۰ نفر

آتش جنگل‌ های گچساران خاموش شد

۲۴ تیر ۱۴۰۰، ۹:۳۶
کد خبر: 545288
آتش جنگل‌ های گچساران خاموش شد

جنگل ها و مراتع گچساران پس از ۶ روز جدال تن به تن آتش و امدادگران بالاخره از چنگال شعله های سوزان و وحشی رهایی یافت اما داغ سیاه این حادثه بر پیشانی طبیعت خواهد ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ ماراتن تلخ ۱۲۰ ساعت درختان گر گرفته ، علفزارهای سوخته،کبک ها و گونه مختلف حیات وحش که از گرمای آتش جان به لب رسیده حداقل برای مدتی به پایان رسید تا طبیعت دوستان بار دیگر نفس راحتی بکشند.

حالا بلوطستان ها، بنه ها، لاک پشت‌ها و هر آنچه در آسمان و زمین جنگل های عروس زیبای زاگرس خامی سرافراز زیست می کنند به تدریج از محاصره آتش و دود رهایی می یابد.

دستان تاول زده، موهای سوخته، پوست های زخم دیده از گرمای ۵۰ درجه و حداقل ۱۱ مصدوم از حداقل یادگارهای کارزار سینه به سینه با آتش سوزی مناطق نارک و خامی گچساران است که چاره اندیشی و نیاز به پیشگیری از قوع چنین حوادثی را بیشتر کرده است.

اینک شاید روز بیداری وجدان های خفته است تامویه مرغکان خوش خوان خامی یعنی کبک برای آتش گرفتن کاشانه شان را بشنوند و دیگر به طمع زغال گیری یا تغییرکاربری دست به سوی تبر و اره نبرند.

به راستی نیانداختن ته سیگار،خاموش کردن کامل بقایای آتش گردشگران یا حتی جمع کردن بطری های خالی آب که مهمترین عاملان جرقه های آتش هستند آنقدر سخت است که بی خیال دودن شدن گنجینه های طبیعی جنگل و مرتع ببندیم.                       

داستان غم انگیزآتش سوزی کوه نارک  

جدال با آتش سوزی کوه های نارک به دلیل قرار داشتن در یکی از گرمترین نقاط کهگیلویه و بویراحمد با دمای ۵۰ درجه سانتیگراد بی شک یکی از سخت ترین  عملیات اطفای حریق در سال های اخیر بوده است.

مشارکت طبیعت دوستان در گروه های مختلف سنی و حتی بانوان در آن شرایط سخت گویای رفتار ۲ گانه مردم با طبیعت است که یکی با بی احتیاطی جنگل را به آتش می کشد و گروهی با چنگ و دندان برای نجات طبیعت تلاش می کنند.

آتش سوزی کوه های نارک از شروع تا پایان             

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ساعت ۲۳ روز پنجشنبه ۱۷  تیر که آتش در جنگل ها و مراتع کوه نارک گزارش شد امدادگران دستگاه های اجرایی به ویژه منابع طبیعی،مسئوولان و طبیعت دوستان خود را برای اطفای حریق به منطقه رساندند.

محمد محمدی اضافه کرد:از ساعت ۱۳ روز بیست و چهارم تیر نخستین بالگردها به منطقه محل آتش سوزی رسید و کارزار تلاش برای نجات جنگل های گچساران از آتش به اوج رسید.

وی بیان کرد: روزانه ۱۵ تا ۲۰ سورتی پرواز در مناطق محل آتش سوزی انجام می شد تا جایی که تنها در دو روز گذشته ۳۰۰ نفر با ۳۳ سورتی پرواز به ارتفاعات محل ۲ آتش سوزی اعزام شدند.

او تاکید کرد: با وجود کنترل چندین مرتبه آتش سوزی در عرصه های طبیعی کوه های نارک و خامی گچساران اما وزش بادهای شدید عصرگاهی باعث شعله ور شدن دوباره آتش می شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت:روز سه شنبه هفته جاری نیروهای امدادی با تجهیزات زمینی و بالگردها در عملیاتی طاقت فرسا تا ساعت ۱۴ آتش هر دو منطقه را کنترل کردند اما وزش بادهای عصرگاهی شعله های آتش را دوباره روشن کرد.

