۰ نفر

رییس پلیس آگاهی کشور تشریح کرد؛

جزییات جدید از پرونده قتل «بابک خرمدین»

۲۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۱۴
کد خبر: 535836
جزییات جدید  از پرونده قتل «بابک خرمدین»

انعکاس وسیع خبر قتل کارگردان ۴۷ ساله سینمای ایران، با واکنش‌های متفاوتی از سوی افکار عمومی و کاربران فضای مجازی همراه بود و قتل فجیع «بابک خرمدین» به دست پدر و مادر، جامعه را در بهت، حیرت و ترس فرو برد اما رییس پلیس اگاهی جزییات جدیدی از این پرونده اعلام کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سردار قنبری در پاسخ به این سوال که بررسی صفحه اخبار حوادث این القاء را به وجود می آورد که گویی میزان  قتل های خانوادگی رو به افزایش است، مطرح کرد: خیر! آمارهای ما حاکی از افزایش قتل های خانوادگی نیست! قتل خانوادگی داریم اما اینکه بگوییم زیاد شده، خیر! این گونه نیست. بازتاب رسانه ای، پرداختن به  این دست پرونده ها در شبکه های اجتماعی و اطلاع رسانی به مردم  این القاء  و شائبه  را به وجود می آورد که قتل های خانوادگی  زیاد  شده است  در حالی که بنده قویا این ادعا را رد می کنم.

رییس پلیس آگاهی ناجا در پاسخ به این سوال که به نظر شما چرا پرونده های جنایی چون پرونده قتل  " بابک خرمدین" چنین بازتاب گسترده ای دارد؟ گفت: از آنجایی که مقتول از چهره های هنری و آشنا برای جامعه هنرمندان و اهالی رسانه بوده بنابر این رسانه ها به  این پرونده قتل، ورود گسترده ای داشتند و شاهد بازتاب وسیع  این جنایت در رسانه ها و شبکه های مجازی بودیم.

 وی افزود :چه بسا از ابتدای خدمتم در پلیس آگاهی با  پرونده های مشابهی مواجه بوده ام  و اینکه چرا این گونه بازتاب نداشته است می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله اینکه امروزه استفاده گسترده از فضای مجازی  دلیل نشر اخبار این چنینی است.  

 این مقام انتظامی  با ذکر چند مثال در وقوع  چنین پرونده های جنایی در سکوت خبری بیان کرد : چندی پیش، در یکی از استان ها، فردی دختر ۷ ساله خود را با ساتور به ۴۰ قسمت تقسیم کرده بود در حالی که بازتاب رسانه ای نداشت؛ گویی اخبار مربوط به پرونده هایی جنایی تهران نسبت به سایر استان ها بازتاب گسترده تری دارد!  

وی  اضافه کرد: متاسفانه علیرغم انعکاس گسترده رسانه ها و پرداختن به پرونده های جنایی به دلیل تحریک حس کنجکاوی و جذب مخاطب، پس از اینکه  این دست پرونده ها  در جریان رسیدگی و نتیجه گیری قرار می گیرد، گویی موضوع  به فراموشی سپرده می شود و کسی به این نمی پردازد یا  از من نوعی  یا کارشناس سوال  نمی شود " علت  و ریشه این مسئله در چیست؟ " و یا  به این محورها پرداخته شود که " پیامد ها  و  تاثیرات منفی نشر گسترده این سوژه های جنایی برافکار عمومی و جامعه به  لحاظ روانشناختی و یا جامعه شناختی چیست؟ " 

 اما و اگرها

در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بعد از اینکه مفقودی داماد به پلیس گزارش می‌شود و بعد از چند روز ادعا می‌شود داماد به خارج از کشور رفته است پلیس تحقیقات بیشتری برای صحت و سقم ماجرا انجام نداده است، گفت: در بحث مفقودی  داماد خانواده پرونده تشکیل شده بود  اما خانواده به آن صورت پیگیر نبودند.

وی افزود: نمی شود هر موضوع مفقودی را به "قتل"  تعمیم داد و در تشکیل پرونده های مربوط به قتل  در پی مفقودی، وجود  شاکی مهم است. باید دلایلی وجود داشته باشد، بله! فردی مثلا مفقود شده و در پرونده اش همه اقداماتی که پلیس باید انجام دهد، صورت گرفته ... در رابطه  با دلایل و مدارک کافی برای اینکه اثبات شود در آن زمان داماد خانواده به قتل رسیده به دست نیامده و با فاش شدن راز این جنایات فجیع مشخص است که قاتل شگرد پیچیده ای را انتخاب کرده و حتی نزدیکترین افراد پدر "بابک "هم کوچکترین شکی به این فرد مبنی بر اینکه شاید داماد خانواده به قتل رسیده باشد، نداشته اند! در هر صورت دلایل و مدارکی در  زمان مذکور مبنی بر قتل به دست نیامده است.

سردار قنبری یاد آور شد: هرچند در زمان اعلام مفقودی داماد خانواده این اظهارات هم مبنی بر اینکه  دامادشان با ماشین مسافر قاچاق به یکی از مرزها برده است، مطرح شده است...  اما باید تمام اعترافات آنها "صحت سنجی" شود، چراکه داماد، خواهرزاده آقای قاتل است و در حال حاضر فقط مادرش در قید حیات است و باید تمامی ابعاد ماجرا بررسی شود.

