۰ نفر

کلاهبرداری در شرایط قرنطینه

۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۲۴
کد خبر: 434165
کلاهبرداری در شرایط قرنطینه

شیوع ویروس کرونا در کشور اگرچه کسب‌وکارهای زیادی را با رکود روبه‌رو کرده اما برای برخی از کلاهبرداران فرصتی را به‌وجود آورده تا بتوانند نقشه‌های شوم خود را عملی کنند. نقشه‌هایی که درصورت عدم‌آگاهی شهروندان ممکن است آنها را در ردیف قربانیان این کلاهبرداران قرار دهد. اما مهم‌ترین شگرد کلاهبرداران کرونایی در این روزها چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، ترفند «دریافت یارانه یا سبد کرونا»‌، یکی از شگردهای کلاهبرداران برای خالی کردن جیب طعمه‌هایشان است. ترفندی که باعث شد اعضای باندی با استفاده از آن از خانواده‌های زیادی در شهرستان گیلانغرب کلاهبرداری کنند. اعضای این باند که 5نفر بودند با شماره تلفن‌های تصادفی تماس می‌گرفتند و به طعمه‌های خود می‌گفتند که قرار است مبلغی پول به‌عنوان یارانه بیماری کرونا و یا سبد کالا به‌حساب آنها واریز شود. آنها در ادامه از افراد می‌خواستند نزد عابربانک بروند تا این مبلغ به حسابشان واریز شود. وقتی طعمه‌شان مقابل عابربانک حاضر می‌شد، آنها از او می‌خواستند شماره‌ای مخصوص را وارد کند. این شماره اما در حقیقت شماره کارتی بود که متعلق به کلاهبرداران بود. آنها سپس به طعمه‌شان می‌گفتند که باید یک کد چند رقمی را وارد کند تا مبلغ یارانه به‌حساب او واریز شود. این کد هم در حقیقت همه موجودی حساب طعمه‌ها بود و کلاهبرداران برای اینکه آنها شک نکنند، به طعمه‌هایشان می‌گفتند که باید چند صفر را قبل از وارد کردن کد مخصوص وارد کنند و سپس کلید ثبت را فشار دهند. وارد کردن این صفرها قبل از مبلغ باعث می‌شد که ذهن طعمه‌ها منحرف شود و آنها متوجه نشوند عددی که در حال وارد کردن آن هستند در حقیقت همان موجودی حسابشان است. به این ترتیب وقتی دکمه ثبت را فشار می‌دادند، همه این مبلغ به شماره کارتی که کلاهبرداران اعلام کرده بودند واریز می‌شد و آنها نه‌تنها یارانه‌ای به‌دست نمی‌آوردند، بلکه همه موجودی حسابشان را هم از دست می‌دادند. اعضای باند کلاهبرداری با این ترفند حساب دست‌کم 8نفر را خالی کردند تا اینکه با شکایت آنها تحت تعقیب پلیس قرار گرفتند. به گفته فرمانده انتظامی استان کرمانشاه،، 5عضو این باند پس از دستگیری به خالی کردن حساب قربانیان خود اعتراف کردند و پرونده آنها در اختیار مرجع قضایی قرار گرفت.

کار در خانه

خیلی از افراد در ایام قرنطینه به‌دنبال راهی هستند که بتوانند در خانه کار و کسب درآمد کنند غافل از اینکه برخی از کلاهبرداران با اطلاع از این شرایط، دام‌ خود را برای این افراد پهن کرده‌‌اند. علی‌اصغر زارعی، کارشناس فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: بعضی از کاربران تلگرامی یا صفحه‌های اینستاگرامی تبلیغ می‌کنند اگر دنبال کاری در داخل منزل هستید ما می‌توانیم کاری برای شما پیدا کنیم، کارهایی که در منزل انجام دهید و به صاحب کار تحویل دهید؛ کارهایی مثل بسته‌بندی، شمع‌سازی، چرم‌دوزی، ساخت بدلیجات، پاکت، جعبه و کارهایی شبیه اینها به شما معرفی می‌کنند و از شما می‌خواهند براساس مهارت و علاقه‌ای که دارید یکی از این کارها را انجام دهید. او ادامه می‌دهد: این افراد بعد از انتخاب لوازم مورد نیاز کار، از شما می‌خواهند که پیش از فرستادن آن لوازم، پول را باید به حسابشان واریز کنید. 

