۰ نفر

مراقب باشید به بهانه نذری حسابتان را خالی نکنند‌

۲۵ مهر ۱۳۹۸، ۶:۴۰
کد خبر: 388269
مراقب باشید به بهانه نذری حسابتان را خالی نکنند‌

افرادی که قصد کمک‌های مالی به مساجد و هیأت‌ها و پرداخت نذورات برای مراسم عزاداری اربعین دارند باید مراقب کلاهبرداری فیشینگ باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، سرهنگ مهدی قاسمی - رئیس پلیس فتا استان بوشهر- با اعلام این مطلب گفت: برخی سایت‌های اینترنتی به بهانه دریافت کمک‌ها و نذورات نقدی از مردم کلاهبرداری می‌کنند. برخی از مردم که نمی‌توانند در مسیر اربعین به زوار کربلا خدمت کنند یا قصد کمک به مساجد و تکیه‌ها برای برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری شهدای کربلا را دارند، کمک‌های خود را به شکل اینترنتی پرداخت می‌کنند. اما تعدادی از مجرمان سایبری از این فرصت سوء‌استفاده کرده و صفحات و درگاه‌های جعلی طراحی و به این شیوه، اطلاعات حساب کاربران کمک‌کننده را کپی و فیشینگ کرده و در ادامه موجودی حساب آنها را به‌ سرقت می‌برند. وی ادامه داد: در مواردی هم مشاهده شده که در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی، اقدام به درج شماره حساب یا کارت شخصی خود برای دریافت کمک‌های نقدی در قالب اسامی و نام‌های مشابه با مؤسسات مذهبی و دینی و خیریه کرده و اعتماد کاربران را جلب یا لینک درگاه پرداخت اینترنتی جعلی را اعلام و از این طریق به هدف مجرمانه خود دست پیدا می‌کنند.

برای پیشگیری از این گونه موارد و اتفاقات مشابه به کاربران فضای مجازی توصیه می‌شود در صورت امکان به شکل حضوری کمک‌ها و نذورات نقدی خود را به موکب‌ها و مؤسسات مذهبی تحویل دهند اما اگر خواستند اینترنتی این کار را انجام دهند، آدرس صحیح اینترنتی مؤسسات مذکور را از رسانه‌های معتبر نظیر صداوسیما دریافت و در قسمت «Address bar» مرورگر اینترنتی تایپ کرده و از باز کردن لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف یا در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ شده خودداری کنند.

همچنین قابلیت اطلاع‌رسانی پیامکی حساب‌های خود را فعال کنند تا در صورت اولین برداشت یا سرقت احتمالی و اولین تراکنش غیرمجاز، اطلاع یافته و بلافاصله رمز اول و دوم خود را تغییر دهند. در هنگام انجام فعالیت‌های اقتصادی و بانکی اینترنتی خود نیز از رمز دوم یکبار مصرف استفاده تا در صورت فیشینگ شدن اطلاعات حساب بانکی خود، هکرها نتوانند از حساب شما سرقت کنند.‌