۰ نفر

رشد 11درصدی قربانیان قرص برنج

۲۶ خرداد ۱۳۹۹، ۶:۲۷
کد خبر: 446181
رشد 11درصدی قربانیان قرص برنج

​طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی آمار قربانیان مسمومیت با قرص برنج در کشور 11/4 درصد افزایش داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، سال گذشته 919 نفر در کشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان باخته‌اند که 586 نفر مرد و 333 نفر زن بودند. براساس این گزارش در این مدت استان‌های تهران با 220، مازندران با 122 و گیلان با 85 فوتی به ترتیب بیشترین آمار مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج را داشته‌اند. البته در سال 1398 آمار تلفات قرص برنج در بیش از نیمی از استان‌ها کمتر از 20 نفر گزارش شده است.

 سمی بدون پادزهر

با توجه به اینکه تاکنون مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی تنها شامل اقدامات حمایتی ـ علامتی است. از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه‌های بالینی نیز بعد از 15-10 دقیقه از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، علائم و نشانه‌های مسمومیت ظاهر می‌شود و مرگ در کمتر از 6 ساعت رخ می‌دهد.

در صورت مسمومیت خوراکی، علائم تحریکی دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و دردهای شکمی رخ می‌دهد. علت بیشتر فوتی‌ها با قرص برنج ناشی از ایست قلبی ـ تنفسی است و مرگ و میر بعد از 24 ساعت اغلب ناشی از نارسایی کبدی و کلیوی است. علائم بالینی در این نوع مسمومیت، ناشی از درگیری سیستم قلبی ـ عروقی، گوارشی، عصبی و ریوی است.

ضرورت اعمال تدابیر سختگیرانه

طبق آمارهای موجود در پنج سال گذشته شاهد افزایش دو برابری تلفات قرص برنج در کشور بوده‌ایم. این روند افزایشی بدون شک نیازمند اعمال تدابیر ویژه و سختگیرانه‌تر برای جلوگیری از ورود غیرقانونی قر