۰ نفر

هندی‌ها چند روستای پاکستان را زیر آب بردند

۲ مهر ۱۳۹۷، ۲۳:۳۱
کد خبر: 302713
 هندی‌ها چند روستای پاکستان را زیر آب بردند

ده‌ها روستای پاکستان در پی بازشدن ناگهانی آب رودهای ستلج، راوی و چناب از سوی هند زیر آب رفت و ساکنان آنها خسارت‌های فراوانی دیدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بازگشایی دریچه سد رودهای راوی، ستلج و چناب از سوی هند سبب شد روستاهای پاکستان به زیر آب برود و خسارت زیادی به بخش کشاورزی این کشور وارد شود.

این اقدام هند ده‌ها میلیارد روپیه به کشاورزان و روستانشینان پاکستانی خسارت وارد کرده است و هزاران نفر نیز بی‌خانمان شده اند.

بیشتر روستاهایی که به زیر آب رفته نزدیک شهر مرزی سیالکوت قرار دارند و مردم این روستاها به مناطق مرتفع گریخته اند تا از طغیان مجدد آب در امان بمانند.

بر اساس برخی اخبار، پس از طغیان آب بیشترین خسارت به بخش کشاورزی وارد شده است و مردم این نواحی اینک با مشکل کمبود آذوقه نیز مواجه شده‌اند.

سازمان حوادث غیرمترقبه پاکستان از مردم نواحی سیل زده خواست، تا زمان پایان طغیان آب به روستاهای خود مراجعت نکنند و از نزدیک شدن به دکل‌های برق نیز پرهیز کنند.

گفته می‌شود ارتفاع آب در برخی نقاط به بیش از 300 متر رسیده است و برخی روستاهایی که در مسیر قرار گرفته بودند به کلی نابود شده‌اند.

روز گذشته دولت پاکستان به ساکنان دهانه رودهای چناب و راوی هشدار داده بود که احتمال بروز سیل در صورت بازشدن دریچه سدها از سوی هند وجود دارد.

اسلام آباد مدعی است دولت دهلی نو برخلاف معاهده پذیرفته شده از سوی دو کشور، غیر قانونی بر روی رودهای چناب و راوی سد ساخته است و هر سال با باز کردن ناگهانی این سدها باعث بروز خسارت به مردم پاکستان می‌شود.

سال 1960 میلادی ژنرال «ایوب خان» حاکم نظامی به نمایندگی از پاکستان و «جواهر لعل نهرو» نخست وزیر هند با میانجیگری بانک جهانی قرارداد سهم آب سند‌طاس را امضا کردند.

بر اساس قرارداد سند‌طاس آب رودهای شرقی سهم هند و رودهای غربی سهم پاکستان است.