وی با بیان اینکه آنها در ابتدا ادعا می‌کنند که کار ساختن این شمع یا جعبه‌ها فقط چند دقیقه طول می‌کشد، می‌افزاید: اما در حقیقت بعد از اینکه فیلم آموزشی را برایتان ارسال کردند ملاحظه می‌کنید این کار در کمال تعجب ساعت‌ها زمان می‌برد و اگر بخواهید کار را ادامه دهید نمی‌توانید آن تعداد را در زمانی که توافق کردید تحویل بدهید؛ در نتیجه تنها راهی که برایتان باقی می‌ماند انصراف از این کار است اما هزینه‌ای که برای خرید این وسایل با هم توافق کردید را به شما برنمی‌گردانند. در حقیقت این افراد تعدادی وسایل کار بی‌مصرف را به قیمت چندین برابر به شما می‌فروشند، وسایلی که مورد استفاده‌ای برای شما ندارند و اگر بخواهید ادامه دهید در مدت زمانی که توافق کردید، امکان درست کردن این موارد وجود ندارد و حتی اگر بخواهید شبانه‌روزی هم کار کنید، از کار شما ایراد می‌گیرند و کارتان را زیر سؤال می‌برند و البته آن مبلغ توافق‌شده را هرگز پرداخت نمی‌کنند.

ثبت‌نام وام یک میلیونی

از وقتی مسئولان دولتی خبر از واریز وام یک میلیون‌ تومانی به‌حساب سرپرستان خانوارها در ایام کرونا داده‌اند، برخی از کلاهبرداران هم نقشه‌ کشیده‌اند که با ترفند ثبت‌نام وام یک میلیون تومانی حساب طعمه‌هایشان را خالی کنند. شگرد آنها اینگونه است که از طریق پیامک یا قرار دادن لینک‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «ثبت‌نام وام یک میلیون تومانی»، طعمه‌هایشان را ترغیب می‌کنند که روی این لینک‌ها کلیک کنند. کلاهبرداران حتی مدعی می‌شوند که درصورت عدم‌ثبت‌نام افراد، یارانه آنها قطع می‌شود و وقتی فرد روی لینک ثبت نام کلیک می‌کند وارد یک صفحه بانکی می‌شود که در حقیقت از سوی کلاهبرداران طراحی شده است. فرد باید در این صفحه اطلاعات کامل کارت بانکی خود، ازجمله کد اعتبارسنجی یا همان رمز پویا را ثبت کند تا با واریز مبلغی اندک بتواند برای دریافت وام و جلوگیری از قطع شدن یارانه‌اش ثبت نام کند اما به محض وارد کردن این اطلاعات در صفحه جعلی، کلاهبرداران که همزمان این اطلاعات را مشاهده می‌کنند، از آن برای خالی کردن حساب طعمه‌هایشان استفاده می‌کنند و به همین راحتی نقشه کلاهبرداری خود را عملی می‌کنند. به گفته پلیس فتا، برای ثبت‌نام وام هیچ نیازی به مراجعه به بانک، سازمان‌های دولتی و ثبت نام در سایت‌ها نیست و اگر شهروندان با این موارد روبه‌رو شدند، مطمئن باشند که دامی برای کلاهبرداری است.

کمک به بیماران کرونایی

سوءاستفاده از حس انساندوستی شهروندان همیشه یکی از شگردهای کلاهبرداران است مخصوصا در این روزها که بسیاری از هموطنان ما درگیر مبارزه با بیماری کرونا هستند. در این شرایط کلاهبرداران با تبلیغات نمایش تصاویر دلخراش در شبکه‌های اجتماعی از احساسات مردم سوءاستفاده کرده و اقدام به معرفی شماره حساب برای کمک به بیماران کرونایی و یا تهیه لوازم بهداشتی می‌کنند. حال آنکه تنها انگیزه آنها از این کار پر کردن جیب خودشان است و نه کمک به دیگران. به همین دلیل پلیس فتا هشدار داده که چنانچه افراد قصد کمک انسان‌دوستانه دارند، با مراجعه به سایت‌های معتبر این کار را انجام دهند. افراد می‌توانند کمک‌های خود را از طریق شماره حساب‌هایی که از سوی رسانه و خبرگزاری‌های رسمی و معتبر اطلاع‌رسانی می‌شود؛ واریز کنند و با این کار نقشه‌های کلاهبرداران را نقش بر آب کنند.