۰ نفر

حساب‌هایی که یک شبه خالی می‌شوند

۲۰ آبان ۱۳۹۸، ۶:۲۵
کد خبر: 393638
حساب‌هایی که یک شبه خالی می‌شوند

«آخرین ساعات پنجشنبه شب بود که پیامکی به تلفن همراهم ارسال شد وقتی پیام را خواندم تعجب کردم چرا که یک میلیون تومان به حسابم واریز شده بود. هرچه فکر کردم متوجه نشدم این پول چرا به حسابم واریز شده در همین افکار بودم که صدای زنگ کوتاه پیامک مرا متوجه پیام دیگری کرد اما این بار با این مضمون: «برداشت 2 میلیون تومان؛ موجودی صفر.»

به گزارش اقتصادآنلاین، ایران نوشت: شوکه شده بودم. نمی‌دانستم چگونه و چه کسی در آن ساعت شب حسابم را خالی کرده بود بدتر از همه اینکه نمی‌دانستم در تعطیلات آخر هفته چگونه و از کجا باید موضوع را پیگیری می‌کردم. تنها راه انتظار تا صبح شنبه بود که از بانک یا پلیس فتا این ماجرا را پیگیری کنم. صبح شنبه به پلیس فتا رفتم. جمعیت زیادی آنجا بودند و جالب اینکه همه‌شان بعد از یک خرید اینترنتی گرفتار همان اتفاقی شده بودند که برای من رخ داده بود. اما با این تفاوت که همه‌مان زنجیروار به هم وصل بودیم. یعنی پول یک نفر دیگر را به حساب من و پول من را به حساب فرد دیگری واریز کرده بودند و هر کدام از ما باید به‌عنوان کلاهبردار از هم شکایت می‌کردیم. پلیس گفت این تنها راه پیدا کردن متهم اصلی برداشت‌های غیرمجاز از حساب بانکی ما است.»این‌ها بخشی از صحبت‌های خانم میانسالی بود که برای شکایت از برداشت غیرقانونی حسابش به پلیس فتا مراجعه کرده بود. هر چند کلاهبرداری‌های اینترنتی یا خالی کردن غیرقانونی حساب مشتریان بانک‌ها، بحث تازه‌ای نیست اما چند روزی است که در خبرها و شبکه‌های اجتماعی این نوع جدید کلاهبرداری باعث مشکلات زیادی برای مردم شده است.

سیستم امنیتی بانک‌ها ضعیف است

یکی از قضات دادسرای جرایم رایانه‌ای درباره این نوع از کلاهبرداری‌ها گفت: «از حدود 5 ماه قبل این شیوه کلاهبرداری مردم را گرفتار کرده است و به طور عمده نیز پنجشنبه، جمعه‌ها رخ می‌دهد که امکان پیگیری برای کاربر وجود نداشته باشد. به‌دلیل سیستم امنیتی ضعیف بانک‌ها، کلاهبرداران براحتی در حساب کاربران نفوذ کرده و حساب‌ها را خالی می‌کنند. اگر بانک‌ها سیستم رمز‌های یک بار مصرف را راه‌اندازی کنند شاید تا حدودی این جرم کاهش یابد.»

مردم باید هوشیار باشند

سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران اما معتقد است بی‌توجهی کاربران بانکی به نکات ایمنی، فضا را برای کلاهبرداران باز می‌گذارد: «نکته‌ای که مردم باید بدانند این است که کلاهبرداری‌هایی از این دست 50 تا 60 درصد جرایم حوزه پلیس فتا را تشکیل می‌دهد. اینکه گفته می‌شود چند صد نفر برای شکایت در این چند روز به‌خاطر خالی شدن حساب هایشان به پلیس فتا مراجعه کرده بودند، موضوع عجیبی برای ما نیست چون هر روز جمعیت زیادی با این نوع شکایت به پلیس مراجعه می‌کنند و بحث جدیدی نیست و مقصر اصلی نیز سهل‌انگاری خود کاربران است.»

وی افزود: «به عبارت دیگر وقتی کاربران بدون رعایت نکات ایمنی وارد درگاه و صفحات جعلی می‌شوند زمینه را برای کلاهبرداری فراهم می‌کنند و ناخواسته قربانی می‌شوند. تشخیص جعلی بودن این صفحات کار دشواری نیست و کاربران با چند نکته می‌توانند مانع از کلاهبرداری شوند. درگاه‌های اصلی بانک‌ها دارای نشان قفل امنیتی پیش از آدرس اینترنتی، کلمه https، رمز یا عبارت امنیتی متغیر هستند. اگر صفحه‌ای تمام این علائم را داشت کاربر برای اطمینان بیشتر بهتر است یک بار اطلاعات غلط به سیستم بدهد اگر برایش پیام اخطار آمد نشان می‌دهد به سیستم بانک متصل است اما اگر پذیرفته شد درگاه جعلی است.»رئیس پلیس فتای تهران درباره رمزهای یک‌بار مصرف نیز گفت: «در حال تعامل با بانک‌ها برای فعال‌سازی رمزهای یک بار مصرف هستیم این موضوع می‌تواند در امنیت حساب‌ها کمک بیشتری کند. ما تا به‌حال مجرمی نداشتیم که به خاطر ضعف سیستم امنیتی به‌حساب مشتریان نفوذ کرده باشد اما در کل اگر این امنیت بالاتر برود می‌تواند خلأیی را که بی‌دقتی کاربران ایجاد کرده است، پوشش دهد.»