۰ نفر

کلاهبرداری کلان با وعده وام و شغل

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷:۲۴
کد خبر: 526453
کلاهبرداری کلان با وعده وام و شغل

مردی که با وعده وام یا شغل مناسب طعمه‌های خود را اغفال و از آنان کلاهبرداری می‌کرد، بعد از دستگیری اعتراف کرد از این راه 200 میلیون تومان به چنگ آورده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  رسیدگی به این پرونده از زمانی آغاز شد که فردی به پلیس استان کرمانشاه رفت و گفت: من مشکل مالی داشتم و دنبال این بودم به هر طریق که شده وامی تهیه کنم. در همین فکر بودم که در فضای مجازی یک آگهی توجهم را جلب کرد. در آن نوشته شده بود امکان دریافت وام برای متقاضیان وجود دارد. با شماره درج‌شده در آگهی تماس گرفتم.

مردی که بسیار خوش‌برخورد بود با من صحبت کرد و قرار ملاقات گذاشت. این فرد با خودرویی مدل‌بالا سر قرار آمد. او ظاهری شیک داشت و خیلی خوب صحبت می‌کرد به طوری که به حرف‌هایش اعتماد کردم. او به من توضیح داد در یکی از بانک‌ها آشنایانی دارد و می‌تواند با استفاده از این نفوذ برای افراد مختلف وام دریافت کند. او گفت من باید ابتدا مبلغی را به‌عنوان کارمزد بپردازم تا پرونده‌ام به جریان بیفتد و ظرف چند روز وام به حسابم واریز شود.

من که اطمینان داشتم این مرد به وعده‌اش عمل می‌کند، مبلغ درخواستی او را پرداخت کردم اما بعد از آن دیگر خبری از وام نشد و آن مرد تلفن خود را جواب نمی‌دهد. در حالی‌ که تحقیقات درباره این پرونده آغاز شده بود فردی دیگر به پلیس مراجعه کرد و گفت او هم قربانی کلاهبرداری شده است.

این جوان توضیح داد: من به‌ دنبال شغل مناسب با درآمد بالا بودم که آگهی کاریابی را در فضای مجازی دیدم و تماس گرفتم. بعد از آن با فردی که خودروی مدل‌بالا داشت و بسیار شیک‌پوش بود، وارد مذاکره شدم و مبلغی را به او پرداخت کردم تا وی با استفاده از روابط و نفوذش من را در جایی مناسب مشغول به کار کند اما نه‌تنها از استخدام خبری نشد بلکه آن شخص دیگر تلفنش را هم جواب نمی‌دهد و این‌گونه بود که من فهمیدم قربانی کلاهبرداری شده و فریب خورده‌ام.

مشخصاتی که شاکی دوم از متهم ارائه داد، با اظهارات مال‌باخته اول همخوانی داشت. در ادامه ارجاع پرونده‌های مشابه پلیس را به این نتیجه رساند که مجرم همه این پرونده‌ها یک نفر است که با وعده‌های اشتغال و وام طعمه‌های خود را در فضای مجازی پیدا می‌کند و پس از جلب اعتمادشان دست به کلاهبرداری می‌زند. مأموران پلیس فتا با اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده خود موفق به شناسایی متهم شدند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در عملیاتی غافلگیرانه او را در محل سکونتش دستگیر کردند.

متهم دستگیرشده در بازجویی‌های ابتدایی منکر ارتکاب هرگونه جرمی شد و گفت اصلا شاکیان را نمی‌شناسد اما در ادامه و پس از مواجهه با مدارک و مستندات موجود لب به اعتراف گشود و به کلاهبرداری 200میلیون‌تومانی به بهانه پرداخت تسهیلات و کاریابی اعتراف کرد.

سردار جمال سلمانی، جانشین فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از معرفی کلاهبردار دستگیرشده به دستگاه قضائی خبر داد و گفت: این فرد با صدور قرار وثیقه راهی زندان شده است.