۰ نفر

آتش سوزی خطوط لوله نفت ، پنجمین ابربحران خوزستان

۲۷ خرداد ۱۳۹۸، ۲۱:۰۰
کد خبر: 360553
آتش سوزی خطوط لوله نفت ، پنجمین ابربحران خوزستان

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: آتش سوزی یا انفجار در خطوط لوله نفت و گاز در خوزستان در حال تبدیل شدن به پنجمین ابربحران این استان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کیامرث حاجی زاده روز دوشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان با موضوع بررسی وضعیت اتش سوزی ها در استان خوزستان در اداره کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وجود ۲ نوع خطوط لوله نفت و گاز در استان که یکی از آنها متعلق به استان اصفهان است بیان کرد: همکاری شرکت خطوط لوله و مخابرات استان اصفهان با خوزستان بسیار ضعیف است چراکه با وجود مصوبات بسیار اما مسوولان اصفهانی این مصوبات را عملی نکردند.

وی افزود: یکی از مصوباتی که اجرای آن بر عهده شرکت خطوط لوله و مخابرات استان اصفهان بود احداث ۲ پایگاه اطفای حریق از امیدیه - آغاجاری تا دهدز بود که اجرایی نشد لذا مسئولیت هر گونه حادثه در این مسیر به عهده شرکت خطوط لوله و مخابرات استان اصفهان است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به مصوبه شرکت نفت مبنی بر ایمن سازی خطوط لوله نفتی بیان کرد: خوشبختانه خطوط لوله در خوزستان در دست تعویض است که در کنار آن ایمن‌سازی و تعیین حریم‌ها خطوط لوله نیز انجام می شود و می توان از آن به عنوان یک تحول عظیم یاد کرد.

وی با اشاره به اینکه استان خوزستان در سه سال گذشته درگیر با بحران‌های متعدد بوده واستان در این بحران ها مدیریت شده است گفت: چهار بحران استان از جمله سیلاب، ریزگرد، خشکسالی و آتش‌سوزی به ابربحران تبدیل شده‌اند.

خوزستان بی بهره از امکانت اولیه اطفا حریق

حاجی زاده با اشاره به وضعیت آتش سوزی ها در استان گفت: ۱۲.۵ درصد منابع طبیعی کشور و ۱۶ درصد جنگل‌های زاگرس در خوزستان قرار دارد با این وجود خوزستان از امکانات اولیه اطفاء حریق بی‌بهره است. هر چند کار تامین بخشی از امکانات اولیه اطفاء حریق در مدیریت بحران آغاز شده است اما این استان همچنان نیازمند امکانات اطفای حریق است.

وی با اشاره به مصوبه یکسال گذشته مبنی بر احداث چهار پایگاه اطفای حریق از سوی منابع طبیعی تصریح کرد: با اینکه این مصوبه در جلسه ای با حضور رئیس وقت منابع طبیعی کشور، استاندار و مسئولان کشوری برگزار شد اما هنوز پایگاهی افتتاح نشده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: همچنین مقرر شد اداره کل منابع طبیعی خوزستان ۲ پایگاه اطفاء حریق هوایی (۲ بالگرد) در استان مستقر کند اما این کار نیز هنوز اجرایی نشده است در حالی که پذیرفتنی نیست استانی با وجود این میزان مرتع و جنگل از یک بالگرد برخوردار نباشد.

وی با اشاره اینکه در بحران و بحبوحه سیل اخیر هشدارهای لازم در خصوص سیلاب صادر شد و نشست هایی برای پیشگیری از حریق تشکیل شد گفت: در فرودین سال ۹۶ با توجه به میزان بارشها، مراتع رشد خوبی داشتند و در همان سال ۵۰ درصد آتش‌سوزی‌های کشور در خوزستان ثبت شد.

حاجی زاده با اشاره به آتش سوزیهای صنعتی در استان گفت: در سال ۹۶ آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی و در سال ۹۷ آتش سوزی در پتروشیمی آبادان را شاهد بودیم علاوه بر این موارد خطوط لوله در چندین مورد در استان دچار نشت، انفجار و آتش سوزی شدند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آتش سوزی و راه اندازی سالن چند منظوره امکانات خوبی در اختیار فرمانداریهای سراسر استان قرار گرفته است توضیح داد: برخی فرمانداران هنوز نسبت به بحث راه اندازی و تکمیل سالن چند منظوره مدیریت بحران توجهی ندارند و ما از این موضوع گله مند هستیم و آن را به عنوان یه نکته منفی در ارزیابی عملکرد برخی فرمانداران قلمداد می کنیم.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به سالن های چند منظوره مدیریت بحران در اهواز گفت: شهرداری اهواز باید هر چه سریع‌تر تکلیف سالن چند منظوره این شهرستان را روشن کند، نمی توان پذیرفت که سالن چند منظوره مدیریت بحران اهواز که چند سال پیش توسط استانداری احداث شده به یک فرهنگسرا تبدیل شود.

وی با اشاره به راه اندازی سالنهای مانیتورینگ در فرمانداری های دیگر شهرستان های استان ادامه داد: با وجود اینکه تمامی امکانات و تجهیزات لازم برای راه اندازی این سالن ها در اختیار فرمانداری ها قرار داده شده است اما جز ۲ شهرستان هیچ شهرستان دیگری سالن مانیتورینگ خود را آماده نکرده است.

حاجی زاده با بیان اینکه کاهش آتش سوزیها نیازمند یک تحول عظیم در حوزه آموزش است گفت: ضرورت دارد فرهنگ‌سازی و آموزش کشاورزان برای جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش صورت گیرد.

اهوازی ها کلافه از آتش سوزی در صفیره

وی با اشاره به آتش سوزی در سایت پسماند صفیره اهواز گفت: وضعیت سایت صفیره باید پیگیری و تعیین تکلیف شود چراکه آتش سوزی در این سایت مردم اهواز را کلافه کرده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: از ۲ سال گذشته تا کنون قرار بوده اقداماتی در این زمینه انجام شود اما تاکنون اقدام موثری در این زمینه انجام نشده و آتش‌سوزی نیز دوباره در این سایت آغاز شده است.

وی بیان کرد: متاسفانه شاهد بودیم سه روز از آتش‌سوزی در این سایت گذشته اما گزارش آن حتی به شهرداری نرسیده و پس از گذشت ۲ روز سازمان پسماند گزارش های آتش‌سوزی را به شهرداری داد این تخلف است و باید با آن برخورد شود.

حاجی زاده ادامه داد: در کنار سایت پسماند صفیره روستا واقع شده است یا اینکه کشتارگاه مرغ قرار دارد اما به علت این آتشسوزی قصد رها کردن شغل و رفتن از آن منطقه را داشتند بنابراین این اتفاقات به اقتصاد و سلامت مردم ضربه وارد می‌کند.

به گفته مدیر کل منابع طبیعی خوزستان از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۰۰ مورد حریق در استان رخ داده که این میزان آتش سوزی در استان خوزستان بی سابقه است.