۰ نفر

پیشگیری از سرقت لوازم خودرو در نوروز

۲۸ اسفند ۱۳۹۹، ۹:۵۸
کد خبر: 514551
پیشگیری از سرقت لوازم خودرو در نوروز

سرقت لوازم خودرو از‌جمله جرائم شایعی است که ممکن است در صورت بی‌احتیاطی به‌ویژه در نوروز شما هم گرفتار آن شوید. در روزهای تعطیل آغاز سال خیابان‌ها خلوت‌تر و در نتیجه فرصت برای دزدان مهیاتر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، از طرفی خیلی‌ از افراد با اتومبیل شخصی به میهمانی و گردش می‌روند و خودرو را کنار خیابان پارک می‌کنند؛ بنابراین برای گرفتارنشدن در دام دزدان توصیه‌های زیر را جدی بگیرید.

* خودروی خود را به لوازم ایمنی مجهز و برای لاستیک زاپاس خودرو قفل مناسب تهیه کنید.

* روی خودروی خود لوازم ایمنی نظیر سوئیچ مخفی، قفل سوئیچی، دزدگیر، قفل پدال و فرمان، محافظ کامپیوتر خودرو و سایر وسایلی که از باز‌کردن درِ خودرو و روشن‌کردن آن به دست سارقان جلوگیری می‌کنند یا حداقل آن را به تأخیر می‌اندازند، نصب و روی چرخ‌های خودرو از پیچ‌های قفل‌دار و محافظت‌کننده استفاده کنید.

* نصب دزدگیر و ساخت کلید یدکی خودرو را به افراد متفرقه و ناشناس واگذار نکنید. از نصب تزیینات اضافی و گران‌قیمت روی خودرو خودداری کنید. هنگام خارج‌شدن از خودرو یا ترک آن، نکات ایمنی را رعایت کنید.

*هنگامی که برای بازدید فنی یا پنچرگیری از خودرو خارج می‌شوید، درهای خودرو را قفل کنید.

*هنگام پارک در پارکینگ‌های عمومی فاقد نگهبان، از تجهیزات ایمنی استفاده کنید؛ به‌ویژه به خانم‌ها به صورت اکید توصیه می‌شود نکات ایمنی را هنگام پارک خودرو حتما رعایت کنند.

* در توقف‌های کوتاه‌مدت و حتی چند‌ثانیه‌ای، هنگام ترک خودرو، سوئیچ را بردارید و خودرو را خاموش کنید. علاوه بر قفل و زنجیر‌کردن خودرو، از قفل‌بودن درها و بالا‌بودن شیشه‌ها اطمینان حاصل کنید.

* هنگام وقوع حادثه اورژانسی و مراجعه به مراکز درمانی، خونسردی خود را حفظ کنید و در زمان ترک خودروی خود، از بالا‌بودن شیشه‌ها و قفل‌‌بودن درها اطمینان حاصل کنید.

*به‌هیچ‌وجه وسایل شخصی (کیف، اسناد و مدارک) و اموال باارزش خود را داخل خودرو، به‌ویژه روی صندلی و در معرض دید نگذارید.

* حتی اگر خودروی خود را در حیاط یا پارکینگ ساختمان پارک می‌کنید، شیشه‌ها را بالا بکشید و درها را قفل کنید.

* از پارک‌کردن خودروی خود در مکان‌های ناامن، کم‌تردد، خلوت و تاریک خودداری کنید.

* تا حد امکان سعی کنید خودروی خود را در پارکینگ‌های دارای نگهبان پارک کنید.

*همیشه در حال رانندگی درهای خودرو را قفل کنید.

*در خودروهای جدید، هنگام باز‌کردن یکی از درها، بقیه درها نیز باز می‌شوند. حال اگر به هر دلیلی، مثلا پیاده‌شدن یک سرنشین، درِ خودرو باز شد، مجددا آن را قفل کنید.

* هنگام توقف پشت چراغ قرمز، دقت کنید که حتما درها قفل باشند.

* اگر درِ صندوق عقب نیز به همراه درِ خودرو باز می‌شود، در صورت داشتن اموال و اسناد باارزش داخل آن، اطمینان حاصل کنید که حتی هنگام توقف‌های کوتاه، مثلا پشت چراغ قرمز نیز درِ صندوق قفل باشد.

*سوئیچ خودروی خود را به افراد ناشناس یا غیرمطمئن نسپارید.

* اگر در پارکینگ دارای نگهبان پارک می‌کنید، در صورت لزوم سوئیچ را تنها به نگهبان تحویل دهید.

* در صورت سپردن خودرو به تعمیرگاه، سوئیچ را فقط به مسئول تعمیرگاه تحویل دهید.

* حتی‌الامکان اثاثیه خود را داخل صندوق عقب خودرو قرار دهید و از گذاشتن آن روی باربند اجتناب کنید.

* پیش از سپردن خودرو به تعمیرگاه، اموال باارزش داخل داشبورد، رادیو پخش‌های کشویی یا پانل‌دار و وسایلی از این قبیل را بردارید.

*هنگام سوار‌کردن مسافر احتیاط کنید. هنگام انتقال مسافران، از مسیرهای فرعی که با آنها آشنایی ندارید و صرفا از سوی مسافران و به بهانه خلوت‌بودن پیشنهاد می‌شوند، تردد نکنید. هرگز به صرف اینکه مسافر شما یک خانم است، جانب احتیاط را رها نکنید. در‌صورتی‌که حرکات، رفتار و برخورد مسافران مشکوک بود و احساس خطر جدی کردید، در یک مکان شلوغ توقف کنید یا به نزدیک‌ترین مرکز انتظامی مراجعه کنید یا با دیدن واحدهای گشتی موضوع را به پلیس اطلاع دهید.

* سارقان ممکن است با شگردهای مختلفی از‌جمله خوابیدن کنار جاده یا تظاهر به بیماری و... اقدام به سرقت یا زورگیری کنند. در صورت مواجهه با این‌گونه موارد، بیشتر مراقب باشید و جانب احتیاط را رعایت کنید.

* هنگام مواجهه با نزاع‌های خیابانی، تصادف یا اتفاقاتی از این قبیل، تا حد امکان از خودرو پیاده نشوید. اگر مجبور به این کار شدید، شیشه‌ها را بالا بکشید و پس از برداشتن سوئیچ، درها را قفل کنید.

* یکی از شگردهای سارقان پرتاب تخم‌‌مرغ به شیشه جلوی اتومبیل است. در این موارد، استفاده از برف‌پاک‌کن هم موجب آلودگی بیشتر شیشه می‌شود و در نتیجه راننده مجبور به پیاده‌شدن از خودرو می‌شود و فرصت مناسبی را برای سارقان جهت سرقت فراهم می‌آورد. در صورت برخورد با این مورد، کاملا احتیاط کنید و مراقب اطراف خود باشید.