجه نمی‌کنند. به طوری‌که مثلاً در صعود به قله دماوند چون به‌صورت مخروطی شکل است اگر یک متر مسیر را اشتباه پیمایش کنید برای تیم جست‌وجو کننده چندصد متر فاصله ایجاد می‌کند. ضمن اینکه وقتی با این کوهنورد صحبت کردم مشخص شد که او دراقدامی اشتباه به تنهایی به کوه رفته و هیچ‌گونه وسایل گرمایشی، غذا و وسایل ضروری به همراه نداشته است. امیدواریم در روزهای آینده بتوانیم از سوی تیم‌های امدادی یا محلی از سرنوشت این کوهنورد مطلع شویم.