وی اضافه کرد:هم اکنون آتش در هر دو منطقه خامی و نارک مهار شده است اما ۱۵۰ نفر از امدادگران برای پایش دوباره مناطق حادثه دیده در منطقه در حال فعالیت هستند.

وی بیان کرد: به دلیل شرایط خاص منطقه بالگردهای آب پاش اثرگذاری چندانی بر اطفای حریق نداشته اند و مهار آتش با دستگاه های دمنده و  شاخه درختان انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سخت گذر بودن ، وزش باد، گرمی هوا و شیب تند مهار آتش را با مشکل مواجه کرده بود و بنابراین کنترل و مهار آتش ۶روز بطول انجامید.

محمدی ابراز کرد: این آتش سوزی در  ۱۰مرحله کنترل شده بود که به دلیل ارتفاع بالا، شیب تند، سخت گذر بودن  و وزش باد دوباره شعله ور می شد.

وی تاکید کرد: وسعت آتش سوزی و علت آن پس از اطفای حریق اعلام می شود اما عامل آتش سوزی احتمالا انسانی است.

آتش سوزی منطقه حفاظت شده خامی

منطقه حفاظت شده کوه خامی با بیش از ۳۰هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، کیکم و زالزالک است.

کوه سه هزار و ۱۷۲ متری خامی با ۱۰ قله بالای سه هزار متر ارتفاع، یکی از کوه های رشته کوه زاگرس است و بین دو شهرستان گچساران و باشت واقع شده است.

آتش سوزی کوه خامی که دومین کوه مرتفع کهگیلویه و بویراحمد بعد از دنا محسوب می شود به همین دلیل و وجود جنگل های انبوه تر در روزهای مهار آتش بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت.

به طوری که شبکه های اجتماعی شهرستان گچساران در هفته ای که گذشت شبیه به ماتمکده ای در سوگ کوه خامی، رویشگاه های زیبا و گونه های حیات وحش آن شده شده بود.

آتش سوزی خامی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: آتش در جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت شده کوه خامی در این شهرستان ساعت ۱۹ روز (شنبه) نوزدهم تیر آغاز شد و روز گذشته به طور کامل مهارشد.

محمد محمدی بیان کرد: مهار آتش در منطقه حفاظت شده خامی به دلیل صخره ای بودن، سخت گذربودن و شیب تند، مسیر طولانی تا محل حادثه و وزش باد با سختی انجام شد.

وی عنوان کرد: نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی، دهیاری و شوراها، مردم محلی، بسیجیان و تشکل های مردم نهاد برای مهار آتش در این منطقه مشارکت کردند.

وی افزود: وسعت این آتش سوزی‌ پس از برآورد از سوی کارشناسان اعلام می‌شود.

آتش سوزی گچساران به روایت آمار

امسال بیش از این ۹  فقره آتش سوزی در مناطق کوه خامی، دیل، کوه مشرف به تلخاب شرین، تپه های مشرف به کوی کارکنان و نارک در شهرستان گچساران رخ داد.

پارسال نیز ۶۰۶ هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان در ۲۹فقره آتش سوزی دچار آسیب جدی شد ولی هنوز آماری از آتش سوزی های امسال گچساران  منتشر نشده است.

بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد.

سطح جنگل‌های ایران در ۵۰سال گذشته از ۱۸ میلیون هکتار به حدود ۱۴ میلیون هکتار کاهش پیدا کرده است.

بر اساس آمار سالانه حدود چهار میلیون هکتار از جنگل‌های جهان نابود می‌شود؛ این در حالی است که در ایران سالانه یک میلیون هکتار نیز به وسعت بیابان‌های کشور افزوده می‌شود.