۰ نفر

شارژ ارزان قیمت، دام جدید کلاهبرداران سایبری

۱۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۰۴
کد خبر: 372260
شارژ ارزان قیمت، دام جدید کلاهبرداران سایبری

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوى از شناسایى و دستگیرى فیشینگ‌کار حرفه‌اى خبر داد که با طراحى نقشه اى پلید و با ترفند فروش شارژ تخفیف‌دار در یکى از شبکه هاى پیام رسان، قصد پولشویى و فرار از قانون را داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین، سرهنگ جواد جهانشیرى رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوى در تشریح این خبر گفت: در پى ارجاع شکوائیه‌اى از سوى تعدادى از شهروندان مبنى‌ بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکى آنها با رقم‌هاى متفاوت به روش اینترنتى رسیدگى به پرونده‌هاى متشکله در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان خراسان رضوى قرار گرفت.

سرهنگ جهانشیرى ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا در بررسى‌هاى اولیه خود متوجه شدند وجوه سرقتى در یکى از استان‌هاى کشور به حساب تعدادى از افراد واریز و از آنجا نیز به حساب‌هاى دیگرى منتقل و سپس وجوه سرقت شده صرف خرید شارژ تلفن همراه توسط تعداد زیادى از شهروندان در سراسر کشور شده است و در این رابطه کارشناسان با ردگیرى یکى از عاملین خریدارى شارژهایى که منشا سرقتى داشته جهت دستگیرى وى با هماهنگى قضایى به محل سکونتش مراجعه و متهم به همراه گوشى تلفن همراه‌اش جهت بررسى‌هاى بیشتر به پلیس فتا منتقل گردید.

این مقام انتظامى افزود: متهم در خصوص علت خریدارى شارژهاى مذکور را تخفیف چشمگیر آنها ذکر کرده و منشا خریدهاى صورت گرفته خود را نیز مادر همسرش معرفى و افزود مادر همسرم کانال فروش لوازم آرایشى در تلگرام دارد که تعداد مخاطبین قابل توجهى کانال وى را دنبال مى‌کنند و در این رابطه فردى با قرار دادن تبلیغات در کانال وى از او خواسته تا با افزایش ممبر و تحت عنوان "اد بزن جایزه بگیر" جایزه دریافت کند که این جایزه همان فروش شارژهایى با قیمت استثنایى و یک سوم بازار بوده است.

رییس پلیس فتا استان خراسان رضوى ادامه داد: با توجه به ادله موجود،‌ مادر همسر فرد قربانى به پلیس فتا فرا خوانده شد و در بررسى بعدى مشخص گردید اظهارات این فرد نیز با متهم ردیف اول یکى بوده و مستندات بدست آمده حاکى از صحت مطالب گفته شده توسط دو فرد دستگیر شده بوده است.

اما منشاء‌ کلاهبردارى‌ها کجا بوده است؟

سرهنگ جهانشیرى تصریح کرد: با توجه به شگرد بکارگرفته شده توسط متهم اصلى، احتمال سرقت از نوع فیشینگ قوت گرفته و کارشناسان پلیس فتا دریافتند وجوهى که از قربانیان به صورت غیرمجاز برداشت شده با خرید شارژ و کسر رقمى از قیمت اصلى در کانال‌هاى پرمخاطب تبلیغ شده و قربانیان در ازاى اضافه کردن مخاطب به کانال‌ها مى‌توانند به عنوان جایزه شارژ ارزان‌قیمت دریافت نمایند و بدین شکل منشا وجوه سرقت شده را از بین برده و مسئولیت سرقت صورت گرفته به افراد بی‌گناه انتقال خواهد یافت.

این مقام مسئول گفت: با روشن شدن موضوع و با تلاش شبانه‌روزى و اقدامات فنى و پلیسى کارشناسان پلیس فتا متهم اصلى این پرونده در استان خراسان رضوى به همراه همدستش دستگیر و به پلیس فتا منتقل گردید.

وى یادآور شد: متهمین دستگیر شده جهت طى مراحل قضایى به دادسرا اعزام شده فلذا باتوجه گستردگى دامنه فعالیت کلاهبردارى در این پرونده و احتمال افزایش رقم کلاهبردارى و برداشت‌هاى غیر مجاز صورت گرفته تحقیقات پلیس تا مشخص شدن رقم دقیق کلاهبردارى ادامه دارد.

رییس پلیس فتا استان خراسان رضوى با اشاره به کثرت جرایم سایبرى در حوزه برداشت‌هاى غیر مجاز متذکر شد: شهروندان عزیز با رعایت نکات و توصیه هاى پلیسى قادر خواهند بود قبل از گرفتار شدن در دام کلاهبرداران سایبرى امنیت خود را حفظ نمایند بنابراین براى حفظ سرمایه هاى سایبرى نظیر موجودى کارت هاى عابر بانک و عدم سوء استفاده احتمالى مجرمین سایبرى از حساب بانکى آنها این اطلاعات مهم و حساس را در صفحات پرداخت مجعول وارد ننموده و با شناخت صفحه پرداخت اصلى از جعلى امنیت خود را ارتقا دهند.

وى خاطرنشان کرد: شهروندان مى توانند با درخواست رمز یکبار مصرف (OTP) از بانک عامل و عدم دانلود نرم افزار از منابع نامشخص نظیر شبکه‌هاى اجتماعى از کارت هاى عابر بانک و موجودى حساب خود صیانت کنید.

شایان ذکر است پلیس فتا از کلیه کاربران مى‌خواهد درصورت مشاهده موارد مشکوک از طریق سایت پلیس فتا به نشانى www.cyberpolice.ir; بخش ارتباطات مردمی آن را ثبت کرده و از آخرین رویدادها از جمله اخبار و حوادث سایبرى مطلع گردند.