۰ نفر

دستگیری طراح ربات جعلی همسریاب در تلگرام

۱۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۹:۰۹
کد خبر: 385179
دستگیری طراح ربات جعلی همسریاب در تلگرام

رئیس پلیس فتا استان هرمزگان از کشف پرونده کلاهبرداری و دستگیری فردی مذکر به دلیل سرقت شناسه های کارت بانکی دیگران با راه اندازی کانال تلگرامی و ربات همسریاب خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، سرهنگ "علی اصغر افتخاری" رئیس پلیس فتا استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا تشریح کرد: با مراجعه یکی از شهروندان ساکن شهرستان بندرعباس به پلیس فتا استان و طرح شکایتی با موضوع کلاهبرداری اینترنتی به مبلغ ۶ میلیون تومان، پرونده قضایی تشکیل و برای رسیدگی در اختیار کارشناسان اداره مبارزه با جرائم سایبری قرار گرفت.

این مقام مسئول در ادامه گفت: شاکی به علت نیازهای غریزی و عاطفی با مشاهده تبلیغات کذب و فریبنده در کانال تلگرامی اقدام به اجرای ربات همسریاب و سپس جهت دانلود و فعال سازی برنامه به درگاه جعلی بانک هدایت می شود.

وی بیان داشت :مجرم سایبری از طریق شبکه های اجتماعی اقدام به تبلیغات گسترده برای هدایت کاربران جهت فعال سازی ربات تلگرامی تحت عنوان "اولین و معتبرترین ربات رسمی ازدواج" می کند،سپس برای اعتماد سازی از گواهینامه نماد الکترونیکی یکی از کسب و کارهای اینترنتی عکس تهیه و با فتوشاپ در قسمت صاحب امتیاز عنوان "تیم همسریاب آنلاین" درج می گردد،کاربران فریب خورده از طریق ربات به درگاه جعلی متصل و شناسه های پرداخت کارت بانکی آنها سرقت می شود.

وی افزود: به واسطه تحلیل دقیق ارتباطات و ابزارهای دیجیتال عامل جرم و بررسی تراکنش های مالی، سرانجام ادله دیجیتال انکار ناپذیر توسط کارشناسان پلیس فتا جمع آوری و با هماهنگی مقام محترم قضایی متهم در مخفیگاه خود دستگیر و تجهیزات ارتباطی وی جهت بررسی های نهایی به آزمایشگاه تخصصی پلیس فتا تحویل داده می شود،پس از بازجویی و اقدامات تکمیلی متهم برای صدور حکم کیفری به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس واگذار شد.

رئیس پلیس فتا استان هرمزگان بیان داشت : با عنایات به نیازهای غریزی و گمراهی برخی از کاربران،یکی از دست آویزهای مطلوب برای تحصیل مال نامشروع از طریق فضای مجازی،برپایی وب سایت،وبلاگ،کانال و ربات های تلگرامی به جهت تحریک عاطفی جوانان می باشد،مجرمان سایبری به این واسطه اقدام به اجرای شگردهای کلاهبرداری می کنند.

سرهنگ "علی اصغر افتخاری" خاطر نشان کرد: متأسفانه عواملی همچون سخت گیری های اقتصادی خانواده ها،راحت طلبی و  توقعات بی جا،بیکاری و هیجانات کاذب،لذت طلبی و همچنین سهل انگاری  جوانان نسبت به اصول اخلاقی موجب گردیده است  افراد زیادی در دام کلاهبرداری این تبهکارها گرفتار و دچار صدمات مالی شوند.

بر همین اساس آگاهی بخشی و پیشگیری از وقوع جرائم در فضای مجازی از اولویت های پلیس فتا می باشد،بنابراین توصیه می شود شهروندان به صورت مستمر برای مطالعه اخبار جرائم سایبری ، مصونیت از شگردهای مجرمانه و گزارش جرائم سایبری به وب سایت ‎www.cyberpolice.ir مراجعه کنند .