۰ نفر

ماجرای قهرمانی که زندگی بخشید

۲۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۵۲
کد خبر: 423817
ماجرای قهرمانی که زندگی بخشید

سید مجتبی دژپسند سی‌وهفت ساله، کاراته‌کا در دسته سنگین وزن، ‌اسطوره ایران و جهان بود. او مدال طلای مسابقات جهانی شورین کمپو در کشور تایلند ‌را کسب کرده و برادرزاده دکتر فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی بود. اما در ‌حادثه سقوط قفسه‌های کتابخانه دچار مرگ مغزی شد. بعد از این سانحه، مجتبی را به ‌مرکز درمانی ابن‌سینا منتقل کردند و درنهایت با تلاش‌های کادر بیمارستان سینا در ‌تهران، خانواده‌اش تصمیم نهایی را گرفتند. اعضای بدن مجتبی به بیماران نیازمند ‌اهدا کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند،  پسر کاراته‌کا و قهرمانی که زیر ‌قفسه کتاب‌هایش جان داد، اما توانست جان هم ببخشد.  اودر ورزش سابقه درخشانی ‌داشت. توانسته بود مدال‌های زیادی را کسب کند. اما روزی در خانه، قفسه کتاب‌‌هایش روی سرش ریخت و دچار مرگ مغزی شد. درنهایت هم توانست بعد از ‌مرگش به چند نفر زندگی ببخشد. او جان باخت اما زندگی را هدیه داد به آنهایی که ‌چند قدم با مرگ فاصله داشتند‎.

چند روز پیش بود که اتفاق تلخ رخ داد. مجتبی در اتاق خانه‌شان در بهشهر ‌مازندران بود. خانواده‌اش هم در سالن نشسته بودند. فضای خانه مانند هر روز ‌دیگری غرق در روزمرگی‌های خودش بود. ناگهان صدای فروریختن قفسه‌های ‌کتابخانه اعضای خانواده را در اتاق مجتبی جمع کرد. مجتبی زیر قفسه‌های سقوط ‌کرده کتابخانه، آخرین تصویر خودش را به اعضای خانواده نشان می‌داد. خانواده‌اش ‌از دیدن این صحنه شوکه شده بودند. قفسه‌ها و کتاب‌ها یکی پس از دیگری روی سر ‌مجتبی ریخت  و مرگ او از میان کتاب‌هایش به سراغش آمد. در ابتدا کسی ‌نمی‌توانست تصور کند قفسه‌ کتاب‌هایی که روزگاری دلمشغولی مجتبی بود، در ‌نهایت زندگی را از او خواهد گرفت و علت مرگ او خواهد شد. بلافاصله مجتبی به ‌بیمارستان منتقل شد، اما تلاش پزشکان فایده‌ای نداشت. این پسر جوان دچار مرگ ‌مغزی شده بود. سید مجتبی دژپسند سی‌وهفت ساله، کاراته‌کا در دسته سنگین وزن، ‌اسطوره ایران و جهان بود. او مدال طلای مسابقات جهانی شورین کمپو در کشور تایلند ‌را کسب کرده و البته برادرزاده دکتر فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی بود. اما در ‌حادثه سقوط قفسه‌های کتابخانه دچار مرگ مغزی شد. بعد از این سانحه، مجتبی را به ‌مرکز درمانی ابن‌سینا منتقل کردند و درنهایت با تلاش‌های کادر بیمارستان سینا در ‌تهران، خانواده‌اش تصمیم نهایی را گرفتند. اعضای بدن مجتبی به بیماران نیازمند ‌اهدا و روز هجدهم اسفندماه مجتبی در مازندران به خاک سپرده شد. همه او را با خنده‌ها ‌و روحیه لطیفش می‌شناختند اما حالا مازندران و مردمان آن تنها خاطرات او و ‌نفس‌هایی که به دیگران بخشید را به یاد دارند.

