۰ نفر

تبرئه از اتهام قتل بعد از 3 بار محکوم‌شدن به قصاص

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۵:۲۰
کد خبر: 299271
تبرئه از اتهام قتل بعد از 3 بار محکوم‌شدن به قصاص

پرونده درگیری میان دو راننده که منجر به قتل یکی از آنها شده ‌است، در حالی در دادگاه کیفری استان تهران مورد رسیدگی قرار گرفت که متهم تاکنون سه بار به قصاص محکوم شده و هر بار دیوان عالی کشور رأی صادره را نقض کرده‌ است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، بر اساس محتویات پرونده، سال 93 مأموران پلیس در جریان تصادف و در پی آن درگیری میان دو جوان قرار گرفتند. زمانی که پلیس به محل رفت، درگیری پایان یافته و مرد راننده نیز متواری شده ‌بود. درحالی‌که به نظر می‌رسید مشکلی برای طرفین دعوا پیش نیامده ‌است، مأموران باخبر شدند پسر جوانی به نام پوریا که یک طرف دعوا بود در بیمارستان جانش را از دست داده‌ است.

در بررسی‌هایی که مأموران انجام دادند متوجه شدند پوریا بعد از درگیری به بیمارستان منتقل شد اما سرمی به او وصل ‌و او را راهی خانه کردند تا اینکه چند ساعت بعد پوریا دوباره بدحال شد و او را به بیمارستان رساندند که این بار متوجه ‌شدند پسر جوان دچار شکستگی در ناحیه جمجمه شده‌ است. سپس ساعاتی بعد پوریا جانش را از دست داد.در تحقیقاتی که مأموران انجام دادند موفق شدند راننده پرایدی را که گفته می‌شد با پوریا برخورد کرده‌، شناسایی و بازداشت کنند. هرچند این راننده منکر تصادف عمد با مقتول بود اما شاهدان توضیح دادند که او حین فرار با پوریا برخورد کرد.

یکی از شاهدان به پلیس گفت: پوریا و ساعد با هم مشاجره کردند؛ پوریا عصبانی شد و به سمت ساعد رفت. او دو بار با ساعد درگیر شد و بار دوم وقتی به ماشین کوبید و می‌خواست آن را متوقف کند، ساعد حرکت کرد که همین موضوع باعث شد پوریا به زمین برخورد کند.وقتی ساعد مورد بازجویی قرار گرفت، گفت قصدی برای کشتن ساعد نداشته ‌است. او گفت: من گواهی‌نامه رانندگی نداشتم اما بلد بودم ماشین برانم. در خانی‌آباد می‌رفتم که یک پراید جلوی من را گرفت. به نظرم رسید راننده حال خوبی ندارد و حالت عادی نداشت؛ سعی کردم با او درگیر نشوم؛ او جلوی من پیچید و حرف زشتی به من زد؛ بعد که من معترض شدم پیاده‌ شد و با مشت به ماشین من کوبید. سعی کردم از محل دور شوم؛ او دوباره به سمتم حمله کرد؛ دوباره با مشت به کاپوت ماشین کوبید و آن را خراب کرد. از آنجا که می‌ترسیدم پلیس بیاید و من را به خاطر نداشتن گواهی‌نامه دستگیر کند، صبر نکردم و خواستم بروم که پوریا خودش را روی ماشین انداخت؛ ضمن اینکه چاقو داشت، برای اینکه آسیبی نبینم حرکت کردم، سرعتم زیاد نبود شاید به 20 کیلومتر هم نمی‌رسید اما چون پوریا حال درستی نداشت، از روی ماشین پرت شد. من فکر کردم بلند شد و حالش خوب است چون همچنان داشت فحاشی می‌کرد اما فردایش با من تماس گرفتند و گفتند خودم را باید به مأموران معرفی کنم.با تکمیل تحقیقات از این پسر جوان و با توجه به مدارکی که پلیس به دست آورده ‌بود کیفرخواست علیه متهم صادر و پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارسال شد.هرچند متهم در تمام جلسات رسیدگی عنوان کرد که اگر از ماشین پیاده می‌شد ممکن بود پوریا او را بکشد اما دادگاه رأی بر قصاص صادر کرد. ساعد سه بار در شعبه‌های مختلف دادگاه کیفری محاکمه و به قصاص محکوم شد و هر سه بار دیوان عالی کشور رأی قصاص را نقض کرد. روز گذشته متهم یک بار دیگر در شعبه 4 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد.در ابتدای جلسه رسیدگی هیئت قضات از اولیای ‌دم خواستند تا یک بار دیگر درخواست خود را مطرح کنند و آنها خواستار قصاص متهم شدند. سپس کیفرخواست یک بار دیگر خوانده و اعلام شد دادسرا بر نظر خود درخصوص متهم‌بودن ساعد پابرجاست.در ادامه متهم در جایگاه قرار گرفت؛ او اتهام قتل را رد کرد و گفت: مقتول روی ماشین افتاد و من چاره‌ای به جز فرار نداشتم.در ادامه پاک‌دامن وکیل مدافع او در جایگاه حاضر و خواستار صدور حکم برائت برای موکلش شد. در پایان قضات شعبه 4 دادگاه کیفری استان تهران وارد شور شدند و متهم را از قتل عمد تبرئه کردند.