۰ نفر

297 سال حبس برای اعضای باند سرقت از خانه ثروتمندان

۲ آبان ۱۳۹۷، ۶:۴۷
کد خبر: 309865
297 سال حبس برای اعضای باند سرقت از خانه ثروتمندان

اعضای باند سرقت از منازل ثروتمندان تهرانی که میلیاردها تومان سرقت کرده‌ بودند، از سوی دادگاه جمعا به بیش از 297 سال حبس و هزار و 284 ضربه شلاق محکوم شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، متهمان که 18 نفر هستند، از مدت‌ها قبل خانه‌های مناطق شمال شهر تهران را شناسایی کرده و بعد از ورود به آنجا، گاوصندوق و طلا و جواهرات و اشیای قیمتی را سرقت می‌کردند.

براساس محتویات پرونده ، روز ۱۷ خرداد سال گذشته از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ وقوع سرقت منزل در خیابان دولت به کلانتری ۱۲۴ قلهک اعلام شد.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع سرقت منزل و به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای ناحیه ۳۴ تهران، پرونده در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت. مال‌باخته پس از حضور در پایگاه سوم پلیس آگاهی در تحقیقات پلیسی به کارآگاهان گفت: هنگامی که به اتفاق خانواده‌ام از مسافرت برگشتیم متوجه شدم قفل درِ منزلم تخریب شده و سارقان اموالی به ارزش حدود ۶۰۰ میلیون تومان شامل چندین قاب ساعت طلای مردانه و زنانه، مقدار قابل‌توجهی طلا و جواهر، بیش از ۱۵ هزار دلار و ۲۰ میلیون تومان وجه نقد را سرقت کرده‌اند.

هم‌زمان با آغاز رسیدگی به پرونده سرقت منزل در خیابان دولت، شکایت‌های مشابه دیگری با موضوع سرقت منزل به شیوه توپی‌زنی به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ واصل شد.

یکی از مال‌باختگان در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: ساعت هشت شب پنجشنبه چهارم تیرماه منزل را ترک و ساعت یک بامداد به خانه مراجعه کردم. هنگامی که وارد پارکینگ شدم، متوجه نبود خودروی خود شدم. هراسان به آپارتمانم که در طبقه چهارم بود، رفتم و مشاهده کردم که توپی در تخریب شده است. زمانی که وارد خانه شدم مشاهده کردم گاوصندوق داخل خانه به همراه محتویات آن که شامل طلا و جواهر، سکه دلار و ارز و چند ساعت مچی به ارزش تقریبی ۵۰۰  میلیون تومان بود، سرقت شده است. مال‌باخته‌ای دیگر نیز در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: در همان ابتدای ورود به منزل از به‌هم‌ریختگی خانه متوجه سرقت شدم. همه درها شکسته بود. با بررسی بیشتر متوجه شدم اموال داخل خانه شامل طلاجات و جواهرات، ساعت‌های مچی طلا، صد عدد سکه طلا، ۵۰ هزار دلار و حدود ۳۰ میلیون وجه نقد، پنج کیلو طلا و اوراق دیگر به ارزش 1.5 میلیارد تومان سرقت شده است.

مال‌باخته‌ای دیگر نیز در شکایتش به کارآگاهان گفت: در تاریخ ۱۳ دی‌ماه چهار روز به مسافرت رفتم. وقتی به خانه مراجعه کردم متوجه تخریب توپی در ورودی واحد منزل شدم. در همان وارسی ابتدایی مشاهده کردم درِ گاوصندوق تخریب شده و محتویات آن شامل چندین سرویس طلا سرقت شده است. با توجه به سرقت‌های متعدد در نواحی شمالی تهران که در همه آنها سارقان به شیوه تخریب در ِورودی آپارتمان‌ها دزدی‌های خود را انجام داده بودند، تیمی از کارآگاهان پایگاه سوم آگاهی به صورت ویژه به تحقیق پرداختند و موفق به بازداشت جوانی به ‌نام جواد شدند. جواد پس از دستگیری و انتقال به پایگاه سوم پلیس آگاهی، در همان تحقیقات اولیه به ده‌ها فقره سرقت منزل در مناطق شمال تهران به‌ویژه نیاوران، پاسداران، شهرک‌غرب و... به روش تخریب درِ ورودی اعتراف کرد و به کارآگاهان گفت: سرقت‌ها را به اتفاق «منصور» در مناطق پاسداران، قلهک، تجریش و دولت انجام داده‌ایم. به دنبال اعترافات متهم، کارآگاهان با شناسایی مخفیگاه «منصور» در محله فلاح تهران، در اقدامی ضربتی وی را دستگیر کردند. طبق اعترافات صریح این دو برادر، جواد پس از آزادی از زندان با تشکیل یک باند حرفه‌ای و به اتفاق تعداد دیگری از سارقان حرفه‌ای به نام‌های «سعید» و «حمید» اقدام به سرقت منزل در مناطق وسیعی از شمال پایتخت کرده‌اند.

با انجام تحقیقات پلیسی و استخراج تصاویر متهمان از سیستم جامع پلیس آگاهی، سعید و حمید شناسایی و در بررسی‌های بیشتر مشخص شد که این دو متهم به‌تازگی در پرونده‌ای دیگر دستگیر شده‌اند و در زندان به سر می‌برند. در ادامه ضمن انجام هماهنگی با مقام قضائی، متهمان به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شدند و در تحقیقات پلیسی به سرقت‌های جدید با مشارکت جواد و منصور اعتراف کردند که فقط در یک فقره از سرقت‌ها، در محله دروس تهران اموالی به ارزش بیش از یک‌ونیم میلیارد تومان سرقت کرده بودند. در بررسی محل‌های سرقت و با بررسی اعترافات سارقان، مشخص شد این افراد ابتدا با استفاده از یک دستگاه موتورسیکلت اقدام به پرسه‌زنی در کوچه‌ها و محله‌های خلوت مناطق شمالی تهران می‌کردند و پس از شناسایی خانه‌های خالی از سکنه، در قالب گروه‌های چهارنفره به محل سرقت مراجعه و با اطمینان از خالی‌بودن محل سرقت ضمن تخریب قفل در‌های ورودی منازل، در مرحله اول اقدام به تخریب گاوصندوق‌های داخل منازل کرده و اموال باارزش نظیر طلاجات، جواهرات، سکه، اسکناس و دلار و ارز را سرقت می‌کردند و از صحنه متواری می‌شدند.

با تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست، پرونده برای رسیدگی به شعبه 5 دادگاه کیفری استان تهران فرستاده ‌شد. هرچند متهمان سعی داشتند سرقت‌ها را به گردن همدیگر بیندازند اما تناقض‌گویی‌های آنها باعث شد تا در نهایت اتهامات را قبول کنند. با پایان جلسات دادگاه که یک هفته طول کشید، قضات وارد شور شدند و متهمان را جمعا به 297 سال و شش ماه زندان محکوم کردند که 40 سال از آن متعلق به جواد متهم ردیف اول پرونده است. همچنین متهمان به بیش از هزار و 284 ضربه شلاق و رد مال محکوم شدند.