۰ نفر

پسر نوجوان از قصاص معاف شد

۷ تیر ۱۴۰۰، ۶:۱۰
کد خبر: 540153
پسر نوجوان از قصاص معاف شد

پسر نوجوانی که در نزاع با همکلاسی‌هایش مرتکب قتل شده بود با حکم قضات از قصاص رهایی یافت و به حبس و پرداخت دیه محکوم شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، رسیدگی به این پرونده از دی سال ۹۸ به دنبال درگیری خونین چند همکلاسی در پارک بهاران در جنوب تهران آغاز شد. در این درگیری پسر ۱۵ ساله‌ای به نام ساسان که چاقو خورده بود به بیمارستان منتقل شد ولی به خاطر شدت جراحات وارده جان باخت.

در ادامه مأموران به بررسی میدانی پرداختند و مشخص شد که مقتول توسط یکی از همکلاسی هایش به نام مهدی کشته شده است. در حالی که تحقیقات برای شناسایی متهم آغاز شده بود یک روز پس از این قتل مهدی به اداره پلیس رفت و با تسلیم خود به قتل ساسان اعتراف کرد و در توضیح ماجرا گفت: من و ساسان همکلاسی بودیم اما او و دوستش رفتارهای درستی نداشتند و همین موضوع باعث شده بود تا خانواده‌ام تأکید کنند که دیگر با آنها رفاقتی نداشته باشم.

من هم سعی کردم به حرف خانواده‌ام احترام بگذارم و ارتباطم را با آنها کمتر کنم اما ساسان از من دلخور شد و چندبار در اینستاگرام برایم کری‌خوانی کرد. آخرین‌بار هم از من خواست تا برای تسویه حساب به پارک بهاران بروم چون می‌دانستم می‌خواهند با من درگیر شوند از ترسم چاقویی در جیبم گذاشتم و وقتی با هم دعوایمان شد ناخواسته از چاقو استفاده کردم. بعد از ترسم فرار کردم اما در نهایت تصمیم گرفتم خودم را تسلیم کنم. به دنبال اعتراف‌های پسر نوجوان 4 دوست وی نیز به اتهام شرکت در نزاع منجر به قتل بازداشت شدند و هر 5 متهم در شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شدند.

در ابتدای جلسه پدر و مادر ساسان برای متهم درخواست حکم قصاص کردند و سپس نماینده کانون اصلاح و تربیت که در دادگاه حضور داشت گفت: کمیسیون ۳ و ۵ نفره پزشکی قانونی در گزارشی اعلام کرده، متهم هنگام ارتکاب جرم از رشد و کمال عقلی برخوردار نبوده است. از این رو تقاضا دارم طبق ماده 91 قانون مجازات اسلامی با وی برخورد شود.

در ادامه مهدی با تکرار اظهاراتش عنوان کرد: قبول دارم من ضربه را به ساسان زدم اما واقعاً قصدی برای کشتنش نداشتم. همیشه فکر می‌کردم آدمکش‌ها آدم‌های عجیبی هستند و ممکن نیست من یک روزی قاتل شوم. من واقعاً در آن لحظه نمی‌دانستم دارم چه کار می‌کنم. اما در این مدت که در کانون اصلاح و تربیت بودم متوجه شدم چاقو می‌تواند چه اتفاقات تلخی را رقم بزند.

سپس 4 متهم دیگر که همگی زیر ۱۸ سال بودند، اتهام شرکت در درگیری منجر به قتل را پذیرفتند. آنها گفتند: ما نمی‌دانستیم کار به اینجا می‌کشد و فکر می‌کردیم مثل همیشه که در مدرسه جر و بحث می‌کنیم همه چیز تمام می‌شود. اصلاً نمی‌دانیم چطور شد که ساسان و مهدی باهم درگیر شدند. حالا هم از قضات می‌خواهیم که ما را ببخشند.

در پایان جلسه قضات دادگاه با توجه به نظر پزشکی قانونی و ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی مهدی را از قصاص معاف کرده و وی را به پرداخت دیه و پنج سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت محکوم کردند. یکی از متهمان هم به اتهام مشارکت در نزاع به یک سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت محکوم شد. قضات دادگاه سایر متهمان نوجوان را نیز به جزای نقدی محکوم کردند.