۰ نفر

کلاهبرداری 2 میلیاردتومانی با جعل عنوان

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۵:۴۹
کد خبر: 350302
کلاهبرداری 2 میلیاردتومانی با جعل عنوان

مردی که با جعل عنوان و ادعای نفوذ در مراکز مختلف دو میلیارد تومان کلاهبرداری کرده است، دستگیر شد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، چندی پیش تعدادی از شهروندان ساکن محدوده‌های شرق و مرکز تهران، ضمن مراجعه به شعبه 12 بازپرسی دادسرای ناحیه 3 از فردی شکایت کردند که به بهانه واگذاری سهمیه‌های مختلف دانشگاهی و اعطای پروانه وکالت، از آنها مبالغ 70 تا 80 میلیون تومان اخاذی کرده بود. با ارجاع این پرونده از سوی دادسرا به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، موضوع تحت عنوان کلاهبرداری و جعل عنوان مورد بررسی قرار گرفت و کارآگاهان ابتدا به تحقیق از مال‌باختگان پرداختند.

شاکیان اظهار کردند با شرکت متهم و خدماتی که انجام می‌دهد، از طریق فضای مجازی آشنا شدند و پس از حضور در مؤسسه این مرد، او با معرفی خود تحت عناوین حکومتی و منتسب‌کردن خود به ادارات دولتی و نظامی، به آنها وعده داد با توجه به سهمیه‌هایی که در کانون وکلا و دانشگاه‌های معتبر کشور دارد، می‌تواند آنها را وارد دانشگاه کند یا در کمترین زمان ممکن برایشان پرونده وکالت بگیرد.

در تحقیقات تکمیلی مشخص شد، متهم 55 ساله که علی نام دارد، به همراه فرزندانش شرکتی صوری در خیابان آفریقا تأسیس کرده و خدمات خود را از طریق سایت‌های اینترنتی تبلیغ می‌کرده و از آنجا که معلولیت پا داشته و با عصا حرکت می‌کرده، خود را جانباز معرفی کرده و ضمن انتساب خود به ارکان حکومتی، دستگاه‌های دولتی و نظامی به مراجعه‌کنندگان که اکثرا داوطلبان کنکور سراسری یا وکلای تازه‌فارغ‌التحصیل‌شده بودند، وعده‌های فریبنده می‌داده است. با به‌دست‌آمدن این سرنخ‌ها و چهره‌نگاری از متهم، تیمی از کارآگاهان برای دستگیری متهم و همدستانش به دفتر شرکت اعزام شدند، اما مشخص شد او مدتی پیش شرکت صوری خود را منحل کرده و از محل گریخته است. تحقیقات تخصصی و فنی دراین‌باره ادامه داشت تا اینکه مخفیگاه متهم در محدوده حکیمیه تهرانپارس شناسایی شد و با هماهنگی‌های لازم از سوی مرجع قضائی، تیمی از مأموران برای دستگیری متهم به محل اعزام شدند.

از آنجا که خانواده متهم سعی داشتند با منحرف‌کردن مسیر تحقیقات به فرار و مخفی‌شدن متهم کمک کنند، بنابر هماهنگی‌های انجام‌شده از سوی مرجع قضائی، مجوز ورود به منزل دریافت شد و کارآگاهان پس از ورود به منزل به جست‌وجو برای دستگیری متهم پرداختند که در نهایت این جاعل کلاهبردار درحالی‌که زیر تختخوابش پنهان شده بود، دستگیر و برای تحقیقات به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد. متهم در تحقیقات انجام‌شده به جرم خود مبنی‌بر جعل عنوان و سوءاستفاده از عناوین دولتی و نظامی، اعتراف و اذعان کرد با تبلیغ در فضای مجازی و تأسیس مؤسسه صوری در محدوده خیابان آفریقا، از مراجعه‌کنندگان پول گرفته و با وعده اخذ سهمیه دانشگاه و کانون وکلا کلاهبرداری کرده است. سرهنگ کارآگاه کامیار چهری، رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر خاطرنشان کرد: با توجه به شناسایی 11 نفر از شاکیان پرونده و میزان دو میلیارد تومان کلاهبرداری از سوی متهم، بنابر دستور بازپرس شعبه 12 دادسرای ناحیه 3 تهران، متهم برای شناسایی مال‌باختگان دیگر پرونده و کشف سایر جرائم، در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.