ابراهیم دژپسند برادر بزرگ مجتبی دژپسند درباره تصمیم خانواده برای اهدای ‌عضو او به خبرنگار ما گفت: «رفتن مجتبی اتفاقی دردناک بود. هنوز هم باورمان ‌نمی‌شود که او را از دست داده‌ایم. پسر قهرمانی که برای آینده‌اش رویاهای زیادی ‌در سر داشت. البته مجتبی از قبل فشار خون داشت و شب قبل از حادثه هم به پزشک ‌مراجعه کرده بود اما قبول نکرد بستری شود. روزی که این اتفاق افتاد، او مانند ‌روزهای دیگر مشغول تمیز کردن و سرگرم شدن با قفسه‌های کتابخانه بود اما ناگهان ‌کتابخانه روی سرش سقوط کرد. اول فکر کردیم به کتف او آسیب رسیده اما سقوط ‌قفسه‌ها به مغز او فشار آورده بود و ابتدا به سکته و درنهایت به مرگ مغزی دچار ‌شد‎.»

بعد از این حادثه تیم پزشکی تلاش زیادی برای نجات جان مجتبی کرد. همه دست به ‌کار شدند. پزشکان حتی در فضای مجازی هم درحال تصمیم‌گیری بودند. ابتدا با ‌تصمیم پزشکان قرار بود لخته خون با سرنگ از مغز او خارج شود اما به این ‌نتیجه رسیدند که با این اقدام مجتبی جان سالم به در نخواهد برد. درنهایت دیگر ‌امیدی برای زنده ماندن مجتبی نبود و تلاش فایده‌ای نداشت: «وقتی این خبر را ‌شنیدیم دکترها با ما صحبت کردند. تصمیم سختی بود اما سرانجام این تصمیم گرفته ‌شد. چون ما به سابقه ایثارگری مجتبی نگاه کردیم چرا که او در زندگی همیشه کمک ‌کننده دیگران بود. او یک قهرمان واقعی بود و بعد از مرگش هم این مهربانی را از ‌دیگران دریغ نکرد. ما هم هر کاری از دست‌مان برمی‌آمد انجام دادیم. جسم مهم ‌نیست. مهم روح است که مجتبی این روح ایثارگری و فداکاری را داشت. تا وقتی ‌زنده بود سفره‌اش برای همه پهن بود و وقتی هم که رفت تنها نرفت. مجتبی به چندین ‌نفر زندگی و حیات دوباره بخشید‎.»

حساسیت‌ها به دلیل وجود ویروس کرونا بسیار بالا بود، برای همین این عمل اهدا باید ‌با بررسی‌ها و آزمایشات بیشتری انجام می‌شد. این عمل یک عمل ساده نبود، ‌بنابراین آزمایشات و تست‌ها انجام شد: «خوشبختانه تست منفی اعلام و اهدای ‌عضو به دور از مشکلات انجام شد. هنوز پرونده پزشکی در اختیار ما نیست تا بدانیم ‌ جزئیات اهدای عضو چگونه است و به چند نفر اهدا شده اما می‌دانیم که الان ‌نفسی با رفتن مجتبی زنده است. در این میان تیم پزشکی و همچنین دژپسند که ‌عموی ایشان بودند برای این کار زحمت‌های زیادی کشیدند و خوشبختانه به خوبی ‌انجام شد. جود و بخشش درون مجتبی وجود داشت و با کلام یاعلی هم که آخرین کلام ‌او بود از دنیا رفت. این قصه سرنوشت مجتبی بود که با بخشش به پایان رسید.»

وزیر اقتصاد هم در پی این حادثه  گفت:  «به دلیل فراگیری و شیوع ‌ویروس کرونا در کشور به‌ویژه حاد بودن این موضوع در استان مازندران، هیچ مراسم و ختمی ‌برگزار نمی‌شود. از مردم عزیز درخواست می‌کنم برای این جوان تازه در گذشته که ‌زندگی دوباره به چند انسان دیگر بخشید از خداوند طلب مغفرت کنند و برای شادی ‌روحش فاتحه‌ای همراه باکلام الله مجید قرائت کنند‎.»

دکتر ساناز دهقانی، رئیس واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان سینا نیز درباره ‌این اتفاق  گفت: «با توجه به اعلام رضایت اولیای دم، بیمار مرگ ‌مغزی به بیمارستان سینا منتقل و با تلاش تیم پزشکی کبد بیمار مرگ مغزی به ‌بیمار نیازمند اهدا شد.»‌