بررسی پرونده های افراد مفقودی

 وی در رابطه با پرونده های افراد مفقودی  خاطر نشان کرد: چندیست طرحی در پلیس آگاهی درباره  پرونده های افراد مفقودی اجرایی می کنیم؛   بدین گونه که هر سه ماه یکبار  وضعیت پرونده های افراد فقدانی را به طور "کامل " بازنگری می کنیم، تمام زوایای پیدا و پنهان  پرونده را طی این طرح بررسی و مرور می کنیم، ولی به هر حال سرنوشت  درصدی از فقدانی ها هنوز برای ما مشخص نشده و در دست بررسی قرار می گیرد که ممکن است دریابیم برخی از این افراد مفقودی به قتل رسیده اند یا به خارج از کشور رفته اند و ... 

رییس پلیس آگاهی ناجا  یادآور شد: قاتل به علت یک سری موضوعاتی که وجود دارد و بنا به دلایلی که  از منظر جرم شناسی، جامعه شناختی وروانشناختی ...   قابل بررسی است، قتل را فجیع انجام داده است  و از لحاظ حقوقی جنایت بر " میت " هم کرده است؛ بعد از کشتن مقتول، یک جرم جداگانه انجام داده است.

وی افزود: کشتن یک انسان و قتل یک جرم است و جنایت بر " میت " جرم دیگری، که ما در پرونده قتل " بابک خرمدین " می بینیم که قاتل جرم های مکرر انجام داده است و خودش صراحتا به این موضوع اذعان داشته است.

 سرعت عمل پلیس در شناسایی هویت مقتول

 سردار قنبری اضافه کرد: پلیس با چند قطعه از یک جسد شده مواجه شد و از روی یک تکه از جسد هویت آن شناسایی شده است و این بیانگر "هوشمندی" و "توانمندی" پلیس است؛ از طریق بانک های اطلاعاتی کمتر از دو ساعت  هویت جسد مشخص شد؛ با هویت جسد منزل شناسایی شد، در داخل منزل خونی که شسته شده بود و پاک کرده بودند، پلیس  با  ابزارهای دقیق نگری توانست آثار خونی را کشف کندو در عرض ۶ ساعت قاتل را شناسایی کرد.

وی در پاسخ به این سوال که  آیا پس از ورود پلیس به ماجرا قاتلان اعتراف به قتل " بابک خرمدین " کردند؟ پاسخ داد: خیر! در ابتدا خانواده مقتول اعلام کردند از مقتول خبر ندارند،   قاتلان در مواجهه اولیه با پلیس منکر قتل شدند  و از قضیه اظهار بی اطلاعی کردند و پس از اینکه پلیس تشخیص داد که " بابک " در داخل خانه به قتل رسیده است  و پدر و مادرش وقتی  با دلایل  پلیس مبنی بر قتل مواجه شدند لب به اعتراف گشودند.  

 سردار قنبری تصریح کرد : در واقع، پدر و مادر مرحوم " بابک  خرمدین " در مواجهه با دلایل پلیس اقرار به قتل کردند، اگر بنا بود که پیش از مستندات پلیس لب به اعتراف بگشایند در رابطه با قتل داماد و دخترشان  نزد پلیس می آمدند و طی این سال ها اعتراف می کردند!

 رییس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به گفت و گوی مستقیم با قاتلان این پرونده، در پاسخ به این سوال که به نظر شما ریشه این اتفاق چیست؟ گفت : ابعاد مختلفی دارد؛ چه بسا نمی شود یک بعدی به ماجرا نگریست  و در حال حاضر مطالعات درباره شخصیت این فرد در حال انجام است؛ گروهی متشکل از روانشناس، جامعه شناس و جرم شناس، در حال بررسی هستند و منتظر اعلام نتیجه کارشناسان امر هستیم؛ در واقع  مد نظر این است که از همه زوایا  به موضوع  پرداخت شود.

وی با بیان اینکه " اکبر خرمدین" انگیزه های مختلفی را برای سه قتل عنوان می کند، مطرح کرد: با تکمیل  شدن تحقیقات ، ریشه های وقوع این جنایت مشخص و روشن می شود.

رد پای  قتل دیگری در پرونده " خرمدین ها " مطرح است؟

 این مقام ارشد انتظامی در پاسخ به این سوال که ممکن است علاوه بر این سه قتل که قاتلان اعتراف کرده اند، در این پرونده  موضوع قتل دیگری در کار باشد که تاکنون مشخص نشده است؟ خاطرنشان کرد:حدس اولیه ما نیز این بود اما پس از  بررسی های فنی، باید بگویم تاکنون  دلایلی مبنی بر وقوع قتل دیگر توسط این افراد وجود  ندارد.

سردار قنبری با بیان اینکه قتل با انگیزه های مختلفی صورت  می گیرد، بیان کرد :پدر  "بابک" هنوز اعتقاد  دارد اگر زمان به عقب برگردد، باز  همین جنایت را تکرار می کرد یعنی به قدری خودش را از نظر روانی اشباع کرده که اقدامات خود را توجیه می کند که این موضوع از دیدگاه روانشناختی قابل بررسی است.

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا همسر قاتل تحت فشار از طرف فرد قاتل دست به این جنایات زده است یا خیر؟ گفت: مادر خانواده در اعترافات خود  به مشارکت بر قتل اقرار کرده است. به هر حال به نظر می رسد مادر خانواده در تمام مراحل زندگی تابع همسر خود بوده و از وی اطاعت می کرده است.

 سردار قنبری در پاسخ به این سوال که آیا بازتاب رسانه ای موضوع یا ارتباط پرونده با یک هنرمند باعث شده که  پلیس در پیگیری این پرونده نگاه ویژه ای داشته باشد؟ تصریح کرد: کشف قطعاتی از جسد و سرعت عمل پلیس برای شناسایی هویت مقتول، این اندیشه را باید از ذهن دور کند که به این دلایل مورد اشاره شما،   ممکن است پلیس پیگیری ویژه تری را برای بررسی و پیگیری  این پرونده لحاظ کرده باشد.