۰ نفر

کلاهبرداری با اپلیکیشن‌های دوست‌یابی

۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۸:۰۰
کد خبر: 394193
کلاهبرداری با اپلیکیشن‌های دوست‌یابی

کلاهبرداری با اپلیکیشن‌های جعلی که تحت عنوان دوست‌یابی یا صیغه‌یابی فعالیت می‌کنند، از جمله جرائم اینترنتی رو به گسترش است. کارشناسان پلیس فتا به‌تازگی تحقیقات درباره دو مورد از پرونده‌ها را تکمیل و آنها را به مرجع قضائی ارسال کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، اولین پرونده که از سوی پلیس فتای استان یزد رسیدگی شد، مربوط به کلاهبرداری ۳5 میلیون‌تومانی با اپلیکیشن‌های جعلی است.

فردی با مراجعه به پلیس فتای استان یزد توضیح داد: در‌پی کنجکاوی برای دیدن اپلیکیشن صیغه‌یاب تصمیم گرفتم دو هزار تومان از حسابم واریز کنم تا بتوانم از این برنامه استفاده کنم اما موفق به پرداخت نشدم تا اینکه چند دقیقه بعد فهمیدم مبلغ 35 میلیون تومان از حسابم کسر شد. کارآگاهان بعد از دریافت این شکایت پی بردند شاکی در پی استفاده از اپلیکیشن جعلی اطلاعات حساب خود را در اختیار فرد کلاهبردار قرار داده است. در ادامه متهم شناسایی و دستگیر شد و به جرمش اعتراف کرد. سرهنگ مرتضی ابوطالبی، رئیس‌پلیس فتای استان یزد، در این‌باره گفت: بزهکاران فضای مجازی با ارسال پیام به کاربران و معرفی لینک با عناوینی همچون کانال‌های صیغه‌یابی و شارژ رایگان و...، از کاربر می‌خواهند اطلاعات هویتی یا مالی خود را از طریق درگاه‌های جعلی ارائه کرده و سپس با دراختیارگرفتن اطلاعات کاربران اقدام به کلاهبرداری‌های مرسوم و رایج در حوزه فضای سایبر می‌کنند. این مقام انتظامی بیان کرد: کاربران حتما با رمز یکبارمصرف (پویا) اقدام به خرید اینترنتی کنند و حساب‌های پس‌انداز و واریز حقوق آنها با حساب‌های خرید روزانه جدا باشد و برای حساب‌های خرید روزانه در فضای حقیقی و مجازی حداکثر موجودی ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان باشد. از طرفی سامانه پیامکی حساب‌های بانکی را فعال و نسبت به تغییر رمزهای بانکی به‌صورت دوره‌ای اقدام کنند. دومین پرونده که از سوی پلیس فتای کرمان رسیدگی شد، مربوط به کلاهبرداری با اپلیکیشن جعلی دوست‌یابی است.

سرهنگ امین یادگارنژاد، رئیس‌پلیس فتای کرمان، در تشریح این خبر گفت: در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی‌اش، پرونده به‌صورت ویژه از سوی کارشناسان بررسی و مشخص شد شاکی در یکی از شبکه‌های اجتماعی با اپلیکیشن جعلی دوست‌یابی  مواجه و پس از دانلود و نصب، برای فعال‌سازی برنامه به درگاه‌های پرداخت جعلی هدایت و با واردکردن اطلاعات کارت‌ بانکی با پیغام خطا روبه‌رو شد و متهم در مدت کوتاهی اقدام به برداشت غیر‌مجاز از حساب وی کرده است. یادگارنژاد بیان کرد: با توجه به مستندات ارائه‌شده از سوی شاکی و همچنین اقدامات فنی و پلیسی، متهم شناسایی شد و در عملیات غافلگیرانه در مخفیگاهش دستگیر و ضمن تحویل به مراجع قضائی روانه زندان شد.

این مقام انتظامی به شهروندان توصیه کرد: حفظ و نگهداری کارت بانکی و اطلاعات آن یک ضرورت است، کاربران به‌هیچ‌ وجه اطلاعات شخصی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و هنگام خرید‌های اینترنتی و پرداخت وجه از طریق درگاه‌های بانکی به اصالت و جعلی‌نبودن این درگاه‌ها دقت کامل را داشته باشند همچنین کاربران مراقب باشند به هر برنامه‌ای که در فضای مجازی تبلیغ می‌شود،  اعتماد نکنند زیرا افراد سودجو و فرصت‌طلب از طریق این نرم‌افزارها  اقدام به کلاهبرداری از آنها می‌کنند.