۰ نفر

دزدان اُرس 400ساله خراسان شمالی به دام افتادند

۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۳۸
کد خبر: 343980
دزدان اُرس 400ساله خراسان شمالی به دام افتادند

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: 2 متخلف که اقدام به قطع 3 اصله درخت 400 ساله و ارزشمند اُرس در منطقه کالیمانی شهرستان مانه و سملقان کرده بودند، شناسایی و دستگیر شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سرهنگ موسی الرضا حیاتی اظهار داشت: قطع درخت ارزشمند ارس در یک دهه اخیر، بی سابقه است و پیش از این گزارشی در این خصوص به ما نرسیده بود.

وی با بیان اینکه درختان ارس قطع شده، دست کم 400 سال قدمت و حدود 10 متر طول داشته اند، افزود: چوب های درختان قطع شده ارس اخیرا در منطقه کالیمانی شناسایی شده بود که مجرمان دستگیر شده برای رسیدگی به پرونده، به مراجع قضایی تحویل شدند.

سرهنگ حیاتی اظهار داشت: متاسفانه سودجویان و طمع کاران، با دست اندازی به این گونه ارزشمند طبیعی، خسارت بسیار سنگین و جبران ناپذیری به طبیعت تحمیل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: قطع هر گونه درخت در عرصه های طبیعی تخلف است و قطع درخت ارس جرم محسوب می شود و بر اساس قانون با مجرمان برخورد می شود.

وی گفت: متاسفانه قوانین موجود از بازدارندگی لازم برای جلوگیری از تخلفاتی چون قطع درخت باارزش ارس، برخوردار نیست.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: درخت ارس گونه ای، سازگار با خشکسالی و سرما است و تاثیر بسیار زیادی در تلطیف هوا دارد.

ارس، درختی 2 پایه از خانواده سرو، از معدود سوزنی برگ های بومی شمال ایران و درخت مقاوم و زیبای مناطق جنگلی و کوهستانی بویژه شمال کشور محسوب می شود.

مقاومت در برابر خشکی و سرما، قابلیت رویش در ارتفاعات بیش از 3 هزار متری از سطح دریا و سرسبزی همیشگی از ویژگی های این درخت زیباست که توسعه کاشت آن در ارتفاعات، روند فرسایش خاک را در کشور کاهش می دهد.