۰ نفر

زندان و دیه؛ مجازات قتل حین رانندگی

۲۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۱
کد خبر: 545075
زندان و دیه؛ مجازات قتل حین رانندگی

مرد راننده که متهم است در یک درگیری مرتکب قتل راننده دیگری شده است برای بار دوم از قتل عمدی تبرئه و به زندان و پرداخت دیه محکوم شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، مرد جوان متهم است بعد از جر‌و‌بحث با یک راننده دیگر با خودرو به قربانی زده، اما متهم مدعی است این برخورد عمدی نبوده است. ساعت ۹ شب هشتم اسفند سال ۹۸ به پلیس خبر رسید پسر جوانی به نام علیرضا در تصادف رانندگی کشته شده است.

مأموران به محل تصادف رفتند و دریافتند علیرضا توسط راننده خودروی پژو ۲۰۷ زیر گرفته شده است. با بررسی فیلم دوربین مداربسته راننده پژو ۲۰۷ به نام کامیار بازداشت شد. متهم گفت: قبل از این ماجرا با علیرضا که راننده سراتو بود درگیر شدم و ناخواسته پس از پیاده‌شدن علیرضا از خودرواش وی را زیر گرفتم. در نهایت برای کامیار کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

کامیار در حالی پای میز محاکمه ایستاد که پدر و مادر علیرضا برای او حکم قصاص خواستند. پدر علیرضا گفت: آن شب پسرم از محل کارش به سمت میدان ولیعصر حرکت کرده بود اما راننده پژو ۲۰۷ جلوی راهش پیچید و همین موضوع باعث درگیری آنها شد. وقتی پسرم از خودرو پیاده شده بود، راننده پژو ۲۰۷ او را زیر گرفت و گریخت و پلیس بعد از سه ماه توانست او را ردیابی و بازداشت کند.

من و همسرم حاضر به گذشت نیستیم. سپس متهم در جایگاه ویژه ایستاد و منکر قتل عمدی شد. او گفت: من درحالی‌که نامزدم در پژو 207 کنارم نشسته بود، در خیابان ولیعصر حرکت می‌کردم که علیرضا سوار بر سراتو یکباره کنار ماشینم توقف و چپ‌چپ نگاهم کرد. من گمان کردم قصد دارد کل‌کل کند. سکوت کردم و به کوچه‌ای پیچیدم اما نمی‌دانستم کوچه بسته است. وقتی فهمیدم کوچه بسته است دنده‌عقب گرفتم. علیرضا همان‌ موقع از ماشین پیاده شد. او چیزی در دستش بود که چون هوا تاریک بود متوجه نشدم چیست.

من ترسیدم و چون نمی‌خواستم با او درگیر شوم دنده‌عقب حرکت کردم. من می‌خواستم از کوچه خارج شوم که علیرضا خودش را روی کاپوت ماشین انداخت. من حرکت کردم و علیرضا از روی کاپوت روی زمین افتاد. هرگز فکر نمی‌کردم این ماجرا موجب مرگ او شود. با پایان دفاعیات متهم، قضات او را از قصاص تبرئه کرده و به هشت سال زندان و پرداخت دیه محکوم کردند.

با اعتراض اولیای‌دم به حکم صادرشده، پرونده در دیوان عالی کشور تحت رسیدگی قرار گرفت و حکم نقض شد. به‌این‌ترتیب پرونده برای رسیدگی دوباره به شعبه هم‌عرض ارسال شد. کامیار این‌بار در شعبه 5 دادگاه کیفری یک استان تهران از خود دفاع کرد. این متهم اظهارات قبلی‌اش را تکرار کرد و گفت: باور کنید من قصد کشتن راننده سراتو را نداشتم. من فقط دنده‌عقب حرکت کردم تا از محل فرار کنم و با او درگیر نشوم؛ اما نمی‌دانم چطور شد که ماشین با او برخورد کرد و موجب مرگش شد. در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و با توجه به مدرک‌های موجود در پرونده قتل را شبه‌عمد تشخیص داده و او را به پرداخت دیه، زندان و دو سال تبعید محکوم کردند.