۰ نفر

نجات از کابوس قصاص بعد از ۱۶سال

۲۳ مهر ۱۳۹۹، ۷:۰۸
کد خبر: 474066
نجات از کابوس قصاص بعد از ۱۶سال

مرد محکوم به قصاص که ۱۶ سال پیش در جریان یک نزاع خانوادگی باعث مرگ شوهر‌خاله همسرش شده بود، با کمک محسن چاوشی، خواننده محبوب و گروه مردمی «یاران نجات»، به زندگی بازگشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، شاید آغاز فعالیت محسن چاوشی برای تأمین ۱۷۰ میلیون تومان باقی‌مانده دیه درخواستی اولیای‌دم مقتول، پایان اشک‌های سیروس، قاتل تصادفی نازک‌دلی باشد که در نتیجه یک اشتباه، ۱۶ سال لقب سنگین قاتل را یدک می‌کشد. قاتل خوش‌اخلاق و سخاوتمندی که در ۱۶ سال حبس در زندان، نه‌تنها یک‌بار هم به‌صورت لفظی با کسی درگیر نشد، بلکه برای چندمین‌بار گواهی حسن اخلاق از مسئولان زندان دریافت کرد. زندانی خوش‌اخلاقی که با داشتن اندوه به‌کمارفتن پدر سالمندش در نتیجه سکته قلبی و مغزی، با لبخندهایش در جمع، به زندانیان محکوم به قصاص روحیه می‌بخشد و در خفا هنگام شستن دست‌و‌رویش و هنگام بارش باران در هواخوری زندان برای تمام غم‌هایش به‌گونه‌ای اشک می‌ریزد که کسی باران اشک و آب را از هم تشخیص ندهد.

گروه یاران نجات آغازگر پیدایش امید در دل سیروس و محسن چاوشی محوکننده آخرین بغض گلوی سیروس بود. او مهر ۱۳۸۴ به قصاص محکوم و مهر ۱۳۹۹ با کمک ناجیان بزرگ و بی‌ادعا از قصاص رهایی یافت.

پاییز ۱۳۸۴ پلیس کرمانشاه با تماس‌های مردمی، در جریان نزاع خانوادگی منجر به قتل در یکی از محلات کرمانشاه قرار گرفت و پس از آن پلیس در محل قتل حضور یافت و شخصی به نام سیروس در ارتباط با قتل گزارش‌شده به‌عنوان متهم اصلی شناخته شد. پس از تحقیقات اولیه پلیس، مشخص شد سیروس به‌دلیل اختلافات خانوادگی با خانواده همسرش، با آنها درگیر شده که در این درگیری یکی از اقوام همسرش فوت شده است. سیروس پس از وقوع نزاع از محل درگیری متواری شد؛ اما پس از شنیدن خبر فوت شوهر‌خاله همسرش، خود را به پلیس معرفی کرد و پس از دستگیری به زندان منتقل شد. بر اساس اظهارات سیروس در دادنامه، او درباره انگیزه قتلی که انجام داده بود، به دادگاه گفت: «من قصد کشتن مقتول را نداشتم و فقط قصد داشتم به مقتول اخطار دهم که در زندگی خانوادگی من دخالت نکند. مدت دو سال بود که همسرم به حالت قهر از خانه من به منزل پدرش رفته بود و من فکر می‌کردم شوهرخاله زنم مانع بازگشت او به منزل من می‌شود؛ به همین دلیل من با مقتول درگیر شدم، اما به‌هیچ‌عنوان قصد قتل مرحوم را نداشتم. من اشتباه کردم و از خانواده مقتول درخواست بخشش می‌کنم».

سیروس در جریان دادرسی به جرم قتل عمد، محاکمه و به قصاص با طناب دار محکوم شد. پس از آن با وساطت اقوام و ریش‌سفیدان فامیل، پدر و مادر مقتول رضایت خود را از قاتل فرزندشان به ثبت رساندند؛ اما مسئله اینجا به پایان نرسید.

از آنجا که مقتول زن و فرزند داشت، سیروس باید رضایت آنها را نیز به دست می‌آورد. او در زندان ازطریق روزنامه‌ها در جریان فعالیت‌های انسان‌دوستانه محسن چاوشی و گروه یاران نجات قرار گرفت و به‌دنبال برقراری ارتباطی از محسن چاوشی و گروه یاران نجات طلب یاری کرد. سرانجام این اتفاق مهم رخ داد و ابتدا گروه یاران نجات و پس از آن محسن چاوشی، هر‌کدام نیمی از وجه دیه درخواستی اولیای‌دم را تقبل و تأمین کردند. به این صورت که ۱۷۰ میلیون تومان از سوی گروه یاران نجات و با اطلاع‌رسانی روزنامه سراسری و روزنامه نقدحال کرمانشاه و ۱۷۰ میلیون تومان نیز از سوی محسن چاوشی و حدود ۱۰ میلیون تومان ازطریق روزنامه به حساب سیروس برای مخارج ثبت و مراحل اخذ رضایت واریز شد. سیروس پیش از این گفته بود: «یک میله فولادی را به مدت ۱۶ سال در گوشه‌ای از هواخوری زندان بگذارید و بعد از ۱۶ سال برگردید و نگاه کنید، آن وقت می‌بینید فولاد هم پس از ۱۶ سال حبس و یک‌جانشینی زنگ می‌زند و زیر بار فشار زندان و غم و غصه خم می‌شود». سیروس پس از آنکه از یاری محسن چاوشی مطلع شد، برای آخرین‌بار دیوار بغضش فرو ریخت. پشت خطوط تلفن در کف باجه تلفن بند ۶ زندان دیزل‌آباد کرمانشاه نشست و آهسته و آرام اشک شوق ریخت و با اشک و بغض گفت: «به محسن چاوشی بگو دست‌بوست هستم داداش عزیزم. نمی‌دانم چطور تشکر کنم. به یاران نجات بگو نمی‌دانم کی هستید، اما خدای بی‌کسان پشت و پناهتان». همکارانش با فعالیت‌های انسان‌دوستانه خود تعداد ۴۷ نفر و گروه یاران نجات نیز با فعالیت‌های خود ۴۸ نفر را از چوبه دار رهایی داده‌اند که این آمار در نوع خود بی‌نظیر است‌. با تأمین مبلغ دیه درخواستی اولیای‌دم مقتول، مراحل اخذ رضایت از اولیای‌دم به جریان افتاده است که پس از پایان این مراحل و آزادی سیروس متعاقبا اخبار مربوط به آن به اطلاع هم‌وطنان نیکوکار رسانده می‌شود.