۰ نفر

آتش سوزی مرگبار در کمپ ترک اعتیاد

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۱۹
کد خبر: 527921
آتش سوزی مرگبار در کمپ ترک اعتیاد

معتادان کمپ ترک اعتیادی در حوالی مشهد با آتش‌زدن پتو و ملحفه‌های خود باعث آتش‌سوزی بزرگی در کمپ شدند. هرچند آتش‌نشانان در کمترین زمان ممکن خود را به محل حادثه رساندند اما این حادثه موجب جان باختن 3نفر از مددجویان و مصدوم‌شدن دست‌کم 24نفر دیگر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، این حادثه در یکی از کمپ‌های اجباری ترک اعتیاد در روستای دستگردان در جاده میامی در حوالی مشهد اتفاق افتاد. آن شب 2 نفر از معتادان بستری‌شده در کمپ نقشه فرار از آنجا را کشیدند. آنها دور از چشم نگهبانان کمپ از دیوار بالا رفته و تلاش کردند خود را به آن سوی دیوار برسانند. یکی از آنها خودش را از روی دیوار پایین انداخت و به آن طرف دیوار رسید، اما دومین نفر درحالی‌که روی دیوار آویزان شده بود توسط نگهبانان دستگیر شد. به‌دنبال این حادثه مسئولان کمپ ماجرا را به پلیس گزارش کردند و دقایقی بعد معتادی که فرار کرده بود نیز دستگیر و به کمپ بازگردانده شد.

اعتراض آتشین

وقتی 2 معتاد فراری به کمپ بازگردانده شدند، به‌خاطر رفتار مسئولان آنجا تعدادی از معتادان به آنها اعتراض کردند. در این کمپ حدود 340معتاد در 2 سالن نگهداری می‌شوند. زمانی که 2 معتاد به محل نگهداری منتقل شدند قریب به 160نفر در یکی از سالن‌ها حضور داشتند. آنها شروع به سر و صدا و اعتراض کردند و با بالاگرفتن این اعتراضات، مسئولان کمپ از ترس شورش و فرار معتادان در سالن را به روی آنها بستند. جوِ سالن هر لحظه متشنج‌تر می‌شد. معتادان می‌خواستند از سالن خارج شوند، اما در به روی‌شان بسته بود.

در این شرایط بود که 3نفر از معتادان نقشه خطرناکی کشیدند. آنها با استفاده از فندک، چند پتو و ملحفه را آتش زدند. آن زمان فکرش را هم نمی‌کردند که این کار ممکن است به چه فاجعه‌ای منتهی شود. آتش‌زدن چند پتو در چند لحظه باعث گسترش شعله‌های آتش به سایر بخش‌های سالن شد. دود زیادی آنجا را فرا گرفته بود. بسته‌بودن در، باعث وحشت معتادان شده بود. از یک سو آتش در حال گسترش بود و از سوی دیگر راهی برای فرار وجود نداشت. مسئولان کمپ نیز حاضر نبودند در را باز کنند. در این شرایط تنها راه نجات، رفتن به‌سوی بخش هواخوری در انتهای سالن بود.

جدال با مرگ

هر کدام از مددجویان در آن شرایط سخت فقط به فکر نجات جان خودش از آن مهلکه بود. با وجود اینکه اغلب آنها توانستند در میان ازدحام خود را به هواخوری برسانند، اما یکی از معتادان که داروی اعصاب مصرف کرده و روی تختش خواب بود متوجه هیچ‌کدام از این اتفاقات نشد و همانجا روی تخت به‌دلیل دودگرفتگی دچار خفگی شد و جانش را از دست داد.

دقایقی بعد آتش‌نشانان و مأموران پلیس خود را به محل حادثه رساندند و با گشوده شدن در سالن، تلاش کردند تا آتش را خاموش کنند و مددجویان را نجات دهند. در این میان 2‌مددجوی دیگر که آنها نیز دارو مصرف کرده و گیج بودند، دچار دودگرفتگی شدیدی شده و به بیمارستان انتقال یافتند، اما در نهایت جان خود را از دست دادند تا شمار قربانیان آتش‌سوزی در کمپ ترک اعتیاد به 3نفر افزایش پیدا کند. این در حالی بود که دست‌کم 24نفر دیگر نیز در این حادثه مصدوم و به مراکز درمانی منتقل شدند.

بازپرس جنایی در کمپ

دقایقی از حادثه می‌گذشت که ماجرا به حسن‌زرقانی، بازپرس جنایی مشهد گزارش شد و او همراه با تیم بررسی صحنه جرم راهی کمپ ترک اعتیاد شد. تصاویر دوربین مداربسته نشان می‌داد لحظاتی پیش از آتش سوزی یکی از معتادان دوربین داخل سالن را شکسته و آن را از کار انداخته است. با وجود این با ادامه تحقیقات معلوم شد 3نفر از مددجویان در این آتش‌سوزی دست دارند.

به این ترتیب آنها به اتهام مشارکت در قتل عمدی بازداشت شدند. . متهمان وقتی تحت بازجویی قرار گرفتند اعتراف کردند که با آتش‌زدن پتو و ملحفه‌های کمپ این آتش‌سوزی را به راه انداخته‌اند. اعترافات متهمان در شرایطی بود که شواهد نشان می‌داد سهل‌انگاری مسئولان کمپ ترک اعتیاد نیز در حادثه مشهود است. به همین دلیل بازپرس زرقانی دستور داد تا کارشناسان بهزیستی و گروهی از آتش‌نشانی به تحقیق در این‌باره بپردازند تا سهم قصور افراد دخیل در این حادثه مشخص شود.