۰ نفر

کلاهبرداری میلیاردی با سایت جعلی

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۲۲
کد خبر: 526842
کلاهبرداری میلیاردی با سایت جعلی

مجرمان سایبری از طریق طراحی جعلی سایت شرکت سرمایه‌گذاری دست به کلاهبرداری میلیاردی زدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، سرهنگ مصطفی نوروزی، رییس مرکز مبارزه با جرائم ملی و سازمان‌یافته پلیس فتای ناجا، توضیح داد: در پی ارائه مرجوعه‌های قضایی به پلیس فتا مبنی بر اینکه فردی با طراحی جعلی سایت «صبا تأمین» با اغفال شهروندان، از آنان مبالغی را اخذ کرده است، پرونده اولیه با هماهنگی مقام قضایی تشکیل شد و با ثبت اظهارات شاکیان، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتای استان اصفهان قرار گرفت.

او با بیان اینکه طبق اظهارات شاکیان تاکنون ۱۸میلیاردو ۷۰۹ میلیون ریال از قربانیان کلاهبرداری شده است، گفت: در بررسی‌های اولیه مشخص شد وجوه به حساب فردی ساکن میناب واریز شده است که با پیگیری‌های به‌موقع کارآگاهان سایبری، بیش از ۱۲میلیاردو ۸۶ میلیون ریال در حساب‌های مجرمان مسدود شد.

رییس مرکز مبارزه با جرائم ملی و سازمان‌یافته پلیس فتای ناجا افزود: با اقدامات تخصصی صورت‌گرفته و انجام استعلامات لازم، متهم شناسایی شد و سرانجام در شهرستان بندرعباس دستگیر و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شد.

او در ادامه گفت: برابر آخرین بررسی‌های انجام‌شده در مجموع بالغ بر ۲۲ میلیارد ریال از طریق سایت مذکور کلاهبرداری انجام شده است. نوروزی ادامه داد: مال‌باختگان با تصور اینکه اطلاعات کارت بانکی خود را در سایت رسمی و معتبر ثبت می‌کنند، بدون توجه به آدرس سایت طراحی‌شده، اقدام به واریز مبالغی در این سایت می‌کردند اما سایت شبیه‌سازی‌شده سایت اصلی بود و افراد بدون توجه به این موضوع در دام کلاهبرداران اینترنتی افتادند. در همین حال پلیس پایتخت نیز نسبت به کلاهبرداری صرافی‌ها و کیف‌ پول‌های تقلبی هشدار داد و نوشت: سرمایه‌گذاری مردم در ارزهای دیجیتال، شیوه‌های کلاهبرداران در فضای مجازی را نیز تغییر داده است.

کلاهبرداران با ایجاد صرافی‌های تقلبی، صفحات جعلی فیشینگ یا تیم‌های پشتیبانی تقلبی درصدد کلاهبرداری و سرقت از حساب‌های بانکی شهروندان هستند. پلیس اعلام کرد نوسانات بازار سرمایه‌گذاری و شرایط اقتصادی کشور، مردم را به سمت سرمایه‌گذاری ارزی دیجیتال سوق داده است؛ کلاهبرداران نیز با اطلاع از این موضوع مسیر حرکت خود را تغییر داده و اقدام به کلاهبرداری از هم‌وطنان با عنوان «سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال» می‌کنند که می‌توان به این نمونه‌ها اشاره کرد: صرافی‌ها و کیف پول‌های تقلبی؛ دنیای ارزهای دیجیتال پر از صرافی‌های متقلبی است که یک‌‌شبه به‌ وجود می‌آیند و ناپدید می‌شوند.

درباره استفاده از این صرافی‌ها باید به‌شدت جانب احتیاط را رعایت کنید، زیرا ممکن است ارزهای دیجیتال یا پول نقدتان را به سرقت ببرند. صفحات جعلی و فیشینگ؛ کلاهبرداران در این نوع حمله، آدرس وب‌سایتی را به اشتراک می‌گذارند که دقیقا مشابه وب‌سایت اصلی یا وب‌سایت جدیدی است که اطلاعات محرمانه شما را ضبط و سپس از آنها برای هک‌کردن سایر حساب‌ها استفاده می‌کند. تیم‌های پشتیبانی تقلبی؛ نوع دیگری از حملات فیشینگ و کلاهبرداری، هنگامی اتفاق می‌افتد که کلاهبرداران ادعا می‌کنند تیم پشتیبانی یک صرافی خاص هستند و از شما اطلاعات شخصی، واریز وجوه یا رمز عبور را درخواست می‌کنند.