۰ نفر

بلای وحشتناک بر سر مسافران هتل سرشناس مشهد

۴ دی ۱۳۹۸، ۴:۴۶
کد خبر: 404545
بلای وحشتناک بر سر مسافران هتل سرشناس مشهد

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی از دستگیری سارق اطلاعات خصوصی مسافران یکی از هتل های مشهور مشهد خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای استان از شناسایی و دستگیری هکر اطلاعات خصوصی مسافران یکی از هتل های سرشناس مشهد خبر داد و اظهار داشت: پس از گزارش مدیران این هتل مبنی بر اینکه یک هکر فصد فروش اطلاعات شخصی مسافران را به یکی از شرکت های گردشگری دارد، مسئولیت بررسی این پرونده، شناسایی و دستگیری متهم آن برعهده پلیس فتای استان قرار گرفت. 

وی افزود: پس از مراجعه به بخش انفورماتیک هتل، کارشناسان اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتای استان موفق به کشف شکاف امنیتی موجود در دیتابیس اطلاعات مسافران شدند و با رهگیری آیدی فرد مهاجم، هویت هکری که اطلاعات خصوصی مسافران هتل را به سرقت برده و قصد فروش آن را داشت، محرز شد.

رئیس پلیس فتای استان درپاسخ به سئوالی مبنی بر چگونگی دستگیری متهم پرونده خاطرنشان کرد: یکی از مراحل پیچیده این پرونده، مرحله دستگیری هکر بود؛ جایی که ما متوجه شدیم هکرِ تحت تعقیب بصورت لحظه ای درحال تغییر موقعیت مکانی خود بوده ولذا رهگیری موقعیت جغرافیایی او تأثیری در پروسه دستگیری متهم ندارد؛ بنابراین براساس هماهنگی‎های قضایی صورت گرفته، اکیپی از کارشناسان عملیاتی پلیس فتا عملیات فنی دستگیری را آغاز کردند.

وی ادامه داد: هکرِ 31 ساله ای که در این پرونده دستگیر شد، در تحقیقات تکمیلی از وی محرز شد که پیش از این، یکی از کارکنان هتل بوده است که در زمان فعالیت خود در بخش پذیرش و تشریفات، از باگ موجود در سیستم ها سوء استفاده نموده و پس از تعریف دسترسی برای خود، اطلاعات موردنظر خود را برداشت کرده است.

سرهنگ جهانشیری در تشریح این پرونده گفت: پس از دستگیری متهم، خودروی وی موردبازرسی قرار گرفت و یک دستگاه تبلت بصورت جاساز از وی کشف گردید. با بررسی تبلت متهم در آزمایشگاه های فنی پلیس فتا مشخص شد که فایل حاوی اطلاعات خصوصی زائران حریم رضوی بصورت حرفه ای و بسیار زیرکانه ای در آن پنهان شده است.

وی در انتها با یادآوری الزامات امنیتی هتلداری هوشمند به هتل داران مشهدی ابراز امیدواری کرد: با بروزرسانی آنتی ویروس سیستم ها از مبادی رسمی آن و هم چنین بهره گیری از فایروال های قوی درکنار مسدودسازی پورت های سیستمی و تعریف ریجستری های مشخص به پرسنل شاغل در بخش های مختلف هتل، میتوان از دستیابی هکرها و سارقان به اطلاعات خصوصی مسافران جلوگیری نمود و امکان بهره مندی زائران حرم مقدس امام هشتم را از امنیت سایبری فراهم کرد.